praktijk examen A3

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: praktijk examen A3

Bericht door Stefan Peeters »

Om je examen A3 af te leggen moet je niet met een voorlopig rijbewijs B komen aandragen :wink:

Daarvoor heb je een voorlopig rijbewijs A3 nodig, of begeleiding van een rijschool.

Het examen voor je rijbewijs B heeft helemaal geen uitstaans met een ander examen. Dus wanneer je nu je praktijkexamen A3 aflegt, kan je op je 18de meteen je praktijkexamen B gaan doen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gast

Re: praktijk examen A3

Bericht door Gast »

Benny Stinkens schreef:
Ugur schreef:Kan ik met mijn voorlopig rijbewijs B mijn praktijk examen van A3 afleggen? Ik ben momenteel 17j. 5maanden. Kan ik dan nog na mijn praktijk examen A3, op mijn 18 mijn praktijk van B afleggen?

Alvast bedankt
Neen, met een voorlopig rijbewijs B kan je geen praktijkexamen van A3 afleggen, daar heb je voorlopig rijbewijs A3 voor nodig.

Als je je definitief rijbewijs B behaald hebt hoef je helemaal niet meer op examen te gaan voor rijbewijs A3, want rijbewijs B (een definitief dus, geen voorlopig) is wel geldig voor het besturen van een bromfiets klasse B.
Moet ik dan ook een bepaalde periode wachten, of kan ik direct na dat ik mijn theorie van A3 heb, mijn praktijk van A3 afleggen?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: praktijk examen A3

Bericht door Benny Stinkens »

Als je praktijkuren gaat volgen in een rijschool kan je daarna op examen.
Goca schreef
- getuigschrift van praktijkonderricht afgegeven door een
erkende rijschool
Als je zonder rijschool gaat
Goca schreef
Het eerste praktijkexamen kan ten vroegste één maand na de datum van afgifte van het voorlopig
rijbewijs plaatshebben.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
PieterM

Re: praktijk examen A3

Bericht door PieterM »

De kostprijs om het examen A3 af te leggen bedraagt 10 euro, maar op de website van VAB lees ik het volgende:

- Examenbegeleiding €86

Betekent dit dan dat je bovenop de €10 nog eens €86 moet betalen voor degene die je beoordeelt op het praktisch examen zelf? Of betekent examenbegeleiding iets helemaal anders?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: praktijk examen A3

Bericht door Benny Stinkens »

Die 10 euro is de kostprijs van je examen in het examencentrum (examinator inbegrepen)
Dit heeft niets met een rijschool te maken.

Die 86 euro is de prijs die je betaald om met een rijschool op examen te gaan (bromfietshuur inbegrepen)

Als je dus met je eigen bromfiets kan gaan kost je praktijkexamen 10 euro, als je met een rijschool gaat, kost het je 96 euro.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: praktijk examen A3

Bericht door GRO »

10 euro: wat je in het examencentrum moet betalen om examen af te leggen
86 euro: wat je aan VAB rijscholen moet betalen als je met hen examen gaat doen.
Als je dus met je eigen bromfiets kan gaan kost je praktijkexamen 10 euro, als je met een rijschool gaat, kost het je 96 euro
Ja
Gast

Re: praktijk examen A3

Bericht door Gast »

Bedankt voor het snelle antwoord :-)!
(anoniem)

Re: praktijk examen A3

Bericht door (anoniem) »

je hoeft echt geen 5 weken te wachten. Ik belde net naar het examencentrum voor een afspraak voor mijn praktisch examen en het zou morgen al gekund hebben. Ik denk dat je gewoon een beetje geluk nodig hebt.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: praktijk examen A3

Bericht door Benny Stinkens »

(anoniem) schreef:je hoeft echt geen 5 weken te wachten. Ik belde net naar het examencentrum voor een afspraak voor mijn praktisch examen en het zou morgen al gekund hebben. Ik denk dat je gewoon een beetje geluk nodig hebt.
Als je je voorlopig rijbewijs minstens 1 maand bezit en je belt vandaag naar een examencentrum, en ze zeggen je dat je binnen 10 minuten je examen mag afleggen is het geen probleem. :idea:

Maar je moet dus min. 1 maand je voorlopig rijbewijs bezitten. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Re: praktijk examen A3

Bericht door Gast »

Mag je op de dag van het rijexamen A3 nog oefenen op het terrein ?
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: praktijk examen A3

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:Mag je op de dag van het rijexamen A3 nog oefenen op het terrein ?
Op welk terrein ?

