vakbekwaamheid C nodig of niet???

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
caiman
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 feb 2013, 19:45

vakbekwaamheid C nodig of niet???

Bericht door caiman »

Ik heb nog een vraagje omtrent vakbekwaamheid rijbewijs C?

Ik heb een aantal specifieke voorbeelden gelezen op uw website waarin de vakbekwaamheid niet nodig is.

Nu voor mijn persoonlijke situatie vraag ik mij alsook af of het nodig is of ik het vakbekwaamheidsattest haal of niet?

Ik ben een zelfstandig freelancer die voor audiovisuele bedrijven werk en daarbij regelmatig in het buitenland zit voor
projecten, congressen, daarbij wordt er telkens materiaal gebruikt, flightcases, projectors, kabels, audio, video, IT etc...
materiaal die we moeten opstellen en gebruiken voor dat congres audiovisueel te ondersteunen.
Soms doe ik naast mijn andere installatie taken als AV/IT technieker ook het transport met een vrachtwagen C (+7,5 ton)
Maar dat is eerder sporadisch, max 10 tal keer per jaar.

Nu mijn vraag, heb ik hiervoor een vakbekwaamheid nodig???

Alvast bedankt voor de reacties.
Mvg,
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: vakbekwaamheid C nodig of niet???

Bericht door Stefan Peeters »

Ik zou denken dat je onder de uitzonderingen valt, zijnde het vervoer van materialen die je voor je werk nodig hebt.

Maar bij twijfel kan je best even contact opnemen met de FOD Mobiliteit en Vervoer. info@mobilit.fgov.be

Stuur hen een korte maar gedetailleerde uitleg over jouw specifieke situatie, je krijgt normaal gezien vrij snel antwoord. Best die mail uitprinten en meenemen, zo kan je bij een eventuele controle onderweg je gelijk aantonen.

De vakbekwaamheid is niet van toepassing op bestuurders van:
- voertuigen met een toegelaten maximumsnelheid van ten hoogste 45 km per uur;
- voertuigen in gebruik bij of onder controle van de strijdkrachten, de burgerbescherming (civiele bescherming), de brandweer en diensten verantwoordelijk voor de handhaving van de openbare orde;
- voertuigen die op de weg worden getest in verband met reparaties, technische verbeteringen, onderhoud, en nieuwe of omgebouwde voertuigen die nog niet in het verkeer zijn gebracht;
- voertuigen die worden gebruikt bij reddingsoperaties en noodtoestanden;
- voertuigen die worden gebruikt voor niet-commercieel goederenvervoer voor privédoeleinden;
- voertuigen of combinaties van voertuigen die worden gebruikt voor het vervoer van materiaal, apparatuur of machines die de bestuurder voor zijn werk nodig heeft en op voorwaarde dat dit vervoer niet de voornaamste activiteit van de bestuurder is.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie