wetgeving rijbewijs A

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
YipYipR

wetgeving rijbewijs A

Bericht door YipYipR »

Hallo

ik ben een 17-jarige die deze zomer elke dag 3 uur moest fietsen om van en naar zijn vakantiejob te rijden. Ik raakte tamelijk gefrustreerd door al die verloren tijd op de fiets.
Ik doe aan voldoende sport (geen gejank daarover :wink: )

Ik ga mijn rijbewijs B proberen halen, gezien ik de auto van mijn ouders mag gebruiken. Maar doordat zij die auto ook vaak gebruiken en ik liever geen zelf koop (niet van prijs, maar ik vind het de moeite niet). Een moto leek mij handiger.
daar beginnen de problemen:

onder de 21 mag niet met alle soorten moto's rijden volgens de wetgeving
maximum 25 kW is de wetgeving, maar op sites ed gebruikt niemand die maateenheid!!!
Het enige wat ik zie staan is cilinderinhoud en een hele boel geratel waar ik geen zak van ken
ik ben geen technieker :shock: dus een beetje hulp kan ik wel gebruiken (ik ken ook niemand die daar veel van weet

groetjes
Gilles

[mod Stefan: verplaatst]
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: wetgeving rijbewijs A

Bericht door Stefan Peeters »

Op elke site van een deftige constructeur vind je het vermogen van de motoren in kW uitgedrukt. Misschien vind je hier of daar enkel een vermogenopgave in pk, dan deel je dat getal door 1.36 en dan zie je het vermogen in kW.

Ik ga nu geen reclame maken voor een of ander merk, maar heb in Google het eerste merk gezocht dat me te binnen schoot en waarvan ik weet dat ze lichte en middelzware motorfietsen maken.
Dan heb ik bij een van de 125cc modellen geklikt op de technische gegevens en ziehier:

Motor Luchtgekoeld, 4-takt, 1 cilinder, SOHC
Cilinderinhoud 124 cc
Boring x slag 54,0 x 54,0 mm
Compressieverhouding 10,0 : 1

Maximum vermogen 7,5 kW (10 pk) bij 7.800 tpm
Maximum koppel 9,6 Nm (0,98 kgm) bij 6.000 tpm


Ietsje steviger, een 250cc:
Motor Luchtgekoeld, 4-takt, 1 cilinder
Cilinderinhoud 249 cc
Boring x slag 74,0 x 58,0 mm
Kompressie verhouding 9,8 : 1

Maximum vermogen 15,7 kW (21 pk) bij 8.000 tpm
Maximum koppel 20,7 Nm (2,1 kgm) bij 6.500 tpm


Soms is het even zoeken, maar het staat er wel...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: wetgeving rijbewijs A

Bericht door de rijprof »

Waarom probeer je niet om theorie halen voor een bromfiets?
Je kan dan als je slaagt max. 1 jaar rijden met een voorlopig rijbewijs (L).
Na 1 maand en binnen dat jaar moet je dan een examenproefje doen.
En als je daarvoor slaagt, krijg je je vast rijbewijs voor bromfiets klasse B (max. 45 km/u)
Eenvoudig en niet duur.

Nog iets om over na te denken is dat een moto vaak duurder uitkomt dan een auto als je alles bijeen telt.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jetson
Berichten: 215
Lid geworden op: 11 okt 2009, 16:36
Locatie: Antwerpen

Re: wetgeving rijbewijs A

Bericht door Jetson »

de rijprof schreef:Nog iets om over na te denken is dat een moto vaak duurder uitkomt dan een auto als je alles bijeen telt.
Inderdaad; als je een deftig motorpak wil kopen + stevige helm + schoenen (allemaal noodzakelijk als je bij een val of aanrijding niet wil geraspt worden) zit je al aan een bedrag waar je een fancy brommer mee kan kopen...
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: wetgeving rijbewijs A

Bericht door Inazuma »

Jetson schreef:Inderdaad; als je een deftig motorpak wil kopen + stevige helm + schoenen (allemaal noodzakelijk als je bij een val of aanrijding niet wil geraspt worden) zit je al aan een bedrag waar je een fancy brommer mee kan kopen...
Waarom denk je dat je bij een val of aanrijding met een brommertje niet geraspt wordt ?
Jetson
Berichten: 215
Lid geworden op: 11 okt 2009, 16:36
Locatie: Antwerpen

