Rijbewijs B+E in Nederland behalen

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
bart00108
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 aug 2013, 17:51

Rijbewijs B+E in Nederland behalen

Bericht door bart00108 »

Hallo,

Graag zou ik het rijbewijs B+E (grote aanhangwagen) in Nederland behalen.
Ik heb de Belgische nationaliteit en woon in België.

Hieromtrent heb ik twee vragen:
1) Indien ik dit rijbewijs in Nederland behaal, zal dit in België erkend worden?
2) Indien ja, waar dien ik dit rijbewijs dan af te halen? In de Belgische gemeente waar ik woon, of in de Nederlandse gemeente waar ik dit rijbewijs haal?

Alvast bedankt

Bart
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Rijbewijs B+E in Nederland behalen

Bericht door Stefan Peeters »

Iemand die in België woont kan in Nederland geen rijbewijs halen.

Je kan enkel in België examens afleggen en je moet het rijbewijs afhalen in de gemeente waar je gedomicilieerd bent.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs B+E in Nederland behalen

Bericht door Inazuma »

Volgens de Europese commissie is dat echter een inbreuk op de EU regels inzake vrije dienstverlening binnen de EU, en moeten de lidstaten de rijbewijzen uitgereikt door de andere lidstaten zonder meer erkennen indien ze uitgereikt zijn volgens de regels geldend in de andere lidstaat.

Dit gaat nog leiden tot een veroordeling van België - en een aantal andere lidstaten - dat "buitenlandse" rijbewijzen van andere EU landen weigert te erkennen enkel en alleen omdat deze aan Belgische inwoners uitgereikt zijn.

Een inwoner van Noorwegen die bvb in Polen een rijbewijs gaat halen, zal hiermee nadien in België geen probleem hebben - maar een Belgische inwoner wel ...
bart00108
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 aug 2013, 17:51

Re: Rijbewijs B+E in Nederland behalen

Bericht door bart00108 »

Bedankt voor jullie reacties
Plaats reactie