Rijden tussen kegel met auto rijbewijs B

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
MARIE

Rijden tussen kegel met auto rijbewijs B

Bericht door MARIE »

Beste,
Graag zou ik weten in details hoe ik tussen kegels voor en achteruit kan parkeren in een parkeervak?
Waar moet ik vooral voor opletten?
Waar moet ik mij zetten om erin te geraken zonder probleem?
Aub graag een uitleg?

mvg,
MARIE
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Rijden tussen kegel met auto rijbewijs B

Bericht door GRO »

Graag zou ik weten in details hoe ik tussen kegels voor en achteruit kan parkeren in een parkeervak?
Als je dit vraagt in verband met het praktijkexamen, dan kan ik je melden dat deze proef al een paar jaar niet meer bestaat.
Gast

Re: Rijden tussen kegel met auto rijbewijs B

Bericht door Gast »

Beste,
ja, inderdaad voor het praktijkexamen en die zou ik graag willen aflleggen in asse
dus dat betekent dat ze dat niet meer doen, maar die manoeuvre moet je toch nog afleggen of niet?
want ik begrijp het echt niet goed.
malika
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Rijden tussen kegel met auto rijbewijs B

Bericht door bert.covens »

Beste,
ja, inderdaad voor het praktijkexamen en die zou ik graag willen aflleggen in asse
Euh, je hebt niet zomaar te kiezen in welke examencentrum je je praktijkexamen aflegt. Je legt het praktijkexamen af, in het examencentrum dat bevoegd is voor jouw woonplaats als je met je eigen wagen gaat. Ga je met de rijschool, dan leg het praktijkexamen af in het examencentrum dat bevoegd is voor de zetel waar de rijschool gevestigd is.
dus dat betekent dat ze dat niet meer doen, maar die manoeuvre moet je toch nog afleggen of niet?
want ik begrijp het echt niet goed.
malika
Er wordt op het privé-terrein géén maneuver meer uitgevoerd. Dus het afzonderlijke gedeelte waarin je recht achteruit moest rijden tussen twee rijen paaltjes, een garage vooruit inrijden en achteruit weer uitrijden, een helling oprijden zonder achteruit te bollen, en parkeren tussen bakens die voertuigen voorstelden, wordt niet meer gedaan. Na het examengedeelte voorafgaandelijke controles, loot je een nummer, en ga je meteen de openbare weg op. Dat nummer is bepalend welke verplichte doorgangspunten de examinator in zijn examen moet opnemen. Maar de examinator is en blijft geheel vrij in welke volgorde hij die doorgangspunten opneemt, en vanuit welke richting hij die doorgangspunten neemt.

Je moet tijdens het praktijkexamen wél nog een parkeer-maneuver doen. Namelijk: achteruitrijdend in een S, je voertuig parkeren. En dit achter een voertuig, dus niet tussen twee voertuigen. En ook het keren in een smalle straat, is nog een verplicht maneuver. Je dient beide maneuvers te doen op de openbare weg. Dus tijdig en correct richting aangeven. Rekening houden met andere weggebruikers, en hen voorrang verlenen gedurende de ganse duur van je maneuver. Verder: een helling oprijden is géén verplicht maneuver meer. Maar je moet uiteraard wél kunnen vertrekken zonder achteruit te bollen, als je bvb in een file terechtkomt op een helling.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Re: Rijden tussen kegel met auto rijbewijs B

Bericht door Gast »

bedankt voor de uitleg!
en ook nog een andere vraag?
Als je voorrang van rechts moet geven en er komt niemand aangereden, is het verplicht om te stoppen of mag ik gewoon doorrijden als ik mijn hoofd naar beide kanten gedraaid heb en mijn versnellingspook op 2 gezet heb tijdens het praktijkexamen.

bedankt voor een antwoord
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Rijden tussen kegel met auto rijbewijs B

Bericht door Wouter »

Je moet voorrang verlenen aan een bestuurder die van rechts komt. Als er geen bestuurder komt, moet je dus ook geen voorrang verlenen (dat zou nogal moeilijk zijn...)
Omgezet in de praktijk moet je een kruispunt dus naderen aan een snelheid waarbij je indien nodig zou kunnen stoppen.

Ik ken kruispunten (tussen de velden) waar je zodanig ver kan zien of er al dan niet iemand aankomt, dat je soms zelfs gewoon bv 70 kan verder rijden. En er zijn kruispunten waar je nog trager dan stapvoets moet oprijden om veilig te zijn.


Om te weten hoe het praktijkexamen precies verloopt, raad ik je aan om de brochure die je van GOCA gekregen hebt eerst eens grondig door te lezen...
Kijk hiervoor, en voor handige tips, ook eens zeker op http://www.derijprof.be Parkeren staat daar bijvoorbeeld stap voor stap uitgelegd, mét animaties als voorbeeld.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Rijden tussen kegel met auto rijbewijs B

Bericht door GRO »

Als je voorrang van rechts moet geven en er komt niemand aangereden, is het verplicht om te stoppen of mag ik gewoon doorrijden als ik mijn hoofd naar beide kanten gedraaid heb en mijn versnellingspook op 2 gezet heb tijdens het praktijkexamen.

Je moet niet aan elke voorrang van rechts de pook in tweede zetten. Wie heeft je dat verteld?
Je moet wel voorrang verlenen. Vertragen als je onvoldoende zicht hebt om te kunnen zien of er een bestuurder van rechts nadert en misschien ook in tweede zetten.
Op sommige kruispunten heb je voldoende zicht om te zien of er een bestuurder komt en als er geen is, hoef je zelfs niet te vertragen.

Neem ook ons praktijkboek grondig door voor je examen gaat afleggen.

http://www.gratisrijbewijsonline.be/handboekpraktijk
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Rijden tussen kegel met auto rijbewijs B

Bericht door de rijprof »

en mijn versnellingspook op 2 gezet
Door jouw versnellingspook op 2 te zetten, ga je niet veel vertragen.
Je moet ook voldoende afremmen en het koppelingspedaal omhoog halen.

Zie: http://www.derijprof.be" target="_blank > rijtechnieken
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie