Traktorrijbewijs

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
roefske
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jan 2012, 19:34

Traktorrijbewijs

Bericht door roefske »

Weet er iemand waar ik een traktorrijbewijs kan halen in belgie
Grtzz roefske
Jesse
Berichten: 123
Lid geworden op: 06 apr 2009, 17:37
Locatie: Leuven

Re: Traktorrijbewijs

Bericht door Jesse »

Beste,

Dit heeft de benaming 'Rijbewijs G', ben je voor 1982 geboren heb je dit zelfs niet nodig. Indien na 1982 kan je best op de website zelf eens naar volgende pagina gaan:
THEORIE => G => INFO RIJBEWIJS G ;-)


Greetz,
Jesse
Niemand houdt van files, maar toch staat iedereen er voor in de rij (!)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Traktorrijbewijs

Bericht door bert.covens »

Volledigheidshalve wil ik nog meegeven, dat een rijbewijs G uitsluitend bestemd is voor landbouwgebruik en/of bosbouwgebruik. Wordt het voertuig voor andere doeleinden gebruikt, dan volstaat het rijbewijs G niet meer.

Er zijn zeker al erkende rijscholen die voor deze categorie een opleiding aanbieden. Even googelen, en je vindt ongetwijfeld wel zo'n rijschool.

Meer informatie over het rijbewijs G vind je overigens >>> hier.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Re: Traktorrijbewijs

Bericht door Gast »

bij de 'groene kring' van de boerenbond kan je les volgen en examen doen!

wel eerst uwe theorie examen doen!
Gast

Re: Traktorrijbewijs

Bericht door Gast »

bert.covens schreef:Volledigheidshalve wil ik nog meegeven, dat een rijbewijs G uitsluitend bestemd is voor landbouwgebruik en/of bosbouwgebruik. Wordt het voertuig voor andere doeleinden gebruikt, dan volstaat het rijbewijs G niet meer.
Sorry maar dat is niet wat er in de wet staat hé. Er staat dat je een landbouwvoertuig bijkomstig ook voor gewoon vervoer mag gebruiken. Je geeft maar een halve, foute tekst.
Gast

Re: Traktorrijbewijs

Bericht door Gast »

Het "rijden voor derden" linken velen ook aan het feit dat rijbewijs G niet meer voldoende zou zijn. Klopt niet. Al rij je voor "vierden". Rijbewijs G is OK. Misschien wel een probleem i.v.m. transportvergunningen of dergelijke. Dat weet ik niet.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Traktorrijbewijs

Bericht door bert.covens »

Gast schreef: Sorry maar dat is niet wat er in de wet staat hé. Er staat dat je een landbouwvoertuig bijkomstig ook voor gewoon vervoer mag gebruiken. Je geeft maar een halve, foute tekst.
>>> hier kan je een PDF-bestand vinden van de federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer.

Hierin kan je ondermeer lezen:
Wanneer het landbouw-of bosbouwvoertuig niet gebruikt wordt voor landbouw of bosbouwactiviteiten, dient de bestuurder houder te zijn van een rijbewijs B, B+E, C, C1+E, C of C+E, naargelang de maximale toegelaten massa van het voertuig of van het samenstel.
De collega's van wegcode.be, kregen hierover van diezelfde federale overheidsdienst ooit volgende uiteenzetting:
uiteenzetting fod.mob aan wegcode.be schreef:Wat mag er met een categorie G worden bestuurd ? Het antwoord is 'landbouwvoertuigen'. Nochtans is een rijbewijs categorie G een nationale categorie, wat wil zeggen dat deze categorie in de ons omliggende landen, en ook in de andere landen, onbekend is, en waardoor de Europese regelgeving een andere categorie moet voorzien.

De categorie die de Europese regelgeving voorziet voor deze voertuigen is de Europese categorie, al naargelang de maximaal toegelaten massa (MTM) en de aanwezigheid van een aanhangwagen.
De Europese categorieën die hiervoor in aanmerking komen zijn, zoals u allicht wel weet, B voor voertuigen met een MTM tot 3500, C1 of C voor voertuigen met een MTM meer dan 3500 kg, maar niet meer dan 7500 kg, en C voor voertuigen met een MTM meer dan 7500 kg.
Met een aanhangwagen erbij (MTM meer dan 750 kg) wordt dit resp. B+E, C1+E of C+E, en C+E. Tot zover deze Europese regel, die moet gevolgd worden wanneer men bijvoorbeeld met een landbouwvoertuig de grens zou oversteken, en in een aantal andere gevallen zoals zal blijken.

Ons land heeft nochtans een nationale categorie voor deze landbouwvoertuigen ingevoerd, nl. categorie G. Categorie G is, zoals reeds aangehaald, een nationale categorie en is derhalve een uitzondering op de Europese regelgeving.
Europa laat dergelijke uitzonderingen toe, maar laat dit voor landbouwvoertuigen enkel toe indien de uit te voeren activiteit een landbouwactiviteit betreft. Voor elk ander gebruik van een tractor, is bijgevolg een Europese categorie vereist.

