Voorlopig Rijbewijs C+E ==> B+E ook toegelaten?

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Jos D.

Voorlopig Rijbewijs C+E ==> B+E ook toegelaten?

Bericht door Jos D. »

Hallo,

Is het toegaleten om met een B+E combinatie te besturen als de bestuurder een voorlopig rijbewijs voor de categorie C+E bezit?

Of is in voorkomend geval een extra voorlopig rijbewijs B+E nodig?

De begeleider heeft uiteraard zijn rijbewijs voor B+E en voor C+E
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Voorlopig Rijbewijs C+E ==> B+E ook toegelaten?

Bericht door Stefan Peeters »

Interessante vraag 8)

Voor zover ik kan terugvinden in de wetgeving is het niet toegelaten, tenzij ook de categorie B+E aangekruist werd op het voorlopig rijbewijs. Is dat het geval :?:
Artikel 6
2° Het voertuig :
a) moet behoren tot de categorie of subcategorie van voertuigen waarvoor het voorlopige rijbewijs geldig verklaard is;

Artikel 8
§3. Het voorlopige rijbewijs is slechts geldig voor het aanleren van het besturen van voertuigen van de categorie of subcategorie waarvoor het geldig verklaard is.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Voorlopig Rijbewijs C+E ==> B+E ook toegelaten?

Bericht door Benny Stinkens »

Ik heb er ook al naar gezocht en ik dacht ook dat het niet mocht. :cry:
En dit terwijl als je een definitief rijbewijs C+E bezit, dit wel geldig is voor B+E :?
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Dorien G
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 dec 2012, 22:48

Re: Voorlopig Rijbewijs C+E ==> B+E ook toegelaten?

Bericht door Dorien G »

Stefan Peeters schreef:Interessante vraag 8)

Voor zover ik kan terugvinden in de wetgeving is het niet toegelaten, tenzij ook de categorie B+E aangekruist werd op het voorlopig rijbewijs. Is dat het geval :?:
Artikel 6
2° Het voertuig :
a) moet behoren tot de categorie of subcategorie van voertuigen waarvoor het voorlopige rijbewijs geldig verklaard is;

Artikel 8
§3. Het voorlopige rijbewijs is slechts geldig voor het aanleren van het besturen van voertuigen van de categorie of subcategorie waarvoor het geldig verklaard is.


Dus wil dit ook zeggen dat je met je voorlopig autorijbewijs (of motorijbewijs) geen bromfiets klasse B mag besturen als je geen rijbewijs A3 hebt?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Voorlopig Rijbewijs C+E ==> B+E ook toegelaten?

Bericht door Benny Stinkens »

Dorien G schreef: Dus wil dit ook zeggen dat je met je voorlopig autorijbewijs (of motorijbewijs) geen bromfiets klasse B mag besturen als je geen rijbewijs A3 hebt?
Dat klopt, alleen met een definitief rijbewijs mag je dit. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Voorlopig Rijbewijs C+E ==> B+E ook toegelaten?

Bericht door Stefan Peeters »

Wat betreft de oorspronkelijke vraag ivm B+E en het voorlopig rijbewijs C+E heb ik contact opgenomen met iemand van de FODMobiliteit. Zodra ik een sluitend antwoord krijg plaats ik het hier.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Voorlopig Rijbewijs C+E ==> B+E ook toegelaten?

Bericht door Stefan Peeters »

Antwoord van de FOD Mobiliteit:
Om scholing te volgen met een categorie BE heb je een voorlopig rijbewijs (Model 3) voor die categorie nodig waarop minstens één begeleider moet worden vermeld.
Dus: een voertuig van de categorie B+E mag niet bestuurd worden met een voorlopig rijbewijs C+E.

Ik kreeg naderhand ook nog deze toevoeging gestuurd:
Ter informatie: indien betrokkene slaagt voor het examen CE krijgt hij uiteraard automatisch ook de categorie BE toegekend.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Jos D.

Re: Voorlopig Rijbewijs C+E ==> B+E ook toegelaten?

Bericht door Jos D. »

Bedankt voor uw opzoekwerk.

Morgen zal er een extra voorlopig rijbewijs B+E aangevraagd worden.
Plaats reactie