Op busstrook rijden als men naar links wil afslaan?

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Gast

Op busstrook rijden als men naar links wil afslaan?

Bericht door Gast »

Is het eigenlijk wel toegelaten even op de busstrook (die uiterst links is) te rijden om op een kruispunt links af te slaan? Let wel: ik bedoel hier echt een lange apparte rijstrook voor bussen, geen vak voor de haltes.

Nog een andere vraag: is het milieuvriendelijk om in 3de te rijden als je 50 km/u rijdt of iets minder dan 50 km/u? Want als je in 4de schakelt bij 50 km/u moet je er echt zeer goed op letten dat je niet minder gas geeft want bij het minste begint hij onder zijn toeren te rijden (auto "trilt") en dreigt stil te vallen... nogal een moeilijke kwestie vind ik. Maar ik wil zeker ook niet in een te lage versnelling rijden... daar kijken ze ook naar op het examen.

met vriendelijke groet!
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Op busstrook rijden als men naar links wil afslaan?

Bericht door Stefan Peeters »

Anonymous schreef:Is het eigenlijk wel toegelaten even op de busstrook (die uiterst links is) te rijden om op een kruispunt links af te slaan? Let wel: ik bedoel hier echt een lange apparte rijstrook voor bussen, geen vak voor de haltes.
Ja, je mag de busstrook gebruiken om van richting te veranderen:
72.5. Op een rijbaan met het verkeersbord F17, is de rijstrook die afgebakend is met brede onderbroken strepen en waarin het woord "BUS" is aangebracht, voorbehouden aan voertuigen van geregelde openbare diensten voor gemeenschappelijk vervoer en aan voertuigen bestemd voor het ophalen van leerlingen.
Het woord "BUS" en het verkeersbord F17 worden herhaald na ieder kruispunt.(...)
De andere voertuigen mogen hierin slechts rijden om van richting te veranderen.

Anonymous schreef:Nog een andere vraag: is het milieuvriendelijk om in 3de te rijden als je 50 km/u rijdt of iets minder dan 50 km/u? Want als je in 4de schakelt bij 50 km/u moet je er echt zeer goed op letten dat je niet minder gas geeft want bij het minste begint hij onder zijn toeren te rijden (auto "trilt") en dreigt stil te vallen... nogal een moeilijke kwestie vind ik. Maar ik wil zeker ook niet in een te lage versnelling rijden... daar kijken ze ook naar op het examen.
Rij gerust in 3de wanneer je voelt dat de motor dan het best ronddraait.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Op busstrook rijden als men naar links wil afslaan?

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef:Nog een andere vraag: is het milieuvriendelijk om in 3de te rijden als je 50 km/u rijdt of iets minder dan 50 km/u?
Met mijn auto in elk geval al wel.

50 in 4 dan wil die ook niet echt meer mee, en gaat het verbruik stevig omhoog bij de geringste versnelling of lichte helling.

Bijna 50 rij ik eigenlijk altijd in 3, of het moest een uitbolsituatie zijn waarbij ik van een hogere snelheid in 4 op de motor vertraag en dan 50 blijf rijden.
Bij de minste hinder schakel ik dan meteen terug naar 3.

Want als je in 4de schakelt bij 50 km/u moet je er echt zeer goed op letten dat je niet minder gas geeft want bij het minste begint hij onder zijn toeren te rijden (auto "trilt") en dreigt stil te vallen...
Hou 'm dan maar wat langer in 3 .
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Op busstrook rijden als men naar links wil afslaan?

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef:Is het eigenlijk wel toegelaten even op de busstrook (die uiterst links is) te rijden om op een kruispunt links af te slaan? Let wel: ik bedoel hier echt een lange apparte rijstrook voor bussen, geen vak voor de haltes.
Een Links of in het midden gelegen busstrook volgens Artikel 72.5 die in jouw rijrichting aangegeven is, MOET gebruikt worden om links af te slaan tenzij voorsorteringspijlen wat anders aangeven ...

Die busstrook wordt aangegeven met aan de situatie aangepaste Afbeelding en Afbeelding



Niet verwarren met de bijzonder overrijdbare bedding (BOB) :!:
http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art72#72.6
http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=ar ... %20bedding



Links afslaan :

http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art19#19.3

Bij het links afslaan moet je je zover naar links begeven als mogelijk op een éénrichtingsbaan.

Op een tweerichtingsbaan eigenlijk ook, maar daar is het uitkijken voor tegenliggers die je uiteraard niet mag hinderen, je naar de scheidingslijn tussen de rijrichtingen begeven volstaat hier al.
jerom

Re: Op busstrook rijden als men naar links wil afslaan?

Bericht door jerom »

Ik denk dat je hier niet op mag rijden en op stilstaan om links af te slaan om bv een parking op te rijden. Je belemmert dan de bus om verder te rijden. Als je wil afslaan moet je wachten op uw rijstrook tot je door kan op de andere rijstrook.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Op busstrook rijden als men naar links wil afslaan?

Bericht door de rijprof »

jerom schreef:Ik denk dat je hier niet op mag rijden en op stilstaan om links af te slaan om bv een parking op te rijden. Je belemmert dan de bus om verder te rijden. Als je wil afslaan moet je wachten op uw rijstrook tot je door kan op de andere rijstrook.
wegcode.be schreef:andere voertuigen mogen hierop niet rijden behalve om omheen een hindernis op de rijbaan te rijden en in de onmiddellijke nabijheid van een kruispunt om van richting te veranderen.
Als je naar een parking rijdt (links af), ga je van richting veranderen dat hoeft niet altijd aan een kruispunt te zijn.
Bij afslaan naar links moet je je zo links mogelijk opstellen zonder tegenliggers te hinderen. De bus zal even moeten wachten (of ze dat leuk vindt of niet) en jij MOET op de linkse busstrook voorsorteren.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Op busstrook rijden als men naar links wil afslaan?

Bericht door Inazuma »

jerom schreef:Ik denk dat je hier niet op mag rijden en op stilstaan om links af te slaan om bv een parking op te rijden. Je belemmert dan de bus om verder te rijden. Als je wil afslaan moet je wachten op uw rijstrook tot je door kan op de andere rijstrook.
Je haalt een onderwerp uit de oude doos weer boven
De regelgeving is in tussentijd ook veranderd.
Plaats reactie