Rijbewijs A

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Dominik
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 mei 2012, 14:08

Rijbewijs A

Bericht door Dominik »

Ik zit met ene klein probleempje, ik heb gelezen dat de rijbewijzen gaan veranderen in Januari 2013,

maar ik kan mijn theorie examen A (kmax vermogen 25kw) afleggen op 17jaar en 9 maand (16 december dus).


Maar mijn vraag luid als volgt:
als ik de theorie heb gehaald, en les begin te volgen, kan ik dan nog altijd op de dag dat ik 18 word (16maart) mijn rijbewijs A gaan halen (kleiner als 25KW) of word dit 125CC? =/


Groetjes,
Dominik
Jesse
Berichten: 123
Lid geworden op: 06 apr 2009, 17:37
Locatie: Leuven

Re: Rijbewijs A

Bericht door Jesse »

Beste Dominik,

Als je begint voor januari 2013 met rijlessen te volgen 'in het oude systeem', zal er waarschijnlijk wel een overgangsperiode ingelast worden. Maar dit is natuurlijk nog niet zeker.

Groeten,
Jesse
Niemand houdt van files, maar toch staat iedereen er voor in de rij (!)
Gast

Re: Rijbewijs A

Bericht door Gast »

Goedemiddag,

Ik heb 2 weken geleden mijn theoretisch rijbewijs A afgelegd.
Op 11/12/2012 word ik 21 jaar.
Ik zou uiteraard mijn rijbewijs A+ nog zo snel mogelijk in het oude systeem willen halen. (Zo snel mogelijk kan dus ook na 19/01/2013 zijn, zolang het maar volgens de regels van het oude systeem is.)
Weet iemand wat de beste oplossing zou zijn?
Ik had mij laten wijsmaken dat wanneer je je rijbewijs A- gehaald hebt (theorie + 8 uur les + examen), je vanaf je 21 jaar je groot rijbewijs (A+) kon afhalen op het gemeentehuis. Dit is blijkbaar toch niet waar. Je zou toch nog minstens 2 jaar met je klein rijbewijs (A-) moeten rondrijden voordat je het grote kan afhalen. (Dan ben ik bijna 23 jaar.)
Maar ik vind dat zo vreemd, want als ik vanaf mijn 21 jaar (tussen 11/12/2012 en 19/01/2013) mijn 8 uur lessen + praktijkexamen afleg, zou ik onmiddellijk met een groot rijbewijs mogen rondrijden?

Ik heb net 2 rijscholen opgebeld. Beide hebben mij geen duidelijk antwoord kunnen geven.
Ik zou het ten zeerste appreciëren, moest iemand mij hier verder kunnen helpen.

Alvast bedankt,
Met vriendelijke groeten,

Jan V.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs A

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:Ik heb 2 weken geleden mijn theoretisch rijbewijs A afgelegd.
Op 11/12/2012 word ik 21 jaar.
Ik zou uiteraard mijn rijbewijs A+ nog zo snel mogelijk in het oude systeem willen halen. (Zo snel mogelijk kan dus ook na 19/01/2013 zijn, zolang het maar volgens de regels van het oude systeem is.)
Volg lessen met een "zware" motorfiets en leg praktisch examen af na je 21ste verjaardag ...
Ik had mij laten wijsmaken dat wanneer je je rijbewijs A- gehaald hebt (theorie + 8 uur les + examen), je vanaf je 21 jaar je groot rijbewijs (A+) kon afhalen op het gemeentehuis. Dit is blijkbaar toch niet waar. Je zou toch nog minstens 2 jaar met je klein rijbewijs (A-) moeten rondrijden voordat je het grote kan afhalen. (Dan ben ik bijna 23 jaar.)
Dat is eerder bedoeld om
- wie snel met motorrijden wil beginnen (beperkt motorrijbewijs op 18, nadien op +/- 20 omwisselen voor een volwaardig motorrijbewijs);
of
- wie met een lichte motorfiets wil beginnen, om dan later over te stappen op een zware;
niet opnieuw voor een praktisch examen te laten opdraven.

Dit was eigenlijk al een "stepped" rijbewijs ...

Maar ik vind dat zo vreemd, want als ik vanaf mijn 21 jaar (tussen 11/12/2012 en 19/01/2013) mijn 8 uur lessen + praktijkexamen afleg, zou ik onmiddellijk met een groot rijbewijs mogen rondrijden?
Ja.
De wetgever dacht ooit dat men dan al tot de jaren van wijsheid gekomen zou zijn ...
Gast

Re: Rijbewijs A

Bericht door Gast »

