rijbewijs G

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
willie

rijbewijs G

Bericht door willie »

ik ben 15 en zou graag mijn G-rijbewijs halen. Er wordt echter gezegd dat ik, zelfs al ben ik in het bezit van een G, niet op de weg mag met de traktor van mijn nonkel. ( hij heeft een eigen landbouwbedrijf en ik ga daar vaak helpen) Er wordt gezegd dat een G rijbewijs enkel van toepassing zou zijn voor de kinderen van landbouwers. Is dit correct?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: rijbewijs G

Bericht door bert.covens »

willie schreef:Er wordt gezegd dat een G rijbewijs enkel van toepassing zou zijn voor de kinderen van landbouwers. Is dit correct?
Neen, dat klopt niet. Wie er mee rijdt, speelt geen rol.

Als jij de traktor van je nonkel gebruikt voor landbouwactivteiten van diens bedrijf en je bezit een rijbewijs G is er geen probleem.

Omgekeerd. Wanneer de traktor door de kinderen van je nonkel gebruikt wordt voor activiteit die niks te maken heeft met landbouw, mogen zij er niet mee rijden met een rijbewijs G. Dan moeten ze -afhankelijk van de MTM- beschikken over een rijbewijs B of C.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
dribbel

Re: rijbewijs G

Bericht door dribbel »

kleine toevoeging:

Rijbewijs G is geldig ook voor bosbouw.

Dus alle activiteiten die kaderen binnen landbouw en bosbouw zijn toegelaten,
voor zover het voertuig staat ingeschreven en voldoet aan de eisen van land/bosbouw trekker.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: rijbewijs G

Bericht door bert.covens »

Klopt. :wink:
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Re: rijbewijs G

Bericht door Gast »

Ben je zeker dat dat klopt?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: rijbewijs G

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:Ben je zeker dat dat klopt?
Het is in elk geval hoe de overheid en de rechtbanken de wetgeving interpreteren ...

De beperking tot land en bosbouw staat echter niet duidelijk in het KB over het rijbewijs.
Zelfs niet in de aangepaste versie die op 1 mei van kracht wordt.
De zoveelste gemiste kans ...
Plaats reactie