B of BE ?

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: B of BE ?

Bericht door Inazuma »

crunch schreef:ok, dus geen databank die de examinator informeerd dat ik ooit 'ptobeerde BE' te krijgen als ik examen CE ga doen.
Dat maakt niet uit.
bje

Re: B of BE ?

Bericht door bje »

waarin gaan de examen B * code 96 en examens BE in praktijk met elkaar verschillen?


goedkoper?


eenvoudiger?
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: B of BE ?

Bericht door Wouter »

Weet ik eigenlijk niet. Ik denk gewoon dat je voor BE of "code 96" gewoon examen aflegt met een andere voertuigencombinatie. Ik betwijfel of dat dan ook eenvoudiger zou zijn. Dus ik weet niet goed waarom iemand voor de code 96 zou kiezen ipv voor BE...
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
mattoni

Re: B of BE ?

Bericht door mattoni »

Gezien de nieuwe regelgeving kan de MTM van de AHW verhoogd worden zonder boven de 4250 kg uit te komen om toch nog wettelijk rb B te blijven. Hoe zit het dan met die tweede voorwaarde van vroeger dewelke zei dat de MTM van de aanhangwagen niet groter mocht zijn van de massa / tarra van het trekkend voertuig --- anders BE
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: B of BE ?

Bericht door Inazuma »

mattoni schreef:Gezien de nieuwe regelgeving kan de MTM van de AHW verhoogd worden zonder boven de 4250 kg uit te komen om toch nog wettelijk rb B te blijven.
B + code 96.
Hoe zit het dan met die tweede voorwaarde van vroeger dewelke zei dat de MTM van de aanhangwagen niet groter mocht zijn van de massa / tarra van het trekkend voertuig --- anders BE
MTM aanhangwagen niet groter dan leeggewicht trekkend voertuig.
Die voorwaarde vervalt.
Gast

Re: B of BE ?

Bericht door Gast »

Aan een X3 met MTM 2350kg, mag dus maximaal een remrok komen van 4250-2350=1900kg MTM op rijbewijs B?


Ik bezit dat sinds 2004.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: B of BE ?

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:Aan een X3 met MTM 2350kg, mag dus maximaal een remrok komen van 4250-2350=1900kg MTM op rijbewijs B?
NEEN :!:

Dat mag enkel mits extra Code 96 op je rijbewijs
Daarvoor moet je nagenoeg evenveel moeite doen als voor examen B+E , dus code 96 is te zot (en te beperkend) om los te lopen

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... -t3hs3afd2

Artikel 20
§2. De houder van een rijbewijs geldig voor de categorie B zonder de code 96 mag een samenstel besturen, bestaande uit een voertuig van de categorie B en een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van meer dan 750 kg, mits de maximale toegelaten massa van dit samenstel niet meer dan 3 500 kg bedraagt.

De houder van een rijbewijs geldig voor de categorie B met de code 96 mag een samenstel besturen, bestaande uit een voertuig van de categorie B en een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van meer dan 750 kg, mits de maximale toegelaten massa van dit samenstel niet meer dan 4 250 kg bedraagt.



Wat wel met gewoon rijbewijs B mag, is 3500 kg (totale MTM vd sleep) - 2350 (MTM X3) = 1150 MTM aanhangwagen
Gast

Re: B of BE ?

Bericht door Gast »

Wouter zegt nogthangs het volgende over de code 96:

"Om van deze regel te profiteren, moet je een scholing + examen doen, en dan krijg je "code 96" op je rijbewijs.
Wie al een rijbewijs B had VOOR 19/01/2013 moet deze scholing niet volgen."


Is dat dan ondertussen weeral veranderd?
En wat is dan het verschil nog met een BE?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: B of BE ?

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:Wouter zegt nogthangs het volgende over de code 96:

"Om van deze regel te profiteren, moet je een scholing + examen doen, en dan krijg je "code 96" op je rijbewijs.
Wie al een rijbewijs B had VOOR 19/01/2013 moet deze scholing niet volgen."
Ja, ik schreef dat zelf eerder ook al ...
INvoerdatum uit het oog verloren.

Dat zou onder de "verworven rechten" vallen bij de aanpassing van de wetgeving ... hoewel deze combinatie vroeger nooit mocht met B.
En er nergens duidelijk staat dat het màg met een ouder rijbewijs ...

Is dat dan ondertussen weeral veranderd?
Neen
En wat is dan het verschil nog met een BE?
Momenteel nauwelijks wat ...
Het is dom om code 96 te halen, kan je net zo goed ineens B+E doen ...
Gast

Re: B of BE ?

Bericht door Gast »

Ok, top.

Kan ik mijn rijbewijs dan ergens laten "wijzigen", zodat er 4250 staat ipv 3500?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: B of BE ?

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:Kan ik mijn rijbewijs dan ergens laten "wijzigen", zodat er 4250 staat ipv 3500?
Neen ...


'k Ga dat toch eens navragen bij FOD MOB
Want dat met die "vooraf verworven rechten" is natuurlijk bizar:

B liet met lichte AHW van 750 kg, tot 4250kg toe als MTM sleep (met trekkend voertuig van 3500kg mtm)
Maar met zware AHW zat je aan de bovengrens bij 3500 kg mtm sleep + extra voorwaarden
Méér dan 3500 kg mtm sleep met zware ahw mocht enkel mits B+E ...
Gast

Re: B of BE ?

Bericht door Gast »

Zoals ik het nu begrijp mag ik die 4250 verdelen over de sleep.

bvb 3500 +750, maar even goed 2350+1900?
Gast

Re: B of BE ?

Bericht door Gast »

iemand?
Gast

Re: B of BE ?

Bericht door Gast »

Inazuma schreef:
Gast schreef:Kan ik mijn rijbewijs dan ergens laten "wijzigen", zodat er 4250 staat ipv 3500?
Neen ...


'k Ga dat toch eens navragen bij FOD MOB
Want dat met die "vooraf verworven rechten" is natuurlijk bizar:

B liet met lichte AHW van 750 kg, tot 4250kg toe als MTM sleep (met trekkend voertuig van 3500kg mtm)
Maar met zware AHW zat je aan de bovengrens bij 3500 kg mtm sleep + extra voorwaarden
Méér dan 3500 kg mtm sleep met zware ahw mocht enkel mits B+E ...
Weet je al iets meer?
Gast

Re: B of BE ?

Bericht door Gast »

Echt niemand??
Plaats reactie