Wat zijn radiaalbanden?

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Wat zijn radiaalbanden?

Bericht door Sofie »

Beste, in mijn boekje en op jullie site staan enkele opmerkingen over radiaalbanden.
Maar wat moet ik mij bij deze banden voorstellen, en wat is het verschil met gewone banden?

Mvg, Sofie.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste Sofie,

Vroeger waren personenauto's uitgerust met diagonaalbanden. De koordlagen liggen daarbij diagonaal over elkaar.

Tegenwoordig zijn alle personenauto's uitgerust met radiaalbanden. De koordlagen liggen daarbij radiaal (volgens de radius, dus in de richting van de straal).

Daarmee kun je het je natuurlijk nog niet voorstellen. Daarom deze link voor jou.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Bij een radiale band ligt het karkas haaks op de hiel (de zitting van de band op de velg), in een hoek van 90 graden. In een of twee lagen op elkaar, afhankelijk van voor of achterband. De voorband heeft 2 radiale lagen de achterband één.

Bij een diagonale band liggen de verschillende koordlagen van hiel tot hiel kruislings over elkaar. Een voorband heeft 3 gekruiste koordlagen, een achterband heeft er 5.

http://www.agris.be/nl/mechan/banden/radiaal.html
http://www.agris.be/nl/mechan/banden/diagon.html
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Jozef schreef:
digital schreef: De voorband heeft 2 radiale lagen de achterband één


Mag ik vragen van waar je deze informatie hebt, digital ???
http://www.bullie.org/banden.htm

Weet niet hoe de auteur hieraan komt. Zou het kunnen dat dat bij motorfietsen zo is? Die hebben geen reservewiel, dus zou het kunnen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Inderdaad, dat is een website over een motorfiets (de Honda VFR 750 F). Bij een motorfiets is de voorband verschillend van de achterband (zie bijvoorbeeld bij Kicks op de Motor). Vanwege zijn hoger zwaartepunt en relatief korte wielbasis in vergelijking met een personenauto, is de gewichtsverplaatsing naar het voorwiel bij het remmen veel groter.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

digital schreef: De voorband heeft 2 radiale lagen de achterband één


Mag ik vragen van waar je deze informatie hebt, digital ???

Is jouw reservewiel dan voorzien van een voorband of van een achterband ???

Bij mijn weten worden er in principe vier dezelfde banden geplaatst.

Om een gelijkmatige slijtage te verzekeren, wordt periodiek links en rechts het vóór- en achterwiel van plaats verwisseld.

Vroeger gebeurde deze plaatsverwisseling in diagonaal (linker voorwiel kwam rechts achteraan en omgkeerd, rechter voorwiel kwam links achteraan en omgekeerd). Daarbij veranderde het wiel van draairichting. Men heeft vastgesteld dat dit ongunstig is, omdat de band zich "zet" naar zijn eerste draairichting, en daarna zich niet meer optimaal naar de omgekeerde draairichting kan zetten.
Plaats reactie