Rijbewijs B+E ; nieuwe regels ?

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Tinu

Rijbewijs B+E ; nieuwe regels ?

Bericht door Tinu »

Hallo,

op de website staat dat de huigige regels voor het examen tot behalen van rijbewijs B+E zulen veranderen op 1 mei

maar nergens staat wat die verandering zal inhouden...

iemand een idee?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Rijbewijs B+E ; nieuwe regels ?

Bericht door bert.covens »

Vanaf 1 mei:


Het rijbewijs B laat toe te rijden:

* met een voertuig van de categorie B en een aanhangwagen met een Maximaal Toegelaten Massa (M.T.M.) tot maximaal 750 kg.
* met een voertuig van de categorie B en een aanhangwagen met een MTM van méér dan 750 kg, op voorwaarde dat de MTM van het samenstel niet méér dan 3.500 kg bedraagt.
==> Voor deze laatste optie, vervalt dus de bijkomende voorwaarde dat de MTM van de aanhanger niet méér mag bedragen dan de ledige massa van het trekkend voertuig.

Het rijbewijs B, met code 96 laat toe te rijden:

* met een voertuig van de categorie B en een aanhangwagen met een MTM van meer dan 750 kg, waarbij de M.T.M van het samenstel meer dan 3,5T, maar maximaal 4250 kg bedraagt.


Het rijbewijs B+E, laat toe te rijden:

* met een trekkend voertuig van de categorie B en een aanhangwagen met een MTM van ten hoogste 3.500 kg.


Het rijbewijs C1, laat toe te rijden:

* met andere auto’s dan die van de categorieën D1 of D, met een maximale toegelaten massa van meer dan 3 500 kg en ten hoogste 7 500 kg en die zijn ontworpen en gebouwd voor het vervoer
van ten hoogste acht passagiers, de bestuurder niet meegerekend. Je mag met de auto’s van deze categorie een aanhangwagen met een MTM van ten hoogste 750 kg trekken.


Het rijbewijs C1+E, laat toe te rijden:

* met een trekkend voertuig van de categorie C1 en een aanhangwagen of oplegger met een MTM van meer dan 750 kg, op voorwaarde dat de MTM van het samenstel ten hoogste 12 000 kg bedraagt;

* met een trekkend voertuig van de categorie B en een aanhangwagen met een M.T.M. hoger dan 3.500 kg, op voorwaarde dat de M.T.M. van het samenstel niet meer bedraagt dan 12.000 kg.
==> wie een rijbewijs B+E behaald heeft VOOR 1 mei 2013 mag in het kader van verworven rechten eveneens met zulke combinatie rijden.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Tinu

Re: Rijbewijs B+E ; nieuwe regels ?

Bericht door Tinu »

De regels van het examen zouden ook veranderen volgens de info van goca...

maar wat veranderd er dan?

welke zijn de eisen naar examenformaliteiten voor de code 96 of de B+E ???

Ik moet een voorlopig rijbewijs halen, maar niemand die me kan zeggen of mijn combinatie ok is voor examen B+E of enkel voor examen B+96 ?!
sorourkhaled
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 apr 2013, 16:34

Re: Rijbewijs B+E ; nieuwe regels ?

Bericht door sorourkhaled »

Hallo, dat is goed nieuws als ik goed begrijp

Ik heb rijbewijs B

Viano MTM 3000 kg
ledige massa 1550 kg
Aanhangwagen 750 kg

Mag ik vanaf 1 mei zo rijden met B ?
Ook een aanhanger minder dan 1550 Kg ?

Alvast bedankt
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Rijbewijs B+E ; nieuwe regels ?

Bericht door bert.covens »

sorourkhaled schreef:Hallo, dat is goed nieuws als ik goed begrijp

Ik heb rijbewijs B

Viano MTM 3000 kg
ledige massa 1550 kg
Aanhangwagen 750 kg

Mag ik vanaf 1 mei zo rijden met B ?
Ook een aanhanger minder dan 1550 Kg ?

Alvast bedankt
Je mag nu ook al rijden met een aanhangwagen met een MTM van 750 kg. Althans als je een defintief rijbewijs B bezit. Met een voorlopig rijbewijs B, mag je geen enkele aanhangwagen trekken.
sorourkhaled schreef: Ook een aanhanger minder dan 1550 Kg ?
1550 kg is sowieso teveel, want dan is de MTM van het samenstel al 4.550 kg, terwijl het maximaal 3.500 kg mag zijn voor rijbewijs B ....
Met een trekkend voertuig, met een MTM van 3.000 kg, zal je dus nooit een aanhangwagen mogen trekken met een MTM van méér dan 750 kg.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
sorourkhaled
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 apr 2013, 16:34

Re: Rijbewijs B+E ; nieuwe regels ?

Bericht door sorourkhaled »

Je mag nu ook al rijden met een aanhangwagen met een MTM van 750 kg. Althans als je een defintief rijbewijs B bezit. Met een voorlopig rijbewijs B, mag je geen enkele aanhangwagen trekken.
Nu mag ook ? hoe komt dat

Auto MTM 3000 kg
Aanhangwagen MTM 750 kg
Dus 3750 kg samen (en voor rijbewijs B is beperkt tot 3500 kg)

Ja, Ik heb een defintief rijbewijs B sinds 2004
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Rijbewijs B+E ; nieuwe regels ?

Bericht door bert.covens »

sorourkhaled schreef: Nu mag ook ? hoe komt dat

Auto MTM 3000 kg
Aanhangwagen MTM 750 kg
Dus 3750 kg samen (en voor rijbewijs B is beperkt tot 3500 kg)
Voor een rijbewijs B (zonder code 96, zonder B+E), heb je 2 opties

* Ofwel: een voertuig cat. B, en een aanhangwagen met een MTM van maximaal 750 kg.
==> Dus jij mag idd met jouw Viano met een MTM van 3.000 kg een aanhangwagen trekken met een MTM van maximaal 750 kg.

* Ofwel: een voertuig cat. B, en een aanhangwagen met een MTM van méér dan 750 kg, op voorwaarde dat de MTM van het samenstel niet meer dan 3.500 kg bedraagt.
==> Vanaf 1 mei 2013 vervalt hier de (absurde) bijkomende voorwaarde dat de MTM van de aanhangwagen niet méér mag bedragen dan de ledige massa van het trekkend voertuig.
==> Aangezien jouw voertuig reeds een MTM van 3.000 kg heeft, kan jij van deze optie geen gebruik maken. Meer dan 750 kg MTM, dan zit je sowieso al ruimschoots boven de 3.500 kg toegestane MTM van het samenstel.
sorourkhaled schreef: Ja, Ik heb een defintief rijbewijs B sinds 2004
Met jouw Viano, mag jij dus ook nu al een aanhangwagen trekken met een MTM van maximaal 750 kg. Kijk best wel je verzekering na. Doorgaans wordt het trekken van een aanhangwagen van 500 kg MTM mee verzekerd. Voor aanhangwagens die daarboven gaan, kan het zijn dat je een klein supplementje moet betalen. Informeer je daarover bij je verzekeraar.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie