Rijbewijs BE

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
aNoxiouZ

Rijbewijs BE

Bericht door aNoxiouZ »

Beste forumgangers

Vandaag heb ik mijn 2e maal BE niet gehaald en morgen vervalt mijn voorlopig rijbewijs.
Nu vroeg ik mij af als ik nu de termijn van 3 jaar wacht of ik dan gewoon opnieuw een voorlopig rijbewijs mag afhalen zonder rijschool.

Alvast bedankt.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Rijbewijs BE

Bericht door Benny Stinkens »

Dit staat op de site van Goca:
Het eerste praktijkexamen kan ten vroegste plaatshebben één maand na de datum van afgifte
van het voorlopig rijbewijs. Zorg ervoor dat de geldigheidsduur van het voorlopig rijbewijs
niet wordt overschreden!
Na tweemaal niet slagen voor het praktijkexamen moet u minimum 4 uur praktijkonderricht
volgen in een erkende rijschool. Het voertuig van de erkende rijschool is verplicht vanaf het
3de examen.
U kan verder scholing volgen onder dekking van uw geldige voorlopig rijbewijs.
Na het vervallen van de geldigheid van uw voorlopig rijbewijs, kan u uw praktijkexamen slechts
afleggen en uw scholing slechts voortzetten met een erkende rijschool na het volgen van minimum
8 uur praktijkonderricht.
Met andere woorden:

Als je tijdens de geldigheid van je voorlopig rijbewijs voor de 3de keer op examen gaat, moet dit gebeuren met de rijschool en je moet 4 uren les gevolgd hebben.

Als je NA het vervallen van je voorlopig rijbewijs voor de 3de keer op examen gaat moet dit ook gebeuren met de rijschool maar moet je 8 uren les volgen.

Ik kan nergens terug vinden dat dit achter 3 jaar niet meer zo zou zijn.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Re: Rijbewijs BE

Bericht door Gast »

CODE 78
U kan slechts een nieuw voorlopig rijbewijs voor dezelfde
categorie van voertuigen bekomen na een verloop van 3 jaar.
Nochtans kan de kandidaat, die reeds houder is van een rijbewijs
met de vermelding ‘automatisch’ of ‘code 78’,
d.w.z. beperkt tot het besturen van motorvoertuigen met
automatische schakeling, onmiddellijk een tweede voorlopig
rijbewijs bekomen, geldig voor dezelfde categorie van voertuigen voorzien van een koppelingspedaal.

Dit geldt dan enkel voor voor rijbewijzen van automatic?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Rijbewijs BE

Bericht door bert.covens »

Een code 78, krijg je op je rijbewijs wanneer je met een automaat je examen aflegt. In dat geval, mag je enkel met een automaat rijden, en niet met een handgeschakeld voertuig. Maar dat heeft niks te maken met de vraag van topicstarter.
• U mag niet rijden in het buitenland onder dekking van een voorlopig rijbewijs.
• Hou er rekening mee dat de geldigheid van uw voorlopig rijbewijs beperkt is (12 maanden). Het kan in geen geval worden verlengd.
U kan slechts een nieuw voorlopig rijbewijs voor dezelfde categorie van voertuigen bekomen na een verloop van 3 jaar, te rekenen vanaf de einddatum van het laatst bekomen voorlopig rijbewijs (uitgezonderd de opheffing van de vermelding ‘automatisch’ of ‘code 78’ ).
• Maak tijdig een afspraak voor het praktijkexamen (bij voorkeur 6 weken op voorhand).
Een handige link naar de brochure van GOCA, vind je >>> hier
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
ANoxiouz

Re: Rijbewijs BE

Bericht door ANoxiouz »

Dus na 3 jaar kan ik een nieuw voorlopig rijbewijs aanvragen, de volgense vraag was of mijn 2 mislukte pogingen ook nog gelden op dit nieuwe voorlopige rijbewijs ?

Alvast bedankt
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs BE

Bericht door Inazuma »

ANoxiouz schreef:Dus na 3 jaar kan ik een nieuw voorlopig rijbewijs aanvragen, de volgense vraag was of mijn 2 mislukte pogingen ook nog gelden op dit nieuwe voorlopige rijbewijs ?
Goeie vraag eigenlijk ...

Met het rijbewijs B blijven die pogingen tellen ; maar voor zo ver ik weet begin je bij de andere voorlopige rijbewijzen terug van "0" eens je die 3 jaar gewacht hebt.

Veel uniformiteit zit er helaas niet in de rijbewijswetgeving ...
Plaats reactie