Motorfiets besturen

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Motodriver

Motorfiets besturen

Bericht door Motodriver »

Ik zou misschien voor rijbewijs A willen gaan. Je moet daar maar 8u les voor volgen en je zou dan rechtstreeks examen kunnen doen. Klopt dit?

Het schakelen is wel compleet anders dan bij een auto. Kan iemand me zeggen of het volgende klopt? (heb tot hiertoe nog geen motor bestuurd)

Koppelingshendel zit aan linkerhand? Voorrem zit aan rechterhand en is nodig voor het voorwiel? Achterrem aan rechtervoet is voor achterwiel? Dus als je remt bedien je zowel de voorrem als de achterrem heel zachtjes tot de motor tot stilstand komt.

Opschakelen: is met linkervoet. In 1ste zou linkerpedaal intrappen zijn. Geef je dan terug een klein tikje omhoog zou hij in neutraal zijn, terug een klein tikje in 2de en dan zover tot de 6de versnelling.

Afschakelen: stel je rijdt in 5de dan trap je het pedaal terug in tot neutraal in feite (van 2de naar neutraal) mag dit? Of moet je dan 2de harder leren doortrappen tot in 1ste en dan terug omhoog tikken om in neutraal te gaan staan?

Tot zover een beetje van wat ik heb horen vertellen. Verduidelijking hieromtrent is altijd welkom.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Motorfiets besturen

Bericht door GRO »

Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Motorfiets besturen

Bericht door Wouter »

Koppelingshendel zit links, voorrem rechts en achterrem aan de rechtervoet, dat klopt. De remtechniek is iets ingewikkelder dan gewoon "remmen". Het is daarvoor dat je die rijlessen krijgt :) Wil je toch op voorhand al eens wat geïnformeerd zijn, dan kan je misschien eens op DEZE SITE gaan kijken.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Motodriver

Re: Motorfiets besturen

Bericht door Motodriver »

Die link ga ik zeker eens bekijken. Bedankt.

Wat het praktijkexamen betreft, het is zo dat de manoeuvres hetzelfde zijn als voorheen maar dat de openbare weg verandert is. De examinator zegt niet meer constant hoe je moet rijden. Ik dacht dat het normaal op de openbare weg zo'n 25 minuten rijden was zonder te stoppen? Maar dit is blijkbaar anders. Ik ga sowieso eens lezen op de site van Goca ook maar iemand mag zijn ervaringen hieronder altijd neerschrijven natuurlijk.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Motorfiets besturen

Bericht door Inazuma »

Motodriver schreef: Afschakelen: stel je rijdt in 5de dan trap je het pedaal terug in tot neutraal in feite (van 2de naar neutraal) mag dit? Of moet je dan 2de harder leren doortrappen tot in 1ste en dan terug omhoog tikken om in neutraal te gaan staan?
Motorfietsen hebben een sequentiële versnellingsbak - je moet dus door alle versnellingen gaan om terug in neutraal te komen.

Van 5 ga je dus 4 tikjes naar beneden geven - 4, 3,2, neutraal - om in neutraal te komen.
Dat mag uiteraard zo.
In de praktijk beland je wel eens in 1ste ipv neutraal - met een zacht schakelende Japanse bak doorgaans al wat gemakkelijker dan met een Europese - en moet je terug omhoog als je in neutraal wil staan.
Je hoort het verschil wel.

In het begin is het versnellingen tellen ... en zo bijhouden waar je zit.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Motorfiets besturen

Bericht door Benny Stinkens »

Inazuma schreef: In de praktijk beland je wel eens in 1ste ipv neutraal - met een zacht schakelende Japanse bak doorgaans al wat gemakkelijker dan met een Europese - en moet je terug omhoog als je in neutraal wil staan.
Je hoort het verschil wel.

In het begin is het versnellingen tellen ... en zo bijhouden waar je zit.
Op mijn bromfiets (wat dus geen motorfiets natuurlijk) zat er in die tijd (1982) een groen lampje op je klok. :idea:
Dit ging dus branden als je in neutraal stond, met als doel niet per ongeluk in 1ste te belanden of tenminste te weten waar je dan zat. :idea:

Hebben motorfietsen dit niet :?:
De mijne was wel een Jap (Honda) :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Motorfiets besturen

Bericht door Inazuma »

Benny Stinkens schreef: Op mijn bromfiets (wat dus geen motorfiets natuurlijk) zat er in die tijd (1982) een groen lampje op je klok. :idea:
Dit ging dus branden als je in neutraal stond, met als doel niet per ongeluk in 1ste te belanden of tenminste te weten waar je dan zat. :idea:

Hebben motorfietsen dit niet :?:
Dat zit standaard op een moderne motorfiets - toch op alles waar ik mee gereden heb.

Maar soms floept dat maar even aan, en schuift de bak door in 1ste :?
Dat voel je dan doorgaans aan een "klak" van de bak. :o

Je kan er aan zien dat je in neutraal zit, maar eigenlijk moet je voortdurend weten waar je in je versnellingsbak zit - op termijn wordt dat een automatisme.
Plaats reactie