rijbewijs c en ce

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
proceed_ride

rijbewijs c en ce

Bericht door proceed_ride »

ik had is een vraagje over het rijbewijs van de vrachtwagen

hoe zit dat in mekaar, eens je het gehaald hebt is dit dan voorgoed dat je het hebt

want heb gehoord dat je jaarlijks moet terug gaan voor je rijbewijs van de vrachtwagen of heb ik dit verkeerd verstaan

alvast bedankt
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: rijbewijs c en ce

Bericht door bert.covens »

Neen, jaarlijks moet je er niet voor terug gaan.

Je moet wél je medische shifting om de 5 jaar hernieuwen. En indien van toepassing: bij het behalen van je rijbewijs, leg je de examens voor de vakbekwaamheid af. Indien geslaagd, krijg je een code 95 op je rijbewijs vermeld. Nadien moet je elke vijf jaar 35 punten verzamelen. Dit doe je door een opleiding te volgen in een erkend opleidingsinstituut. 1 lesdag van 7 uur = 7 punten. Bijvoorbeeld elk jaar 1 lesdag is dus 35 punten.

Geen enkel rijbewijs heb je overigens voorgoed. Ook een autorijbewijs moet je bijvoorbeeld spontaan inleveren van zodra je er weet van hebt dat je lijdt aan een aandoening waarmee het verboden is nog langer met de auto te rijden. Afhankelijk van de aandoening: defintief inleveren, of bvb inleveren om een kanttekening op het rijbewijs te laten aanbrengen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Tuur

Re: rijbewijs c en ce

Bericht door Tuur »

En vergis je niet, die opleidingen zijn zéér leuk...

Gaande van 7 uur uitleg over de tachograaf tot 7 uren over hoe bind ik mijn lading vast met 1287 spanriemen.

Verder geen kneit aan, wel zorgen dat je niet in slaap valt, want daar kunnen ze niet mee om.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: rijbewijs c en ce

Bericht door Stefan Peeters »

Toevallig ken ik iemand die verantwoordelijk is voor zo'n opleidingscentrum en ik kan je garanderen dat het niet aan de opleidingscentra of de instructeurs ligt dat die vertoningen soms slaapverwekkend zijn.

Het aantal toegelaten onderwerpen is zeer beperkt, het is moeilijk om cursussen goedgekeurd te krijgen en eens goedgekeurd moeten ze volgens schema gegeven worden.
Om een nieuwe cursus te maken en te laten goedkeuren ben je al gauw een half jaar kwijt. In slaap vallen tijdens de les kan dus betekenen dat de lesgever het niet boeiend kan houden, of dat de chauffeur in kwestie absoluut niet geïnteresseerd is.
Terwijl elke les toch een meerwaarde kan bieden.

Probleem is ook dat de boeiendste cursussen, waar chauffeurs het liefst aanwezig zijn en die de beste resultaten opleveren achteraf, ook de duurste cursussen zijn. Eco-rijden en defensief rijden bijvoorbeeld. Maar zo'n cursus is verplicht met praktijkmodule op de openbare weg. Dan is er een geladen voertuig nodig, en een lesgever die maximaal 3 mensen per halve dag kan opleiden.
Dat kost dus meer, en veel transportbedrijven kijken alleen naar de kost op korte termijn.
Met andere woorden: ze vragen de goedkoopste opleidingsverstrekker, en die laten ze de goedkoopste cursus geven.
Resultaat: ontevreden chauffeurs...

Wat betreft 1287 spanriemen is er mijns inziens wel een probleem; een lading kan perfect op andere manieren vastgemaakt worden, met een paar of zelfs geen spanriemen, en toch wettelijk volledig volgens de normen. Daar is dus nog verbetering te boeken...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gast

Re: rijbewijs c en ce

Bericht door Gast »

bert.covens schreef:Neen, jaarlijks moet je er niet voor terug gaan.

Je moet wél je medische shifting om de 5 jaar hernieuwen. En indien van toepassing: bij het behalen van je rijbewijs, leg je de examens voor de vakbekwaamheid af. Indien geslaagd, krijg je een code 95 op je rijbewijs vermeld. Nadien moet je elke vijf jaar 35 punten verzamelen. Dit doe je door een opleiding te volgen in een erkend opleidingsinstituut. 1 lesdag van 7 uur = 7 punten. Bijvoorbeeld elk jaar 1 lesdag is dus 35 punten.