Re: wetgeving rijbewijs A

Bericht door Jetson »

Inazuma schreef:Waarom denk je dat je bij een val of aanrijding met een brommertje niet geraspt wordt ?
Ik denk niet dat je dan niet geraspt wordt, enkel minder aangezien de maximum snelheid lager zal zijn...
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: wetgeving rijbewijs A

Bericht door Stefan Peeters »

Dat denken er veel. Tot ze een keer op hun bek gaan.

Mijn broer is een jaar of 30 geleden met een brommer tegen de wereld gesmakt aan een snelheid van zowat 50 per uur. Die was toen zodanig getatoeëerd dat hij achteraf nooit nog op een brommer gekropen is.

En ik ben zelf begin dit jaar met een motorfiets tegen de grond gegaan aan de ontzagwekkende snelheid van 20 km/u, na een onvoorziene ontmoeting met een strook ijzel op een kruispunt. Ik draag altijd beschermende kledij, en zelfs die was beschadigd op de knie en de elleboog.
Had ik dat pak niet gedragen, had die knie en die elleboog zelf geraspt geweest. En niet een beetje...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Jetson
Berichten: 215
Lid geworden op: 11 okt 2009, 16:36
Locatie: Antwerpen

Re: wetgeving rijbewijs A

Bericht door Jetson »

Ik bedoel gewoon: je neemt toch niet alle mogelijk voorzorgen; je gaat toch niet als voetganger een leren pak dragen omdat je kan aangereden worden door een auto of als fietser omdat je kan vallen. Ik zie soms mensen in een shortje en een t-shirt op een brommer voorbijrazen en dan denk ik ook "dat gaat zeer doen als die valt", maar een volledig leren pak en enkelbottines lijkt me dan ook weer overdreven. Een motor is veel zwaarder dan een bromfiets; als je daarmee aan een behoorlijke snelheid valt, gaat er meer dan je huid weggeschraapt worden.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: wetgeving rijbewijs A

Bericht door Stefan Peeters »

Jetson schreef:je neemt toch niet alle mogelijk voorzorgen; je gaat toch niet als voetganger een leren pak dragen omdat je kan aangereden worden door een auto of als fietser omdat je kan vallen.
Daar heb je natuurlijk gelijk in. Wie zich in het verkeer begeeft loopt inderdaad altijd een bepaald risico.
Jetson schreef: Ik zie soms mensen in een shortje en een t-shirt op een brommer voorbijrazen en dan denk ik ook "dat gaat zeer doen als die valt", maar een volledig leren pak en enkelbottines lijkt me dan ook weer overdreven.
Ik zie er geregeld waarvan ik denk "die gaat zich nog eens een keer neig zeer doen". Met of zonder beschermend pak :twisted:
Jetson schreef:Een motor is veel zwaarder dan een bromfiets; als je daarmee aan een behoorlijke snelheid valt, gaat er meer dan je huid weggeschraapt worden.
Dat is dus een misverstand. Vergeet niet dat bij een valpartij de bestuurder zelden nog op de motor zit op het moment dat die tegen de grond kwakt, zeker bij een hogere snelheid.
Het is dus puur het lichaam van de bestuurder contra de wegbedekking. En dan is 50 kilometer per uur al meer dan genoeg om veel meer dan je vel weg te schrapen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Re: wetgeving rijbewijs A

Bericht door wooter »

De goedkoopste optie is een auto. Verzekering op naam van de ouders, met jezelf als regelmatig bestuurder. Auto's met 4 EuroNCAP-sterren zijn al te vinden aan 2000 euro.

Veel geld? Een goeie tweedehands motorfiets kost ook zoveel. Onderhoud is aan belachelijk snelle intervallen, banden slijten een factor 10 tov autobanden, en een goed maar goedkoop pak, laarzen, handschoenen en helm kost ook nog eens 1000 euro.

En tegen dat je 19 bent, ben je die 125cc zat.
Plaats reactie