situatie: bakwagen (rijbewijs B) MTM 3450 kg + aanhangwagen MTM 650 kg. (compressorgroep)
Deze mag volgens de regelgeving bestuurd worden met een rijbewijs B
(http://www.vab.be/vab/nl/rijschool/uplo ... 20B-BE.gif" target="_blank)
Gezien veelvuldige controles politie/douane/RVA neem ik aan dat dit correct is.
Maar nu heb ik gehoord dat er een nieuwe regelgeving gaat komen voor aanhangwagen.
Op goca had ik volgende gevonden : http://www.goca.be/nl/p/reglementering" target="_blank
veel blablabla over de motorrijbewijzen, en enkele onduidelijke regels over de aanhangwagen
(het is weer duidelijk dat de werkende mens minder belangrijk is dan de flierenfluiters)
Ok, in orde dusHet rijbewijs B laat toe een aanhangwagen te trekken met een Maximaal Toegelaten Massa (M.T.M.) tot 750 kg.
Niet van toepassingAls de M.T.M. van de aanhangwagen meer bedraagt dan 750 kg, volstaat rijbewijs B op voorwaarde dat de M.T.M. van het samenstel niet meer dan 3,5T bedraagt.
Dit spreekt regel 1 dan weer tegen?Als de M.T.M van het samenstel meer bedraagt dan 3,5T, maar 4250 kg niet overschrijdt, wordt de "code 96" op het rijbewijs vereist, hetgeen je verkrijgt na het volgen van een praktijkopleiding en het afleggen van een praktijkexamen.
Want hoewel in dit geval de MTM aanhanger kleiner is dan 750 kg (en een rijbewijs B dus ok is)
Zegt deze regel ineens dat het een B met code 96 moet zijn ?!
Moet men dan voor iets waar men al jaren wettelijk mee in orde is, ineens een examen afleggen?
Of krijgt iedereen met een bestaand rijbewijs zo een code 96 automatisch erbij?
Want ik vermoed dat dit dan voor veel bedrijven een aardige duit zal gaan kosten?!