Ik persoonlijk interpreteer het begrip landbouw zo ruim mogelijk, dus met inbegrip van loonwerkers, landbouwers in bijberoep (hobby), traject hoeve-veiling, ... Een bestuurder van een landbouwvoertuig onder dekking van categorie G moet bijvoorbeeld volgens mij helemaal geen zelfstandig statuut hebben.
Het gaat erom dat er bepaalde gewassen moeten worden gezaaid, geplant, geoogst, ..., en/of eventueel bepaalde dieren moeten worden gehouden. Een ander misverstand is bijvoorbeeld dat het zou moeten gaan om de productie van voedsel. Het oogsten van bijvoorbeeld vlas (textielnijverheid) is wel degelijk een landbouwactiviteit.

Activiteiten die zeker niet onder landbouw vallen zijn bijvoorbeeld het onderhoud van de wegen (zelfs de wegbermen) door de gemeente, het gebruik van tractoren door aannemers, het strooien van dooizout, en elk particulier gebruik van tractoren, al dan niet door landbouwers. Hierdoor is het bijvoorbeeld naar de bioscoop gaan geen landbouwactiviteit.

Gast schreef:Het "rijden voor derden" linken velen ook aan het feit dat rijbewijs G niet meer voldoende zou zijn. Klopt niet. Al rij je voor "vierden". Rijbewijs G is OK. Misschien wel een probleem i.v.m. transportvergunningen of dergelijke. Dat weet ik niet.
Een beetje rechtspraak hierover:

Een bestuurder van een landbouwtrekker mag dat laatste alleen met een rijbewijs categorie G besturen in het kader van de landbouw- of bosbouwactiviteiten. Wordt het landbouw- of bosbouwvoertuig niet gebruikt voor landbouw- of bosbouwactiviteiten, dan moet de bestuurder naargelang de maximale toegelaten massa van het voertuig of van het samenstel houder zijn van het daarmee overeenstemmend rijbewijs. (Art. 1, 9° en 2, §1, 9° KB 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs).
(Pol. Mechelen 30 maart 2009, T.Pol. 2009, afl. 3, 119)


Een verwittigd man/vrouw is er 2 waard .....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Re: Traktorrijbewijs

Bericht door Gast »

bert.covens schreef:
Een verwittigd man/vrouw is er 2 waard .....
Dit is het enige juiste deeltje in heel de bovenstaande tekst. Pure dreiging dus. Chantage eigenlijk. Niets wettelijk nochtans. Gewoon onze Belgische wetgeving nalezen. De Europese wetgeving is in lijn daarmee. Geen probleem dus.
We worden alleen stevig afgedreigd.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Traktorrijbewijs

Bericht door Inazuma »

Euh, dat was al wel een veroordeling.

Feit is en blijft - helaas ook na jaren nog - dat de interpretatie die de FOD Mob en de Mechelse politierechter er aan geeft, niet duidelijk in de wetgeving staat.

Het KB inzake het rijbewijs stelt immers NIETS inzake het feitelijke gebruik van Land- en bosbouw voertuigen.
Meer zelfs, het stelt nadrukkelijk dat een rijbewijs G volstaat indien het voertuig zo ingeschreven is.


Artikel 2

§1. Voor de toepassing van de wets- en verordeningsbepalingen betreffende het recht tot sturen, worden de motorvoertuigen ingedeeld in categorieën :
9° Categorie G

Land- en bosbouwtrekkers en hun aanhangwagens evenals de voertuigen ingeschreven als landbouwmaterieel, landbouwmotor of maaimachine.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Traktorrijbewijs

Bericht door bert.covens »

Gast schreef:Dit is het enige juiste deeltje in heel de bovenstaande tekst. Pure dreiging dus. Chantage eigenlijk.
We worden alleen stevig afgedreigd.
Dit gaat al wel een daadwerkelijke veroordeling, hoor ....
Gast schreef: Niets wettelijk nochtans. Gewoon onze Belgische wetgeving nalezen.
Minstens 1 rechter leest onze Belgische wetgeving kennelijk anders ....
Gast schreef: De Europese wetgeving is in lijn daarmee. Geen probleem dus.
Voor de betrokkene was het duidelijk wél een probleem: eentje met z'n portmenee ...

Jazeker, ik heb er in zekere zin ook moeite mee dat oa rechters de vereiste categorie rijbewijs willen laten afhangen van het daadwerkelijke vervoer op een bepaald tijdstip. Alsof pakweg de bestuurder van een touringcar ineens een rijbewijs categorie C zou nodig hebben als hij enkel wat bagage vervoert van een groep wandelaars die hij op hun eindpunt van hun uitstap weer wil oppikken.

