B of BE ?

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
crunch

B of BE ?

Bericht door crunch »

Hallo,

is een B of BE nodig voor onderstaande samenstel ? (leeg gewicht of eigen gewicht auto belangrijk?)
Gaat dit veranderen vanaf 01/01/2013 ?

auto:
leeg gewicht 1440 kg
eigen gewicht 1570 kg (inclusief vloeistoffen + bestuurder)
MTM sleep 1500 kg

aanhanger:
eigen gewicht 800 kg
MTM 2000 kg
crunch

Re: B of BE ?

Bericht door crunch »

bijkomende info betreffende auto:
MTM 1980 kg
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: B of BE ?

Bericht door Wouter »

Huidige regeling:
3° Categorie B:
- Auto’s met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 3.500 kg en met ten hoogste acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend; aan de auto’s van deze categorie kan een aanhangwagen worden gekoppeld met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 750 kg;
- Samenstellen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie B en een aanhangwagen, waarbij de maximale toegelaten massa van het samenstel niet meer dan 3.500 kg bedraagt en de maximale toegelaten massa van de aanhangwagen niet groter is dan de ledige massa van het trekkende voertuig.


Hier voldoet jouw combinatie dus NIET aan => rijbewijs BE nodig


Vanaf 19 januari 2013:
5° Categorie B :
auto's met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 3.500 kg en ontworpen en gebouwd voor het vervoer van ten hoogste acht passagiers, de bestuurder niet meegerekend; aan de auto's van deze categorie kan een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 750 kg worden gekoppeld.
Aan de auto's van deze categorie kan een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van meer dan 750 kg worden gekoppeld, mits de maximale toegelaten massa van dit samenstel niet meer dan 4.250 kg bedraagt.


Om van deze regel te profiteren, moet je een scholing + examen doen, en dan krijg je "code 96" op je rijbewijs.
Wie al een rijbewijs B had VOOR 19/01/2013 moet deze scholing niet volgen.


Meer informatie hierover vind je ook >>> hier.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: B of BE ?

Bericht door bert.covens »

Met maximaal sleepvermogen van je auto van 1500 kg, en een MTM van je aanhanger van 2000 kg, zal je weliswaar 500 kg laadvermogen van je aanhanger niet mogen benutten met deze auto. Ook niet met een rijbewijs B+E.

De massa in beladen toestand van je aanhanger, mag immers nooit groter zijn dan hetgene je auto maximaal mag trekken.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Re: B of BE ?

Bericht door Gast »

Als de MTM van de sleep volgens de constructeur van de auto maximaal 1.500 kg mag bedragen, is het dan niet verboden om een aanhangwagen met MTM 2.000 kg eraan te koppelen, ongeacht hoe zwaar je die belaadt ?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: B of BE ?

Bericht door bert.covens »

Neen. Geen enkel probleem. De theoretische MTM speelt wél een rol om te bepalen of je een rijbewijs B, BE nodig hebt. Maar inzake het sleepvermogen van je auto, is de Massa in Beladen Toestand van de aanhangwagen de juiste parameter.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: B of BE ?

Bericht door Inazuma »

Wouter schreef: Opmerking: Wie zijn rijbewijs B bekomen heeft NA 19/01/2011 moet om met een aanhangwagen zwaarder dan 750kg te mogen rijden (mits maximale mtm samenstel dus niet meer dan 4.250kg) een scholing + examen doen, en dan krijg je "code 96" op je rijbewijs.
Wie een rijbewijs B had VOOR 19/01/2011 moet hiervoor geen scholing volgen.
Ik dacht dat het 2013 is.
FF opzoeken of er daar een bijzondere regeling voor is.
Voor 125cc met B moest je eerst 2 jaar wachten, met een AHW >750kg trekken niet hé ;)

<edit>
Ik vind niets terug in het volledige KB zelf dat mensen die hun rijbewijs B van na 19/01/2011 hebben, een scholing of examen zouden moeten ondergaan voor deze nieuwe uitzondering.
Gelezen, en gezocht op 2011 in de tekst. Noppes.
Voor zover ik kan zien is dat dus pas vanaf 19/01/2013.
</edit>


In elk geval wordt het een zootje, want sommige toelatingen slaan op rijbewijzen voor 2011, andere op die voor 2013, en dan zijn er nog wat uitzonderingsregels van vroeger ... en dat is dan ook nog eens voor elk EU land anders.

Geef toch iedereen verplicht een nieuw rijbewijs met alle verworven categorieën op - zelfs A1 voor wie daar mag mee rijden.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: B of BE ?

Bericht door Wouter »

@Inazuma: ik had mij voor die 19/1/2011 gebaseerd op deze post van jou.
Ik kan het natuurlijk allemaal compleet begrepen hebben, maar volgens mij is de datum hier dan ook verkeerd, klopt dat?
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: B of BE ?

Bericht door Inazuma »

Wouter schreef:@Inazuma: ik had mij voor die 19/1/2011 gebaseerd op deze post van jou.
Ik kan het natuurlijk allemaal compleet begrepen hebben, maar volgens mij is de datum hier dan ook verkeerd, klopt dat?
Blijkbaar is dat idd. verkeerd.
Er staat daar vlakbij ook wat over 2011, maar da's voor zover ik kan zien voor de regeling met de 125cc tjes.

Ik ga dat ginder aanpassen.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: B of BE ?

Bericht door Wouter »

Ik heb mijn eerste post in dit topic ook aangepast.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
crunch

Re: B of BE ?

