rotonde - plaats op de weg

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
benjamin

rotonde - plaats op de weg

Bericht door benjamin »

In hoofdstuk 1 heeft u het over de plaats op de weg op een rotonde ( verplicht rondgaand verkeer ) u zegt daarbij : men hoeft NIET uiterst rechts te rijden , behalve als openbare weg verdeeld is. Wat bedoelt u daarmee ?
GRO
Administrator
Berichten: 12760
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Als de rijbaan op de rotonde verdeeld is is rijstroken, dan mag je de rijstrook kiezen.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: rotonde - plaats op de weg

Bericht door Inazuma »

benjamin schreef:In hoofdstuk 1 heeft u het over de plaats op de weg op een rotonde ( verplicht rondgaand verkeer ) u zegt daarbij : men hoeft NIET uiterst rechts te rijden , behalve als openbare weg verdeeld is. Wat bedoelt u daarmee ?
http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art9#9.3

Art 9.3.1
Behalve indien een gedeelte van de openbare weg voor hem is voorbehouden,
[bijvoorbeeld een fietspad rond de rotonde] moet de bestuurder niet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan rijden op een rotonde.
Lieve
Berichten: 269
Lid geworden op: 23 okt 2007, 16:43
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door Lieve »

:?: Mag ik eens vragen of dit juist is dan?:

- Een rotonde met rijstroken: je kiest zelf welke strook je wil volgen.

- Een rotonde zonder rijstroken: je rijdt zo rechts mogelijk.

Klopt dit?
groetjes, Lieve
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Lieve schreef::?: Mag ik eens vragen of dit juist is dan?:

- Een rotonde met rijstroken: je kiest zelf welke strook je wil volgen.
Je kiest de rijstrook die het best aan je bestemming beantwoordt.
9.3.1. Hij moet evenwel de markeringen die de rijstroken afbakenen, in acht nemen. In dat geval mag hij de rijstrook volgen die best aan zijn bestemming beantwoordt.
Lieve schreef:- Een rotonde zonder rijstroken: je rijdt zo rechts mogelijk.

Klopt dit?
Neen.
9.3.1. Behalve indien een gedeelte van de openbare weg voor hem is voorbehouden, moet de bestuurder niet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan rijden op een rotonde.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Lieve
Berichten: 269
Lid geworden op: 23 okt 2007, 16:43
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door Lieve »

xantingo schreef: 9.3.1. Behalve indien een gedeelte van de openbare weg voor hem is voorbehouden, moet de bestuurder niet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan rijden op een rotonde.
Ik zit in de knoop met die "behalve" :?

Ik vertaal:
De bestuurder moet niet rechts rijden, behalve als voor hem de rechter rijstrook is voorbehouden.
of is het net andersom?
groetjes, Lieve
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Lieve schreef:
xantingo schreef: 9.3.1. Behalve indien een gedeelte van de openbare weg voor hem is voorbehouden, moet de bestuurder niet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan rijden op een rotonde.
Ik zit in de knoop met die "behalve" :?

Ik vertaal:
De bestuurder moet niet rechts rijden, behalve als voor hem de rechter rijstrook is voorbehouden.
of is het net andersom?
De correcte vertaling is: een bestuurder moet op een rotonde niet systematisch uiterst rechts rijden ,hij mag zelf zijn positie kiezen, indien er geen rijstroken getekend zijn.
Als er wel rijstroken zijn, mag de bestuurder kiezen in welke rijstrook hij gaat rijden.
Een gedeelte dat niet voor de bestuurder is voorbehouden slaat op bv een fietspad dat de rotonde volgt (zie ook het antwoord van Inazuma).
Onthoud in dit verband dat een fietser eveneens een bestuurder is, deze moet dan het fietspad volgen en heeft dus geen vrije keuze...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Lieve
Berichten: 269
Lid geworden op: 23 okt 2007, 16:43
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door Lieve »

xantingo schreef:
De correcte vertaling is: een bestuurder moet op een rotonde niet systematisch uiterst rechts rijden ,hij mag zelf zijn positie kiezen, indien er geen rijstroken getekend zijn.
Als er wel rijstroken zijn, mag de bestuurder kiezen in welke rijstrook hij gaat rijden.
Zo is het duidelijk :D
groetjes, Lieve
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

xantingo schreef:Als er wel rijstroken zijn, mag de bestuurder kiezen in welke rijstrook hij gaat rijden.
En bij voorkeur dan ook nog echt kiezen, en niet gemakkelijkheidshalve op de buitenste strook blijven kleven.

Zulke dingen zie je vaak, een voorbeeld uit Geel; daar hebben ze pas (enkele maanden) een dubbele rotonde aangelegd voor een betere doorstroming. Velen moeten de 3de afslag hebben (links dus) maar verpesten deze doorstroming door op de buitenste strook te blijven kleven...
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Rafael schreef:
xantingo schreef:Als er wel rijstroken zijn, mag de bestuurder kiezen in welke rijstrook hij gaat rijden.
En bij voorkeur dan ook nog echt kiezen, en niet gemakkelijkheidshalve op de buitenste strook blijven kleven.

