125 cc

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
foxie
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 mar 2010, 22:20

125 cc

Bericht door foxie »

Hallo, :D
welk rijbewijs moet ik eigenlijk afleggen om met een 125cc te rijden? het is dringend...thanxs
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: 125 cc

Bericht door Inazuma »

foxie schreef:Hallo, :D
welk rijbewijs moet ik eigenlijk afleggen om met een 125cc te rijden? het is dringend...thanxs
Ofwel rijbewijs A.
Ofwel het definitieve rijbewijs B reeds 2 jaar in bezit hebben - voor een motorfiets maximaal 125cc EN maximaal 11 kW vermogen.

Als je je rijbewijs B nog niet / niet lang genoeg hebt, is rijbewijs A halen de snelste oplossing.


Stap niet op een motorfiets - zelfs geen 125cc - zonder rijopleiding te volgen, zelfs als je er niet toe verplicht wordt door de wetgeving.
Ook voor 125cc motoren geeft men opstapcursussen, o.a. bij STAM .
foxie
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 mar 2010, 22:20

Re: 125 cc

Bericht door foxie »

ok, als ik slaag met de theorie dan krijg je een voorlopig rijbewijs, mag je dan rijden op de weg ??
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: 125 cc

Bericht door Inazuma »

foxie schreef:ok, als ik slaag met de theorie dan krijg je een voorlopig rijbewijs, mag je dan rijden op de weg ??
Voor rijbewijs A moet je minstens 6 uur rijlessen volgen in een erkende rijschool.
Met het attest daarvan kan je dan een voorlopig rijbewijs A aanvragen - eens je dat voorlopige rijbewijs in handen hebt, mag je de weg op.

Je kan echter geen rijexamen A afleggen met een 125cc/11 kW motorfiets.
foxie
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 mar 2010, 22:20

Re: 125 cc

Bericht door foxie »

ok ...met wat dan wel ??? groetten.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: 125 cc

Bericht door Inazuma »

foxie schreef:ok ...met wat dan wel ??? groetten.

Artikel 38
§2. De kandidaat voor het rijbewijs geldig voor de categorie A legt het praktische examen af met een motorfiets die beantwoordt aan een van de volgende eisen :

Voor het tot 25 kW beperkte rijbewijs A:
1° een motorfiets zonder zijspan met een cilinderinhoud van meer dan 120 cm3 en een minimum vermogen van 20 kW en een maximum vermogen van 25 kW en die op een horizontale weg een snelheid van ten minste 100 km/u bereikt;
Voor het onbeperkte rijbewijs A :
2° een motorfiets zonder zijspan met een vermogen van ten minste 35 kW en die op een horizontale weg een snelheid van ten minste 120 km/u bereikt.

De kandidaat die de leeftijd van 21 jaar niet bereikt heeft en de houder van een voorlopig rijbewijs met de vermelding « A ≤ 25 kW ≤ 0,16 kW/kg » leggen het examen af met een voertuig dat beantwoordt aan de voorwaarden bedoeld in 1°.

De kandidaat moet uitgerust zijn met handschoenen, een vest met lange mouwen en een lange broek of een overall, alsook met laarzen of bottines die de enkels beschermen.



Als je geen geschikte motor hebt om het examen af te leggen, doe je dat best met de rijschool - die voorziet dan een geschikte motor, communicatie en volgwagen.
Daarvoor moet je echter weer 2 uur rijles volgen ...
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Re: 125 cc

Bericht door wooter »

Beetje zoeken op de website...
De kandidaat voor het rijbewijs geldig voor de categorie A legt het praktijkexamen af met een motorfiets die beantwoordt aan een van de volgende eisen:

1° een motorfiets zonder zijspan met een cilinderinhoud van meer dan 120 cm3 en een minimum vermogen van
20 kW en een maximum vermogen van 25 kW
en die op een horizontale weg een snelheid van ten minste
100 km/u bereikt;
2° een motorfiets zonder zijspan met een vermogen van ten minste 35 kW en die op een horizontale weg een
snelheid van ten minste 120 km/u bereikt.

De kandidaat die de leeftijd van 21 jaar niet bereikt heeft en de houder van een voorlopig rijbewijs met de vermelding « A <= 25 kW <= 0,16 kW/kg » leggen het examen af met een voertuig dat beantwoordt aan de voorwaarden bedoeld in 1°.