Bericht door crunch »

Wouter schreef:Huidige regeling:
3° Categorie B:
- Auto’s met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 3.500 kg en met ten hoogste acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend; aan de auto’s van deze categorie kan een aanhangwagen worden gekoppeld met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 750 kg;
- Samenstellen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie B en een aanhangwagen, waarbij de maximale toegelaten massa van het samenstel niet meer dan 3.500 kg bedraagt en de maximale toegelaten massa van de aanhangwagen niet groter is dan de ledige massa van het trekkende voertuig.


Hier voldoet jouw combinatie dus NIET aan => rijbewijs BE nodig


Vanaf 19 januari 2013:
5° Categorie B :
auto's met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 3.500 kg en ontworpen en gebouwd voor het vervoer van ten hoogste acht passagiers, de bestuurder niet meegerekend; aan de auto's van deze categorie kan een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 750 kg worden gekoppeld.
Aan de auto's van deze categorie kan een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van meer dan 750 kg worden gekoppeld, mits de maximale toegelaten massa van dit samenstel niet meer dan 4.250 kg bedraagt.


Om van deze regel te profiteren, moet je een scholing + examen doen, en dan krijg je "code 96" op je rijbewijs.
Wie al een rijbewijs B had VOOR 19/01/2013 moet deze scholing niet volgen.


Meer informatie hierover vind je ook >>> hier.

dus kort samengevat:

na 19/01/2012 mam ik met dit samenstel rijden.
tot die datum mag ik niet rijden met dit.

heeft het mogelijk dat ik haal nu een voorlopig rijbewijs BE ? hoelang is dit geldig?
en dan na verval hiervan geen examen doe hiervoor?
Maar zo dan wel kan rijden met deze combinatie?

is het niet behalen van mijn BE een nadeel wanneer ik ga voor mijn rijbewijs CE? geeft dit geschiedenis bij het examen?
(dit CE ga ik pas halen, wanneer ik koop een remorque voor de vrachtauto, binnen 18 maanden)

want zoals ik hier begrijp is BE in toekomst niet meer beschikbaar? en enkel een code op de rijbewijs?
(zoals ik nu heb de code 95 van bekwaamheid voor transport)
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: B of BE ?

Bericht door Wouter »

crunch schreef:dus kort samengevat:

na 19/01/2012 mam ik met dit samenstel rijden.
tot die datum mag ik niet rijden met dit.
19/01/2013 (niet 2012...)
crunch schreef:heeft het mogelijk dat ik haal nu een voorlopig rijbewijs BE ? hoelang is dit geldig?
en dan na verval hiervan geen examen doe hiervoor?
Maar zo dan wel kan rijden met deze combinatie?
Een voorlopig rijbewijs BE is 1 jaar geldig. Je mag dan wel enkel rijden MET begeleider!!
crunch schreef:is het niet behalen van mijn BE een nadeel wanneer ik ga voor mijn rijbewijs CE? geeft dit geschiedenis bij het examen?
(dit CE ga ik pas halen, wanneer ik koop een remorque voor de vrachtauto, binnen 18 maanden)
Waarom zou dat een nadeel zijn? Of je nu al een rijbewijs BE hebt of nog niet, maakt geen verschil voor het behalven van rijbewijs CE.
crunch schreef:want zoals ik hier begrijp is BE in toekomst niet meer beschikbaar? en enkel een code op de rijbewijs?
(zoals ik nu heb de code 95 van bekwaamheid voor transport)
Neen. Ik zal nog eens samenvatten, hoe de situatie er NA 19/1/2013 uit zal zien:
Auto met:
- Aanhangwagen MTM < 750kg: rijbewijs B
- Aanhangwagen MTM > 750kg; maar totale MTM van het samenstel < 4250 kg: rijbewijs B + code 96
- Alle andere aanhangwagens: rijbewijs BE
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: B of BE ?

Bericht door Inazuma »

crunch schreef: heeft het mogelijk dat ik haal nu een voorlopig rijbewijs BE ? hoelang is dit geldig?
en dan na verval hiervan geen examen doe hiervoor?
Maar zo dan wel kan rijden met deze combinatie?
Met begeleider, en zonder daarbij aan commerciëel vervoer te doen ...
is het niet behalen van mijn BE een nadeel wanneer ik ga voor mijn rijbewijs CE? geeft dit geschiedenis bij het examen?
(dit CE ga ik pas halen, wanneer ik koop een remorque voor de vrachtauto, binnen 18 maanden)
C+E levert meteen ook B+E
want zoals ik hier begrijp is BE in toekomst niet meer beschikbaar?
B+E blijft bestaan, voor combinaties met aanhangwagens tot 3,5 ton MTM die niet meer onder de categorie B vallen, en ook niet onder de uitgebreide categorie B tot 4250kg MTM voor de sleep.
Voor zwaardere aanhangers getrokken met een voertuig van categorie B, zal vanaf 19/1/2013 een C+E of C1+E nodig zijn.
crunch

Re: B of BE ?

Bericht door crunch »

ok, dus geen databank die de examinator informeerd dat ik ooit 'ptobeerde BE' te krijgen als ik examen CE ga doen.

en die code 96 is dan eigenlijk wat de C1 is voor het C rijbewijs?
dezelfde examens maar toch niet hetzelfde rijbewijs... tja, beetje nutteloos dus
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: B of BE ?

Bericht door Wouter »

crunch schreef:en die code 96 is dan eigenlijk wat de C1 is voor het C rijbewijs?
Niet echt.

Code 96 is een "uitbreiding" van het rijbewijs B.
C1 is net een BEPERKTE versie van het rijbewijs C...

Nog een verschil: code 96 gaat over de MTM van de aanhangwagen/sleep, terwijl de beperking van C1 gaat over de MTM van het TREKKENDE voertuig.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Plaats reactie