Ma bon, veel meer dan je verwittigen hoe (minstens 1) rechter erover denkt, kunnen we ook niet doen. Het staat je uiteraard vrij ermee te doen wat je wil. Maar ik hoop dat je achteraf niet komt janken dat we je niet verwittigd hebben, mocht je toch tegen de lamp lopen en een rechter je veroordelen .....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Re: Traktorrijbewijs

Bericht door Gast »

Inazuma schreef:Euh, dat was al wel een veroordeling.

Feit is en blijft - helaas ook na jaren nog - dat de interpretatie die de FOD Mob en de Mechelse politierechter er aan geeft, niet duidelijk in de wetgeving staat.
Wat kan je doen als je een onrechtmatige veroordeling krijgt?

En euh. Niet duidelijk of NIET?
Gast

Re: Traktorrijbewijs

Bericht door Gast »

bert.covens schreef: Ma bon, wij hebben de wettekst ook niet opgesteld. En veel meer dan je verwittigen hoe (minstens 1) rechter erover denkt, kunnen we ook niet doen. Het staat je uiteraard vrij ermee te doen wat je wil. Maar ik hoop dat je achteraf niet komt janken dat we je niet verwittigd hebben, mocht je toch tegen de lamp lopen en een rechter je veroordelen .....
Ik ben maar een simpele boerenzoon. Dat wil echter niet zeggen dat ik niet kan lezen. Zeg mij nu een waar die wettekst van jou staat. Die onderlijnde tekst die je eerder meegaf staat toch niet in het staatsblad?
Die uiteenzetting van de fod mob staat ook niet in het staatsblad.
Ik heb de Europese richtlijn nagelezen en daar staat exact hetzelfde als in onze nationale wet. Nl. dat bijkomstig personen- en goederenvervoer toegestaan is. Vanwaar komt nu toch al die verwarring?

En euh. Een simpele boerenzoon jankt niet zo snel hoor.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Traktorrijbewijs

Bericht door bert.covens »

Er is hier niemand die gezegd heeft dat je niet kan lezen ....

Ik heb zelfs meer respect voor diegenen die jij "simpele boerenzonen" noemt, dan je zou denken. Ik kom er beroepshalve namelijk dagelijks mee in contact. We kunnen je er alleen maar op wijzen dat er wel degelijk verbalisanten bestaan die toch verbaliseren, en er zelfs al duidelijk minstens 1 precedent is van een rechter die de verweerder wel degelijk veroordeelde.

Ik vermoed dat zij zich baseren op hetgeen de fod.mob in hun omzendbrief geschreven heeft (en hetgeen ik hier eerder al aanhaalde:)
Wanneer het landbouw-of bosbouwvoertuig niet gebruikt wordt voor landbouw of bosbouwactiviteiten, dient de bestuurder houder te zijn van een rijbewijs B, B+E, C, C1+E, C of C+E, naargelang de maximale toegelaten massa van het voertuig of van het samenstel.
Je hebt echter idd. gelijk, dat dit stuk uit hun omzendbrief, eigenlijk (slechts) een visie van de fod.mob betreft, die je in geen enkele wettekst terugvindt. Die wetteksten zijn mijns inziens, naar Belgische gewoonte helaas barslecht opgesteld. En de consequenties worden, ook naar Belgische gewoonte, weer vrolijk afgewenteld op de nietsvermoedende bestuurder. Die ziet zich toch een PV aangesmeerd. En in alvast minstens 1 geval te Mechelen werd er zo'n nietsvermoedende bestuurder zelfs veroordeeld door een rechter .... Het zou me zelfs niet verbazen, mocht men zich gebaseerd hebben op voornoemde omzendbrief ipv op de strikt letterlijke wettekst. Wie daar dus problemen mee heeft, gelieve zich tot de Fod. Mob te wenden, ipv er hier oeverloos over te blijven doordrammen.

En neem maar van mij aan, dat de kans groot is dat men dapper op dit elan zal verder gaan. Namelijk: verbaliseren (en ja: zelfs veroordelen) op basis van hogerstaande omzendbrief. ttz: Die kans acht ik beduidend groter, dan dat men de wettekst zou aanpassen tot ze voor iedereen glashelder duidelijk is, en volledig beantwoordt aan datgene wat men (en Europa) oorspronkelijk voor ogen had.

Wat je kan doen, als je een onfaire veroordeling door een rechter krijgt, is wellicht in beroep gaan. Al is het nog maar de vraag of je rechtsbijstandsverzekering de kosten voor deze procedure nog zal willen dekken.

Gast schreef:En euh. Een simpele boerenzoon jankt niet zo snel hoor.
Dat de meesten niet te rap janken, kan ik idd alleen maar beamen. :wink:
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gesloten