veranderingen omtrent besturen van landbouwvoertuigen

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Davy D

veranderingen omtrent besturen van landbouwvoertuigen

Bericht door Davy D »

Ik heb enkele vragen ivm de veranderingen bij landbouwvoertuigen.
Ik lees overal verschillende dingen maar het is niet echt duidelijk hoe alles nu zit...
Wanneer heb ik nu een G-rijbewijs nodig en wanneer heb ik een C-rijbewijs nodig?
Mag ik bv als hobby boer met een G-rijbewijs blijven rijden met tractor + kar of heb ik hier een C-rijbewijs voor nodig omdat het niet als kostwinning wordt gebruikt?
En mag ik met een G-rijbewijs bij een loonwerker gaan rijden met bv tractor + wikkelaar of tractor + platwagen?
Ik ben nu nog niet in het bezit van een G-rijbewijs maar wel in het bezit van een voorlopig B-rijbewijs, moet ik dan terug mijn theorie examen gaan afleggen voor het G-rijbewijs?

Mvg,
Davy
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: veranderingen omtrent besturen van landbouwvoertuigen

Bericht door bert.covens »

Dat je overal verschillende dingen leest, hoeft niet te verwonderen. In >>> deze link en in >>> deze link zie je bvb waarom.

Je hebt namelijk de wetteksten enerzijds, en de visie die de overheid aan diezelfde wetteksten geeft anderzijds. Hun visie vind je >>> hier.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Re: veranderingen omtrent besturen van landbouwvoertuigen

Bericht door Gast »

G dient voor alle landbouwvoertuigen te besturen die landbouw of bosbouw activiteiten uitvoeren.
Of je dit privé, zelfstandig of in loondienst doet maakt niets uit.

C(+E) is nodig voor alle andere landbouwvoertuigen die goederen transporteren die niet-landbouwgerelateerd zijn
Plaats reactie