verschil examen C1 en C

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
ebo
Berichten: 221
Lid geworden op: 19 mar 2012, 01:22

verschil examen C1 en C

Bericht door ebo »

Examen C1 is met een voertuig van +3,5T -7,5T of +5,5T (afhankelijk leeftijd voertuig) en voor C is dat +12T
en naast de afmetingen eigenlijk is dat het enigste verschil in het examen.

Als je op je 18/19/20e examen C1 doet moet je op je 21e opnieuw examen doen voor C
Als je op je 18/19/20e examen C doet krijg je een C1 die je op je 21e kan omruilen voor een C

Heb ik dat goed begrepen zo ?
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: verschil examen C1 en C

Bericht door Wouter »

Dat klopt. Je kan als je nog geen 21 bent al examen C doen, maar dan krijg je tot aan je 21ste verjaardag het beperkte rijbewijs C1. Eens je 21 bent kan je dat dan gewoon omruilen op het gemeentehuis voor het rijbewijs C.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: verschil examen C1 en C

Bericht door Stefan Peeters »

Als je de vakbekwaamheid mee doet op het examen kan je op je 18 ook meteen een C behalen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
ebo
Berichten: 221
Lid geworden op: 19 mar 2012, 01:22

Re: verschil examen C1 en C

Bericht door ebo »

Stefan Peeters schreef:Als je de vakbekwaamheid mee doet op het examen kan je op je 18 ook meteen een C behalen.
Op de site van de overheid belgium.be staat inderdaad dat je met een getuigschrift vakbekwaamheid op je 18e aan het examen C deel kunt nemen.

http://www.belgium.be/nl/mobiliteit/rij ... _C_E_C1_E/" target="_blank
Om een rijbewijs C te kunnen krijgen, moet u minstens 21 jaar zijn. Het rijbewijs C1 kunt u al op 18-jarige leeftijd behalen. Als u jonger bent dan 21 en u beschikt over een Getuigschrift van Vakbekwaamheid, kunt u al vanaf 18 jaar een rijbewijs C verkrijgen.
Als je op je 18/19/20e examen C1 doet moet je op je 21e opnieuw examen doen voor C
Als je op je 18/19/20e examen C doet krijg je een C1 die je op je 21e kan omruilen voor een C
Als je op je 18/19/20e examen C doet met vakbekwaamheid krijg je een C die vanaf je 18 al geldig is.

Nu heb ik dat bij Goca ook als zodanig teruggevonden, was eerst een beetje onduidelijk.
Je moet beide brochures C/C1 en die van C/C1+vak doorlezen.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: verschil examen C1 en C

Bericht door bert.covens »

ebo schreef:
Om een rijbewijs C te kunnen krijgen, moet u minstens 21 jaar zijn. Het rijbewijs C1 kunt u al op 18-jarige leeftijd behalen. Als u jonger bent dan 21 en u beschikt over een Getuigschrift van Vakbekwaamheid, kunt u al vanaf 18 jaar een rijbewijs C verkrijgen.
Euh, halen we hier geen twee zaken door elkaar? Namelijk een attest van vakbekwaamheid (die fameuze code 95), en een getuigschrift van vakbekwaamheid? Ik denk dat het laatste gaat over leerlingen die via beroeps-secundair onderwijs leren voor vrachtwagenbestuurder. Maw, leerlingen die een opleiding in dagonderwijs volgen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: verschil examen C1 en C

Bericht door Stefan Peeters »

Voor alle duidelijkheid: wie op zijn 18 een examen rijbewijs + vakbekwaamheid (=code 95) aflegt met een C-voertuig krijgt onmiddellijk een rijbewijs C.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: verschil examen C1 en C

Bericht door Inazuma »

bert.covens schreef: Ik denk dat het laatste gaat over leerlingen die via beroeps-secundair onderwijs leren voor vrachtwagenbestuurder. Maw, leerlingen die een opleiding in dagonderwijs volgen.
Die konden ook vanaf 18 met C rijden hé.
ebo
Berichten: 221
Lid geworden op: 19 mar 2012, 01:22

Re: verschil examen C1 en C

Bericht door ebo »

Ik dacht al dat er een verschil zit tussen Getuigschrift en Attest.

De vraag is nu moet je over een Getuigschrift beschikken om op je 18e te mogen deelnemen aan examen C met of zonder vakbekwaamheid.
Dat leid ik af uit de manier waarop de tekst op belgium.be is opgesteld, dat het een voorwaarde is.
( tenzij die tekst nog dateert van voor de invoering Attest vakbekwaamehid )

En als je dergerlijk Getuigschrift hebt moet je dan nog examen met vakbekwaamheid doen, of heb je dat deel al gehad ?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: verschil examen C1 en C

Bericht door Inazuma »

ebo schreef:Dat leid ik af uit de manier waarop de tekst op belgium.be is opgesteld
De enige overheids-site die je inzake verkeer redelijk mag vertrouwen, is staatsblad.be
En daar stonden en staan dan nog flaters in ...

Van de rest is absoluut onzeker of de informatie actueel is, of actueel gehouden wordt.
Plaats reactie