Inazuma schreef:
Gast schreef:Ik heb 2 weken geleden mijn theoretisch rijbewijs A afgelegd.
Op 11/12/2012 word ik 21 jaar.
Ik zou uiteraard mijn rijbewijs A+ nog zo snel mogelijk in het oude systeem willen halen. (Zo snel mogelijk kan dus ook na 19/01/2013 zijn, zolang het maar volgens de regels van het oude systeem is.)
Volg lessen met een "zware" motorfiets en leg praktisch examen af na je 21ste verjaardag ...
Ik had mij laten wijsmaken dat wanneer je je rijbewijs A- gehaald hebt (theorie + 8 uur les + examen), je vanaf je 21 jaar je groot rijbewijs (A+) kon afhalen op het gemeentehuis. Dit is blijkbaar toch niet waar. Je zou toch nog minstens 2 jaar met je klein rijbewijs (A-) moeten rondrijden voordat je het grote kan afhalen. (Dan ben ik bijna 23 jaar.)
Dat is eerder bedoeld om
- wie snel met motorrijden wil beginnen (beperkt motorrijbewijs op 18, nadien op +/- 20 omwisselen voor een volwaardig motorrijbewijs);
of
- wie met een lichte motorfiets wil beginnen, om dan later over te stappen op een zware;
niet opnieuw voor een praktisch examen te laten opdraven.

Dit was eigenlijk al een "stepped" rijbewijs ...

Maar ik vind dat zo vreemd, want als ik vanaf mijn 21 jaar (tussen 11/12/2012 en 19/01/2013) mijn 8 uur lessen + praktijkexamen afleg, zou ik onmiddellijk met een groot rijbewijs mogen rondrijden?
Ja.
De wetgever dacht ooit dat men dan al tot de jaren van wijsheid gekomen zou zijn ...
Bedankt voor het snelle antwoord!
Hopelijk zit het weer dan wat mee, want als ik die lessen volg (met een zware motorfiets) en het examen (tussen 11/12/1991 en 19/01/2013) wordt geannuleerd door slechte weersomstandigheden ben ik het geld van het examen blijkbaar alleszins kwijt. En als er dan geen andere examendag meer voorzien wordt vóór 19/01/2013, kom ik in het nieuwe systeem terecht...?

Alvast bedankt,
Mvg,

Jan V.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs A

Bericht door Inazuma »

Gast schreef: Hopelijk zit het weer dan wat mee, want als ik die lessen volg (met een zware motorfiets) en het examen (tussen 11/12/1991 en 19/01/2013) wordt geannuleerd door slechte weersomstandigheden ben ik het geld van het examen blijkbaar alleszins kwijt. En als er dan geen andere examendag meer voorzien wordt vóór 19/01/2013, kom ik in het nieuwe systeem terecht...?
Je komt niet in het nieuwe systeem terecht, maar in een overgangsmaatregel
(die niet minder dan 3 jaar gaat aanslepen - zolang is een theoretisch examen immers geldig)

Uit het KB dat het KB inzake de rijbewijzen aanpast :

Art. 56. Artikel 85 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 14 december 2001 en 14 december 2006, wordt vervangen als volgt :

« Art. 85. De kandidaten die vóór 19 januari 2013 geslaagd zijn voor het theoretisch examen voor categorie A worden onderworpen aan de voor deze datum van kracht zijnde bepalingen betreffende de scholing, het praktisch examen en de afgifte van het rijbewijs. ».


Wie voor 19/1/2013 geslaagd is voor de theorie A, blijft dus onder de oude regeling verder doen.
Gast

Re: Rijbewijs A

Bericht door Gast »

Inazuma schreef: Je komt niet in het nieuwe systeem terecht, maar in een overgangsmaatregel
(die niet minder dan 3 jaar gaat aanslepen - zolang is een theoretisch examen immers geldig)

Uit het KB dat het KB inzake de rijbewijzen aanpast :

Art. 56. Artikel 85 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 14 december 2001 en 14 december 2006, wordt vervangen als volgt :

« Art. 85. De kandidaten die vóór 19 januari 2013 geslaagd zijn voor het theoretisch examen voor categorie A worden onderworpen aan de voor deze datum van kracht zijnde bepalingen betreffende de scholing, het praktisch examen en de afgifte van het rijbewijs. ».


Wie voor 19/1/2013 geslaagd is voor de theorie A, blijft dus onder de oude regeling verder doen.
Dus als ik het goed begrijp, kan ik eigenlijk gewoon mijn "praktijklessen (>25kW) + rijbewijs" bvb volgend jaar rond de maand maart (wanneer het weer terug wat beter is) afleggen en dan ook onmiddellijk in maart met een >25kW (H-D Sportster) rondtoeren? :o
Als dit waar is, kan mijn dag niet meer stuk!
In de rijschool hadden ze mij dus verteld dat ik alles tussen mijn 21ste verjaardag (11/12/2012) en de datum van de nieuwe regeling (19/03/2012) zou moeten doen. En dat de kans groot was dat ik dus in het nieuwe systeem terecht zou komen door het slechte weer (annulatie + uitstel van lessen/examen). Met het gevolg dat ik na 3 lange jaren, nog eens 3 jaren zou moeten wachten.