Geen enkel rijbewijs heb je overigens voorgoed. Ook een autorijbewijs moet je bijvoorbeeld spontaan inleveren van zodra je er weet van hebt dat je lijdt aan een aandoening waarmee het verboden is nog langer met de auto te rijden. Afhankelijk van de aandoening: defintief inleveren, of bvb inleveren om een kanttekening op het rijbewijs te laten aanbrengen.

nee maar ik wil maar zeggen bijvoorbeeld als je slaagt voor je opleiding rijbewijs c en ce bij vdab of herkende rijschool heb je dit rijbewijs waar je alltyd gebruik van kunt maken zoals dat van je wagen (als je geen aandoeningen ofzo hebt) alleen dan je punten verzamelen
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: rijbewijs c en ce

Bericht door bert.covens »

Gast schreef:nee maar ik wil maar zeggen bijvoorbeeld als je slaagt voor je opleiding rijbewijs c en ce bij vdab of herkende rijschool heb je dit rijbewijs waar je alltyd gebruik van kunt maken zoals dat van je wagen (als je geen aandoeningen ofzo hebt) alleen dan je punten verzamelen
Examens dien je enkel af te leggen om je rijbewijs en (indien van toepassing) je code 95 vakbekwaamheid te behalen. Om je rijbewijs nadien te hernieuwen ifv vakbekwaamheid, hoef je géén examens meer af te leggen. Wel tijdig ervoor zorgen dat je voldoende lesuren in een erkend opleidingsinstituut gevolgd hebt.

Een mogelijkheid om achteraf nog examens te moeten afleggen: Wanneer een rechter je na een verkeersinbreuk een verval oplegt. En het terugkrijgen van je rijbewijs afhankelijk maakt van het welslagen in bvb theorie-examen, praktijkexamen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Tuur

Re: rijbewijs c en ce

Bericht door Tuur »

Stefan,
de lessen zijn gewoon saai en overbodig.
Voor de veiligheid verplicht dan dodehoekcamera's, duidelijk en voordeel en op termijn goedkoper dan deze lessen

Waarschijnlijk is dit geheel uitgedacht door een bende politiekers die niet beseffen dat hun economie niet zonder vrachtwagens kan.
En er tegelijk dan in slagen dat een hoop mensen geld te laten verdienen met hun 'geniale' ideeën.

Ben je verwonderd dat de bazen kiezen voor de goedkoop?
de transportsector kreunt al onder de oosblok praktijken, waar alles kan en mag.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: rijbewijs c en ce

Bericht door Inazuma »

Tuur schreef:Stefan,
de lessen zijn gewoon saai en overbodig.
Dat zouden ze dus niet mogen zijn, om zin te hebben ...
Maar het is dus politiek bepaald.
Voor de veiligheid verplicht dan dodehoekcamera's, duidelijk en voordeel en op termijn goedkoper dan deze lessen
Alle dodehoekongevallen gebeuren tegenwoordig met vrachtwagens en bussen mét dodehoekspiegels en/of - camera's ...
De spiegels hebben het probleem niet opgelost, de camera's gaan dat evenmin doen.
Je kan als mens maar naar een beperkt aantal dingen tegelijk kijken - en het ook nog opnemen.
Technische hulpmiddelen zijn geen wondermiddelen.


Ook hier zit men met een politiek probleem : dat de politiek hoegenaamd niet aan een responsabilisering van "zwakke" weggebruikers wil beginnen.
Integendeel, men maakt er hoe langer hoe meer een soort untouchables van die door rood mogen en fietsstraten krijgen.
De indruk die zij hebben, is dat ze stilaan àlles mogen.
Doe daar nog wat media bij die bvb foutief gaan verkondigen dat fietsers in een fietsstraat altijd voorrang hebben, en je hebt een ideaal recept voor ongevallen. (een fietsstraat verandert niets aan de voorrang).


Ik blijf uit de buurt van een manoeuvrerende bus of vrachtwagen - mijn vader had vroeger een vrachtwagen - andere weggebruikers gooien er zich als ongenaakbare kamikazes voor, naast of achter ...
Plaats reactie