L-teken en heb mijn rijbewijs

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
jessie

L-teken en heb mijn rijbewijs

Bericht door jessie »

Mag je je L laten hangen als je je rijbewijs al hebt?
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Bericht door BuBbA »

Ja.
Elke V
Berichten: 258
Lid geworden op: 28 jul 2008, 11:40

Bericht door Elke V »

BuBbA schreef:Ja.
volgens mij alleen als er nog iemand met dezelfde auto leert rijden en dus met een L moet rijden. Dan moet je de L niet de hele tijd op-en-af doen ;) da's nog iets anders dan met een L mogen rijden terwijl je je rijbewijs (pas?) hebt.
for it is not truth that makes us see, but miss and mischief that makes us blind. to reckon clarity, be clear, be clean of lie. - Henry VII
Metallicdeth
Berichten: 154
Lid geworden op: 08 dec 2008, 21:37

Bericht door Metallicdeth »

Je mag gewoon met een L rijden hoor, maar waarom zou je dat doen? Omdat je onzeker bent en je mensen wilt laten zien dat je een beginner bent?

Niet doen joh, je bent nu een volwaardig bestuurder! Zonder L ga je echt veel beter rijden.
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Bericht door BuBbA »

Elke V schreef:
BuBbA schreef:Ja.
volgens mij alleen als er nog iemand met dezelfde auto leert rijden en dus met een L moet rijden. Dan moet je de L niet de hele tijd op-en-af doen ;) da's nog iets anders dan met een L mogen rijden terwijl je je rijbewijs (pas?) hebt.
Die vraag is hier al vaak teruggekomen en het antwoord was steeds hetzelfde:

Er is wél een regel die de L verplicht maar er is géén regel die de L verbied.
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Metallicdeth schreef:Zonder L ga je echt veel beter rijden.
Snij je wel vaker bochten af? :lol: (Cf. kort door de bocht)

De L heeft niets te maken met goed of slecht rijden. De L lokt bij sommigen wel verkeerde reacties uit. Wanneer je de L niet meer moet plaatsen, of iemand anders rijdt met de wagen, is het raadzaam deze te verwijderen.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: L-teken en heb mijn rijbewijs

Bericht door Inazuma »

jessie schreef:Mag je je L laten hangen als je je rijbewijs al hebt?
Noch wij, noch wegcode.be hebben in de wetgeving al ergens teruggevonden dat dit verboden zou zijn - ondanks wat je vaak hoort zeggen en leest.


Voor wie stelt dat het verplicht is :
Wij horen dan zeer graag een verwijzing naar waar dat in de wetgeving terug te vinden is ;)
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Re: L-teken en heb mijn rijbewijs

Bericht door BuBbA »

Inazuma schreef:
jessie schreef:Mag je je L laten hangen als je je rijbewijs al hebt?
Noch wij, noch wegcode.be hebben in de wetgeving al ergens teruggevonden dat dit verboden zou zijn - ondanks wat je vaak hoort zeggen en leest.


Voor wie stelt dat het verplicht is :
Wij horen dan zeer graag een verwijzing naar waar dat in de wetgeving terug te vinden is ;)
Als je het tegen mij hebt:

Ik had het over de regel die stelt dat je een L moet hangen als je leert rijden. Daarentegen is er géén regel die zegt dat je de L niet mag hangen als je je rijbewijs reeds hebt.

Maar datzelfde dan korter gezegd. :p
Metallicdeth
Berichten: 154
Lid geworden op: 08 dec 2008, 21:37

Bericht door Metallicdeth »

Rafael schreef:
Metallicdeth schreef:Zonder L ga je echt veel beter rijden.
Snij je wel vaker bochten af? :lol: (Cf. kort door de bocht)

De L heeft niets te maken met goed of slecht rijden. De L lokt bij sommigen wel verkeerde reacties uit. Wanneer je de L niet meer moet plaatsen, of iemand anders rijdt met de wagen, is het raadzaam deze te verwijderen.
Haha, het was inderdaad wat kort door de bocht. Wat ik probeerde te zeggen is: toen ik mijn rijbewijs eindelijk gehaald had kon ik niet ineens beter rijden, maar zonder L voelde wel als een 'bevrijding'. Eindelijk geen leerling meer... ik ging er zekerder door rijden, want daarvoor voelde ik me slechts een L. :)
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: L-teken en heb mijn rijbewijs

Bericht door Inazuma »

BuBbA schreef:Als je het tegen mij hebt:

Maar datzelfde dan korter gezegd. :p
:P

Tuurlijk heb ik het niet tegen jou.
Je zegt immers net hetzelfde als ik.