Het examenterrein is geen oefenterrein.
vintage88

Re: praktijk examen A3

Bericht door vintage88 »

Benny Stinkens schreef:Die 10 euro is de kostprijs van je examen in het examencentrum (examinator inbegrepen)
Dit heeft niets met een rijschool te maken.

Die 86 euro is de prijs die je betaald om met een rijschool op examen te gaan (bromfietshuur inbegrepen)

Als je dus met je eigen bromfiets kan gaan kost je praktijkexamen 10 euro, als je met een rijschool gaat, kost het je 96 euro.
Ik heb ook nog een vraagje: Mijn situatie zit zo , ik heb 2 jaar en half geleden al eens een voorlopig rijbewijs a3 gehad en heb nooit mijn praktijk niet gedaan.Nu heb ik terug mijn theorie gedaan en ben ik terug geslaagd , maar op het gemeentehuis zeggen ze dat ik nog moet wachten tot september eer dat ik nieuw voorlopig A3 rijbewijs krijg (je moet 3 jaar wachten eer je een nieuw kan aanvragen).
Nu kan ik niet meer wachten tot dan , dus zou ik 2 uren rijles volgen bij een rijschool zonder examenbegeleiding.
Nu komt de vraag ;)
Hoe geraak ik op het examencentrum met mijn eigen brommer nadat ik 2 uren rijles gevolgd heb?
Want als ik het goed begrijp , heb ik dan nog geen voorlopig rijbewijs na die 2 uren rijles.Of mag ik na die 2 uren rijles wel op de openbare weg rijden zodat ik naar het examencentrum kan rijden ? en last but not least , hoe kan ik mij verzekeren als ik toch geen voorlopig rijbewijs heb maar toch moet voorleggen op de dag dat ik examen ga doen?

Thnx
Gast

Re: praktijk examen A3

Bericht door Gast »

Niemand????
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: praktijk examen A3

Bericht door Benny Stinkens »

Als je zonder rijschool op examen wilt gaan, heb je een voorlopig rijbewijs nodig.
Dat heb je niet, dus ofwel ga je met de rijschool op examen of wel moet je wachten totdat je een voorlopig rijbewijs hebt.
(dat voorlopig rijbewijs moet je dan trouwens 1 maand bezitten)

Ik ga je er eerlijk bij zeggen dat dit mijn interpretatie is van de teksten van goca, die niet erg duidelijk zijn.
http://www.goca.be/upload/documents_rbp ... _A3_NL.pdf
Wil je dit heel zeker weten, neem dan even contact op met het examencentrum.
Als je dit doet zou ik ook waarderen, als je hun antwoord hier zou posten.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Re: praktijk examen A3

Bericht door Gast »

Benny Stinkens schreef:Als je zonder rijschool op examen wilt gaan, heb je een voorlopig rijbewijs nodig.
Dat heb je niet, dus ofwel ga je met de rijschool op examen of wel moet je wachten totdat je een voorlopig rijbewijs hebt.
(dat voorlopig rijbewijs moet je dan trouwens 1 maand bezitten)

Ik ga je er eerlijk bij zeggen dat dit mijn interpretatie is van de teksten van goca, die niet erg duidelijk zijn.
http://www.goca.be/upload/documents_rbp ... _A3_NL.pdf
Wil je dit heel zeker weten, neem dan even contact op met het examencentrum.
Als je dit doet zou ik ook waarderen, als je hun antwoord hier zou posten.
ok , ik heb een rijschool gecontacteerd en die zeggen het volgende;





Wel opletten wat het examen betreft. Indien u het examen wenst te doen zonder rijschool dan moet u het voorlopige rijbewijs minstens een maand in het bezit hebben. U bent in dat geval ook niet verplicht om les te volgen. Het examen gaat in dat geval door met uw eigen bromfiets. Op het examencentrum zijn er geen voertuigen beschikbaar.

Indien u het examen vroeger wenst te doen, zonder een maand te moeten wachten, dan volstaat het niet om twee uren les te volgen maar dan moet het examen afgelegd worden met de brommer van de rijschool en dan komt er dus een extra kost bij... de examenbegeleiding. Deze kost € 80.

U zal op het examencentrum steeds € 10 betalen voor het afleggen van het examen, ongeacht of u dat zou doen met uw eigen bromfiets of met de brommer van de rijschool.



Dus mag ik bijna 200 euro dokken voor een rijbewijs om juist 45 km/u te rijden...
Wat geldklopperij....
Plaats reactie