Rijbewijs B of A1 in het buiteland?

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Gast

Rijbewijs B of A1 in het buiteland?

Bericht door Gast »

Hallo,

Ik zou een 125CC brommer willen aanschaffen. Ik ben 28 en heb al 10 jaar mijn rijbewijs B. In België is er dus zowel in de huidige regeling als de regeling die in 2013 van start gaat geen probleem. De uitzondering dat een B-rijbewijs genoeg is voor een 125cc is enkel geldig voor België.
Wat ga ik dan moeten doen om ook in het buitenland met mijn 125cc te mogen rijden? Moet ik dan een volledig examen afleggen voor een A1-rijbewijs? Of krijg ik automatisch een A1-rijbewijs als ik dat aanvraag, aangezien mijn B-rijbewijs eigenlijk gelijkgesteld is met een A1 volgens de Belgische wet?

Alvast bedankt!
T.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Rijbewijs B of A1 in het buiteland?

Bericht door Wouter »

Je zal examen A(1) moeten afleggen.

Zoals je zelf zegt: de toelating om een 125cc te besturen met rijbewijs B is een NATIONALE regel. Andere landen erkennen dit niet, en vragen een rijbewijs A om met zo'n motorfiets te mogen rijden.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Gast

Re: Rijbewijs B of A1 in het buiteland?

Bericht door Gast »

En is het examen voor een A1 gelijk aan het examen voor een gewoon A nu? Zijnde 6 of 8u praktijkles en daarna examen?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs B of A1 in het buiteland?

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:En is het examen voor een A1 gelijk aan het examen voor een gewoon A nu? Zijnde 6 of 8u praktijkles en daarna examen?
Ja.
Eerst slagen in theoretisch examen A.

Na 6 uur rijschool opleiding kan je een voorlopig rijbewijs krijgen.
Na 8 uur rijschool kan je direct examen doen - maar of dat een aanrader is met zo weinig rij-ervaring ???

Alleen kan je met een 125cc'tje geen examen afleggen.
Je kan er wel mee oefenen met een voorlopig rijbewijs A.
Plaats reactie