Helaas zijn er ook mensen die vinden dat ze zelfs tot in lezersbrieven van kranten (HLN van gisteren bvb) moeten gaan verkondigen dat met een L rijden als je reeds je rijbewijs hebt, bij wet verboden zou zijn ...
De vraag aan hen is bijgevolg : welke wet dan wel :?:
Elke V
Berichten: 258
Lid geworden op: 28 jul 2008, 11:40

Re: L-teken en heb mijn rijbewijs

Bericht door Elke V »

Inazuma schreef:Helaas zijn er ook mensen die vinden dat ze zelfs tot in lezersbrieven van kranten (HLN van gisteren bvb) moeten gaan verkondigen dat met een L rijden als je reeds je rijbewijs hebt, bij wet verboden zou zijn ...
De vraag aan hen is bijgevolg : welke wet dan wel :?:
hehe, je hebt het tegen mij hé? ;) ik zeg niet dat het bij wet verboden is, voor mij valt het gewoon onder de categorie 'jezelf en anderen bedotten' ;) kijk, ik bekijk de rechtspraak die jij aanhaalt gewoon als volgt:
- wanneer je je voorlopig rijbewijs hebt, moet je een L hangen.
- wanneer je je rijbewijs hebt, moet je geen L hangen.
- wanneer er iemand met een vast rijbewijs rijdt met dezelfde auto als iemand met een voorlopig rijbewijs, moet deze persoon de L niet de hele tijd eraf halen en er weer op hangen als hij met de auto rijdt, uit praktische overwegingen
- mijn conclusie uit dat laatste is dan, dat iemand met een vast rijbewijs in principe niet met een L 'mag' rijden - hoewel ik uiteraard even goed weet als jij dat er geen verbod op is ingeschreven in de wet. als je een opleiding hebt gehad waarin je leert werken met wetteksten, zie je ook regelmatig het principe terugkeren (ook in rechtspraak van het Hof van Justitie) waarin de wet niet altijd op de letter moet worden opgevolgd, maar 'naar de geest van de wet': in mijn ogen is dat in deze situatie dat "L = lerende bestuurder", "geen L = vast rijbewijs"... :)

dat er geen verbod op is weet ik ook, maar het gaat voor mij om het principe "L = leerling", en wanneer je je rijbewijs hebt, ben je officieel geen leerling meer - daarop is mijn mening gebaseerd. Maar ik ben niet één van het soort mensen dat lezersbrieven schrijft naar HLN hoor, voor mij mag je doen wat je wilt :) mijn ma heeft in totaal ook al een jaar of drie met een L op haar auto gereden, hoewel ze zelf al jaren haar rijbewijs had, maar dat was dan weer in de situatie dat één van de kinderen met die L moest rijden...
stel je voor dat iedereen dat van zichzelf vindt dat ze het eigenlijk niet zo geweldig goed kunnen, dat die met een L gaan rondrijden om zo meer 'begrip' te krijgen van andere bestuurders? ik zie al iemand naar zijn of haar "L" grijpen als hij/zij ergens moet parkeren, en zich niet àl te belachelijk wil maken. "Als een L drie keer moet proberen is dat minder erg hé" - hahahaha :lol:
for it is not truth that makes us see, but miss and mischief that makes us blind. to reckon clarity, be clear, be clean of lie. - Henry VII
Spietske
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 jan 2009, 15:24

Bericht door Spietske »

@Jessie: als jij je daar voorlopig beter bij voelt, laat die L dan maar hangen.

In andere landen is er een andere plaat die je een jaar moet hangen na het behalen van het rijbewijs met al dan niet extra restricties (bv. snelheidslimiet). Niets mis mee vind ik. In Japan is er ook een teken voor bejaarde chauffeurs.

Spijtig genoeg geraken vele chauffeurs al gefrustreerd bij het zien van de L plaat. Zo snel mogelijk inhalen... In dat opzicht zal het rijden zonder L misschien een beetje gemakkelijker zijn.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

Zelf is voor mij een L voor mij of niet, juist hetzelfde... (zou maar erg zijn: heb er zelf namelijk nog één...)
Het enige probleem: er zijn klojo's die dat niet vinden. En dan gaat die je toch zo snel mogelijk inhalen, of dat nu kan of niet, en ondertussen rijd ik dan als tegenligger, en zie die persoon die jou inhaalt recht op me afkomen en nog rakelings langs mijn hoek terug naar zijn vak gaan

Sommige bestuurders reageren nu spijtig genoeg zo op een L...

Als je ze niet nodig hebt: haal ze er dan af. Het heeft absoluut geen invloed op je rijstijl, het maakt het zelfs makkelijker volgens mij, want die bepaalde groep "lastigaards" zal je nu met rust laten.
Wat het weghalen van de L wel doet, is verwarring bij politie vermijden; en af en toe een gevaarlijke situatie door zo'n chauffeur die denkt dat hij alles mag doen om van die L voor hem af te zijn, wordt dan ook vermeden.
Elke V
Berichten: 258
Lid geworden op: 28 jul 2008, 11:40

Bericht door Elke V »

accer schreef:Als je ze niet nodig hebt: haal ze er dan af. Het heeft absoluut geen invloed op je rijstijl, het maakt het zelfs makkelijker volgens mij, want die bepaalde groep "lastigaards" zal je nu met rust laten.
Wat het weghalen van de L wel doet, is verwarring bij politie vermijden; en af en toe een gevaarlijke situatie door zo'n chauffeur die denkt dat hij alles mag doen om van die L voor hem af te zijn, wordt dan ook vermeden.
I quite agree.
for it is not truth that makes us see, but miss and mischief that makes us blind. to reckon clarity, be clear, be clean of lie. - Henry VII
jow

Re: L-teken en heb mijn rijbewijs

Bericht door jow »

Als je jouw rijbewijs pas hebt, en jouw voorlopig is nog niet vervallen, maar heb je wel moeten afgeven bij de gemeente omdat je volgens de gemeente maar 1 rijbewijs in bezit zou mogen hebben(==> echt rijbewijs in handen, voorlopig op de gemeente). Mag je in dat geval omdat je je dan gewoon veiliger voelt, jouw L laten hangen?
Plaats reactie