Met vriendelijke groeten,
Jan
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs A

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:
Inazuma schreef:
Art. 56. Artikel 85 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 14 december 2001 en 14 december 2006, wordt vervangen als volgt :

« Art. 85. De kandidaten die vóór 19 januari 2013 geslaagd zijn voor het theoretisch examen voor categorie A worden onderworpen aan de voor deze datum van kracht zijnde bepalingen betreffende de scholing, het praktisch examen en de afgifte van het rijbewijs. ».


Wie voor 19/1/2013 geslaagd is voor de theorie A, blijft dus onder de oude regeling verder doen.
Dus als ik het goed begrijp, kan ik eigenlijk gewoon mijn "praktijklessen (>25kW) + rijbewijs" bvb volgend jaar rond de maand maart (wanneer het weer terug wat beter is) afleggen en dan ook onmiddellijk in maart met een >25kW (H-D Sportster) rondtoeren? :o
Als dit waar is, kan mijn dag niet meer stuk!
Dat is namelijk wat er in het KB van 28 april 2011 staat ...

http://tinyurl.com/ae8yftx" target="_blank


Je kan het misschien eens voorleggen bij de rijschool.
andere gast

Re: Rijbewijs A

Bericht door andere gast »

Inazuma schreef: Je komt niet in het nieuwe systeem terecht, maar in een overgangsmaatregel
(die niet minder dan 3 jaar gaat aanslepen - zolang is een theoretisch examen immers geldig)

Uit het KB dat het KB inzake de rijbewijzen aanpast :

Art. 56. Artikel 85 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 14 december 2001 en 14 december 2006, wordt vervangen als volgt :

« Art. 85. De kandidaten die vóór 19 januari 2013 geslaagd zijn voor het theoretisch examen voor categorie A worden onderworpen aan de voor deze datum van kracht zijnde bepalingen betreffende de scholing, het praktisch examen en de afgifte van het rijbewijs. ».


Wie voor 19/1/2013 geslaagd is voor de theorie A, blijft dus onder de oude regeling verder doen.
Is dit zeker? In de rijscholen vertellen ze mij dat de ingangsdatum van het verloopig rijbewijs zal tellen en niet die van het theoretisch examen. In het examencetrum zegt men dat dit nog niet zeker is en bij de dienst rijbewijzen van het stad vertellen ze me officieel van niets te weten?
Jacobs H.

Re: Rijbewijs A

Bericht door Jacobs H. »

Hallo,

Om eventjes verder op dit onderwerp verder in te gaan, dit is wat ik op de site van de rijschool VAB lees :

Iedereen die in 2012 zijn voorlopig rijbewijs nog behaald heeft, zou in 2013 nog mogen examen afleggen onder de oude regeling. Het voorlopig rijbewijs moet wel afgegeven zijn in 2012. Alleen lessen gevolgd, maar geen voorlopig rijbwijs afgehaald zal niet geldig zijn.

Deze informatie strookt dus niet met het KB zoals hierboven reeds vermeld en wat rijscholen reeds medegeeld hebben aan de Gasten hier.
En nu ?

met vriendelijke groet
Jacobs H.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs A

Bericht door Inazuma »

Het KB telt ;)

Art. 85. De kandidaten die vóór 19 januari 2013 geslaagd zijn voor het theoretisch examen voor categorie A worden onderworpen aan de voor deze datum van kracht zijnde bepalingen betreffende de scholing, het praktisch examen en de afgifte van het rijbewijs.

De voorwaarde in het KB om nog onder het oude systeem te vallen is dus slagen in het theoretische examen A, en dat voor 19 januari 2013.


Voor wie in dat geval is :
Maak best een kopie van je attest van slagen om het makkelijk bij de hand te hebben nadien.
Gast

Re: Rijbewijs A

Bericht door Gast »

Inazuma schreef:Het KB telt ;)

Art. 85. De kandidaten die vóór 19 januari 2013 geslaagd zijn voor het theoretisch examen voor categorie A worden onderworpen aan de voor deze datum van kracht zijnde bepalingen betreffende de scholing, het praktisch examen en de afgifte van het rijbewijs.

De voorwaarde in het KB om nog onder het oude systeem te vallen is dus slagen in het theoretische examen A, en dat voor 19 januari 2013.


Voor wie in dat geval is :
Maak best een kopie van je attest van slagen om het makkelijk bij de hand te hebben nadien.


Goedeavond. en hoe zit ht met de kanditaten die voor 2013 geslaagd waren voor de theorie catogorie B. :?: mogen deze personen nog na 2 jaar in ht bezit te zijn van hun rijbewijs B auto overstappen naar een 125cc motor .wand logica vallen deze dan ook nog onder het oude systeem. maar ja hier in dit land en logica. groeten alom
Plaats reactie