Voorlopig rijbewijs A vervallen, wat met lessen?

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Hornet88
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 aug 2013, 13:27

Voorlopig rijbewijs A vervallen, wat met lessen?

Bericht door Hornet88 »

Hallo,

Ik heb in juli vorig jaar 6uur rijles gevolgd waarna ik mijn voorlopig rijbewijs heb gekregen.
Vlak voor mijn eerste examen heb ik er nog 2 gevolgd om dan met de motor van de rijschool het examen te gaan doen. Hier was ik echter op gebuisd waardoor ik het met mijn eigen motor opnieuw wou proberen. Echter ben ik een dag voor het examen redelijk hard ten val gekomen waardoor ik het examen niet kon afleggen. :( Mijn voorlopige rijbewijs is intussen vervallen.

Men had mij in de rijschool gezegd dat ik nu gewoon mijn rijlessen moet aanvullen tot ik in totaal aan 12 uur kom en dan opnieuw examen mag gaan doen. Een collega van mij heeft me gezegd dat rijlessen ook vervallen na een jaar waardoor de 6uur van vorig jaar niet meer meetellen?
Wilt dit nu zeggen dat ik, vooraleer ik opnieuw examen mag gaan doen, nog 10uur extra rijles moet volgen?

Alvast bedankt!
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Voorlopig rijbewijs A vervallen, wat met lessen?

Bericht door Wouter »

Ik dacht dat praktijklessen 3 jaar geldig bleven... Voor praktijklessen met de auto is dat iig zo, voor de motorfiets ben ik niet helemaal zeker.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Voorlopig rijbewijs A vervallen, wat met lessen?

Bericht door Inazuma »

De gevolgde lesuren gelden gedurende 3 jaar.

Je valt normaal nog onder het "oude" systeem aangezien je je theorie afgelegd hebt - en dus de opleiding begonnen bent voor de nieuwe regeling in voege ging ...

DWZ dat je volgens de oude regeling verder zou moeten ... nu de vraag waar we die nog uitgeschreven gaan vinden.


Zie ik er ergens over, of is de optie "X uren voor de kandidaat met voorlopig rijbewijs waarvan de geldigheidsduur verstreken is " onder de nieuwe regeling geschrapt :?:

Stond er hier vroeger bij
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... -t3hs2afd4" target="_blank

Nu enkel nog bij VRL RBW om een code 78 (automaat) te laten vervallen :?:
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Voorlopig rijbewijs A vervallen, wat met lessen?

Bericht door Inazuma »

Artikel 16

De gevolgde lesuren in een rijschool worden in aanmerking genomen worden gedurende een termijn van drie jaar.



http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... -t3hs2afd4" target="_blank

Dat was in de oude regeling overigens net hetzelfde.
Plaats reactie