De kandidaat moet uitgerust zijn met handschoenen, een vest met lange mouwen en een lange broek of een overall, alsook met laarzen of bottines die de enkels beschermen.
Dus met het kleine motorrijbewijs heb je een motorfiets nodig met meer dan 120cc die niet krachtiger is dan 25kW maar krachtiger dan 20kW, en voor het normale motorrijbewijs een motorfiets die ten minste 35kW heeft.
foxie
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 mar 2010, 22:20

Re: 125 cc

Bericht door foxie »

Voor het tot 25 kW beperkte rijbewijs A:
1° een motorfiets zonder zijspan met een cilinderinhoud van meer dan 120 cm3 en een minimum vermogen van 20 kW en een maximum vermogen van 25 kW en die op een horizontale weg een snelheid van ten minste 100 km/u bereikt;

bedankt voor de info.. maar voor welke moto is dat dan mogelijk hoeveel cc moet ik dan nemen??
foxie
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 mar 2010, 22:20

Re: 125 cc

Bericht door foxie »

25 kw is dat paardenkracht ? Ik zou graag met een lichte schoppermodel rijden hoeveel cc moet ik dan nemen ??
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: 125 cc

Bericht door Stefan Peeters »

kW en pk komen op hetzelfde neer (het vermogen van de motor), maar in een andere eenheid uitgedrukt.
1 kW is 1.36 pk; een motorfiets van 20 kW heeft dus 27.2 pk.

De meeste 125 cc motorfietsen die in de handel aangeboden worden zijn tegenwoordig modellen met minder dan 11 kW, net omwille van de Belgische wetgeving die toelaat dat een dergelijke moto mag bestuurd worden door iemand die zijn rijbewijs B meer dan 2 jaar bezit.

Om een examen af te leggen zijn die dus allemaal ongeschikt.
Best is dus om ineens 8 uur rijschool te volgen en met die motorfiets examen af te leggen.

Een 125cc chopper is nieuw trouwens niet meer te vinden, toch niet bij de betere merken...
De enige die ik meteen kan terugvinden is de Daelim Daystar, 125 cc en 9.7 kW. Helaas staan die Koreaanse motorfietsen, in tegenstelling tot de auto's, nog ver van het niveau van de Japanse en Europese soortgenoten...

Wat wel veel aangeboden wordt zijn 125cc scooters...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
foxie
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 mar 2010, 22:20

Re: 125 cc

Bericht door foxie »

hallo, Welke moto krijg je op de rijschool om mee te rijden?? Groeten
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: 125 cc

Bericht door Stefan Peeters »

Dat varieert van de ene rijschool tegen de andere...
Het zijn meestal naked bikes van zowat 600 cc. Niet te zwaar, niet te hevig, niet te breekbaar.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gast

Re: 125 cc

Bericht door Gast »

Zou ik nog een vraag mogen stellen hier met betrekking tot de 125cc?!

Ik heb nu sinds eergisteren mijn B-rijbewijs 125cc en morgen mag ik de moto gaan afhalen bij de garage.
Opgezocht op het internet vond ik dat ik zo mag rijden in geheel België.

Ik vertrek eind juni voor 2 maand naar Frankrijk en zou heel graag daar een beetje toeren met mijn moto, is het toegelaten?
Of kan ik ginder zo een moto huren zonder de mijne mee te nemen?!

Alvast bedankt!!
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: 125 cc

Bericht door GRO »

KB van 28 dec 2006, verschenen op 10/01/2007 in voege vanaf 1 maart 2007)
- Houders van een rijbewijs B, afgegeven sinds ten minste 2 jaar, mogen ook motorfietsen met of zonder zijspan, met een maximale cilinderinhoude van 125 cm³ en een maximaal vermogen van 11kW besturen, zonder in het bezit te zijn van een rijbewijs A.
Dit geldt in België.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: 125 cc

Bericht door bert.covens »

Hola Paula!

Die uitzonderingsmaatregel geldt in België. Lang niet elk euh "buitenland", staat hetzelfde toe. De regeling in Frankrijk, ken ik niet.

Maar let wel goed op, hé. Om van die uitzonderingsmaatregel te kunnen genieten moet je minstens 2 jaar je rijbewijs B bezitten (je definitieve rijbewijs, voor alle duidelijkheid).

Als je dus pas eergisteren je rijbewijs B behaalde, mag je nog niet rondrijden met die motorfiets, ook niet in België. Nog twee jaartjes geduld oefenen, in dat geval.

Voor we mekaar verkeerd verstaan: welk rijbewijs heb je nu behaald? Een rijbewijs cat A, of cat B? (je schreef: B-rijbewijs 125 CC)? :roll:
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie