Vervallen voorlopig rijbewijs a3

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Julie737

Vervallen voorlopig rijbewijs a3

Bericht door Julie737 »

Ik heb net mijn praktijkexamen voor rijbewijs a3 gedaan en ik ben jammer genoeg niet geslaagd. Nu vervalt heel binnenkort mijn voorlopig rijbewijs maar ik ben nu aan het leren voor rijbewijs b. Op welke manier kan ik nu nog met mijn brommer rijden? Moet ik een nieuw examen a3 afleggen of gaat dit ook met een voorlopig rijbewijs a3?

alvast bedankt!
Gast

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs a3

Bericht door Gast »

Met een voorlopig rijbewijs B mag je niet met een brommer (categorie A3) rijden, enkel met een definitief rijbewijs.
Een voorlopig rijbewijs A3 kan niet verlengd worden (pas 3 jaar na het vervallen kan je een nieuw aanvragen, en dan moet je dus opnieuw theorie afleggen want dat is maar 3 jaar geldig). Wil je toch verder rijden met een brommer zonder definitief rijbewijs B, dan moet je 2 uur rijles volgen bij een erkende rijschool en examen doen met een brommer van de rijschool om zodoende een definitief rijbewijs A3 te bekomen. Pas wanneer je dus een definitief rijbewijs A3 (met rijschool) of B hebt zal je na het vervallen opnieuw met een brommer kunnen rijden.
Gast

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs a3

Bericht door Gast »

en kan ik dan ook geen nieuw voorlopig rijbewijs aanvragen, zodat ik weer een jaar met een voorlopig rijbewijs verder kan tot ik mijn B rijbewijs heb? Mijn theorie van A3 is nu nog twee jaar geldig en ik las op de website van het examencentrum dat dit wel gaat maar je mag weer drie maanden geen stage afleggen.
bedankt
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs a3

Bericht door Benny Stinkens »

Gast schreef:en kan ik dan ook geen nieuw voorlopig rijbewijs aanvragen, zodat ik weer een jaar met een voorlopig rijbewijs verder kan tot ik mijn B rijbewijs heb? Mijn theorie van A3 is nu nog twee jaar geldig en ik las op de website van het examencentrum dat dit wel gaat maar je mag weer drie maanden geen stage afleggen.
bedankt
Wil je aub de link naar deze website hier plaatsen, waar jij dit gelezen hebt :shock:
Er klopt namelijk niets van. :idea:

Dit staat wel op de site (in de wet trouwens ook :wink: )
U kan slechts een nieuw voorlopig rijbewijs voor dezelfde categorie van voertuigen bekomen na
een verloop van 3 jaar.
http://www.goca.be/upload/documents_rbp ... _A3_NL.pdf
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs a3

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:ik las op de website van het examencentrum dat dit wel gaat maar je mag weer drie maanden geen stage afleggen.
Ik vrees dat je bij rijbewijs B hebt zitten lezen, ipv bij A3 voor een bromfiets klassen B

De regelingen voor deze rijbewijzen zijn totaal verschillend ...
Gast

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs a3

Bericht door Gast »

Oké bedankt, ik heb het nagevraagd en dit geld inderdaad enkel voor rijbewijs B.
Dan zal het twee uur rijschool worden zeker :)
groetjes
Gast

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs a3

Bericht door Gast »

Ik bezit een rijbewijs A3, maar ik beschik niet over een rijbewijs B. Nu zitten we in de overgangsperiode voor de rijbewijzen van motoren en lees ik dat 'in je in het bezit bent van een rijbewijs A met beperkt vermogen van voor 1 mei 2011 en 2j houder ervan bent, je naar de gemeente mag om deze in te ruilen'. Geldt dit dan ook voor een rijbewijs A3? Want dit is ook een beperkt vermogen lager dan 25kw. Mag ik dan zonder verdere examens met een 125cc rijden bvb?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs a3

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:Ik bezit een rijbewijs A3, maar ik beschik niet over een rijbewijs B. Nu zitten we in de overgangsperiode voor de rijbewijzen van motoren en lees ik dat 'in je in het bezit bent van een rijbewijs A met beperkt vermogen van voor 1 mei 2011 en 2j houder ervan bent, je naar de gemeente mag om deze in te ruilen'. Geldt dit dan ook voor een rijbewijs A3? Want dit is ook een beperkt vermogen lager dan 25kw. Mag ik dan zonder verdere examens met een 125cc rijden bvb?
U gelooft ook nog in sinterklaas ? :P

Rijbewijs A3 - nu AM - is voor bromfietsen klasse B.
Niet voor motorfietsen dus.

Je kan een A3 / AM dan ook niet opwaarderen naar A1 (125cc / 11kW ) - dat zou net iets te gemakkelijk zijn.
Plaats reactie