voertuigen vraag 23

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Zozzo
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 aug 2005, 00:00

voertuigen vraag 23

Bericht door Zozzo »

Vraag 23 luidt als volgt:

Afbeelding

Is bij deze combinatie van verkeersborden het gewicht van de chauffeur belangrijk?

Klik op ja, dan krijg je de volgende uitleg:

Quote: FOUT

Het maximale toegelaten gewicht van het voertuig.
De M.T.M. bekomt men door de eigen massa en het laadvermogen op te tellen.

Eigen massa + Toegelaten massa = M.T.M.
Vreemd, nochtans is M.T.M. = eigen massa + ( vervoerde goederen + personen )

Of wordt de chaffeur niet meegerekend in de M.T.M.?

Ik snap eigenlijk ook niet echt hoe je kan zien of een verkeersbord op de M.B.T. of M.T.M slaat ...
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste,

Eigen massa + (vervoerde personen en goederen) = massa in beladen toestand.
Dit is dus de werkelijke totale massa van een voertuig op een bepaald ogenblik, afhankelijk van de vervoerde personen en goederen.

Eigen massa + maximum toegestane lading = maximum toegestane massa.
Dit is dus de totale massa die het voertuig nooit mag overschrijden.Voorbeeld:

eigen massa = 1.200 kg
massa van de op dit ogenblik vervoerde personen en goederen = 200 kg
maximaal toegestane lading = 600 kg

Dit voertuig heeft nu een massa in beladen toestand van 1.400 kg en heeft altijd een maximaal toegestane massa van 1.800 kg.

Er bestaat helaas geen regel om uit te maken of het bij een verkeersbord om de massa in beladen toestand of om de maximum toegestane massa gaat. Je moet dit, samen met de betekenis van het bord, uit het hoofd leren.
Zozzo
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 aug 2005, 00:00

Bericht door Zozzo »

Maar de chauffeur wordt toch zowel in MTM als de MBT meegerekend?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

De MTM wordt bepaald door de constructeur. Hij kent de eigen massa van het voertuig en weet hoeveel lading het maximum veilig kan vervoeren. In principe maakt het daarbij geen verschil uit of die lading uit mensen, dieren of zaken bestaat.

De MBT houdt rekening met de werkelijke lading van het voertuig op een gegeven ogenblik. Uiteraard bestaat die lading altijd minstens uit een bestuurder.
Quote: AR 8.1. Elk voertuig of elke sleep in beweging moet een bestuurder hebben.
Dit geldt ook voor de trek-, last- of rijdieren en het vee, afzonderlijk of in kudde.
Plaats reactie