Zulke dingen zie je vaak, een voorbeeld uit Geel; daar hebben ze pas (enkele maanden) een dubbele rotonde aangelegd voor een betere doorstroming. Velen moeten de 3de afslag hebben (links dus) maar verpesten deze doorstroming door op de buitenste strook te blijven kleven...
Een dubbele rotonde aanleggen heeft alleen zin als de rotonde groot genoeg is, en dan bedoel ik echt groot genoeg...

Bij de rotondes die ze hier aanleggen zoek je narigheid als je na het oprijden eerst naar de linker- en 3 seconden later naar het rechterrijstrook wil. Je moet teveel tegelijk in het oog houden.
Om eerlijk te zijn, ik hou ook altijd de buitenste rijstrook aan, want als ik eerst op de linker rijstrook ga rijden, en de bestuurder die aan de volgende straat op de rechter rijstrook oprijdt, laat mij niet weer naar rechts komen, zijn er maar 2 mogelijkheden:
- ik rij nog eens rond, en desnoods nog eens en nog eens, wat evenmin bevorderlijk is voor de doorstroming
- ik ga toch rechtsaf, en rij tegen de andere auto. Aangezien ik een maneuver uitvoer (veranderen van rijstrook) ben ik in fout.

Nog een voorbeeld: een vrachtwagencombinatie die de rotonde op wil heeft de twee rijstroken nodig om de bocht te kunnen nemen. Daarna heeft hij de gehele breedte van de rijbaan nodig om zijn combinatie veilig te kunnen rondsturen.
Zelfs indien hij voldoende plaats zou hebben om driekwart van de rotonde op de linker rijstrook te rijden, creëert hij een dode hoek om de rotonde af te rijden. En wie is er dan weer aansprakelijk bij een eventueel ongeval?

Mij niet gezien dus, voor mijn part mogen ze al die dubbele rotondes afschaffen.

Ze zouden veel beter aan rotondes een bypass aanleggen voor het verkeer dat gewoon rechtsaf wil. Dat houdt minstens een derde van de voertuigen van de rotonde zelf weg.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Lieve
Berichten: 269
Lid geworden op: 23 okt 2007, 16:43
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door Lieve »

Volledig akkoord 8)

Helaas zijn rotondes hier meestal 'herwerkte' kruispunten, zodat er onvoldoende ruimte is voor de aanleg van een ideale rotonde.

Nog iets over rotondes:
Het viel mij op hoe anders de rotondes in Engeland zijn aangelegd :o
Verrassend, als je 't niet gewend bent:
Afbeelding
Je rijdt gewoon rechtdoor de rotonde op ipv rechtsaf te slaan.
Voor ons was het wel opletten! want soms merkten we amper dat we er al op waren en we moesten wel voorrang verlenen aan wie op de rotonde reed, net zoals hier (maar daar kwamen ze dan van rechts :wink: ).
groetjes, Lieve
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Lieve schreef:Het viel mij op hoe anders de rotondes in Engeland zijn aangelegd :o
Verrassend, als je 't niet gewend bent:
Afbeelding
Je rijdt gewoon rechtdoor de rotonde op ipv rechtsaf te slaan.
Je tekening is wat overdreven, al bestaan er wel rotondes die er op lijken (meestal in dorpjes of oude stadscentra).

Wat de Britten wel doen op de doorgaande wegen, is de rijbaan breder laten uitwaaien waar ze aan de rotonde aansluit, om zo de verkeersstroom op te splitsen in wie direct linksaf gaat (linker rijstrook, ook op de rotonde) en wie verder door draait (rechter rijstrook, of waar je gewenste richting gemarkeerd staat op de grond bij meer dan 2 rijstroken).

Dat heeft voor gevolg dat als je de linker rijstrook volgt, je al zo goed als op de rotonde lijkt te staan - in werkelijkheid is dat echter zeker niet de bedoeling .
:wink:
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

xantingo schreef:Om eerlijk te zijn, ik hou ook altijd de buitenste rijstrook aan, want als ik eerst op de linker rijstrook ga rijden, en de bestuurder die aan de volgende straat op de rechter rijstrook oprijdt, laat mij niet weer naar rechts komen[...]
En zo lokt hier in België telkens weer het ene asociale gedrag het andere uit.

Jij houdt op een rotonde de buitenste rijstrook aan, want anders laten ze je er niet meer tussen als je moet terugkeren naar de rechter rijstrook om de rotonde te verlaten.

Anderen rijden op een autosnelweg steevast op de middenrijstrook. Want bij een oprit worden ze gehinderd door bestuurders die hun snelheid niet aanpassen en geen voorrang verlenen bij het oprijden van de autosnelweg. En als ze op de rechter rijstrook rijden en een vrachtwagen moeten inhalen, rijden de bestuurders op de middenrijstrook te dicht achter elkaar en laten ze geen kans om in te voegen.

Op een parking kies ik het meest linkse of rechtse parkeervak van een rij, en parkeer me dan over de linkse c.q. rechtse afbakening van mijn parkeervak, waar ik niemand hinder. Want ik ben het beu om bij iedere onderhoudsbeurt mijn garagehouder te moeten vragen om lakschade te retoucheren, omdat er mensen zijn die, zelfs als je erbij staat, hun portier tegen je wagen slaan.

Vreselijk, die ingesteldheid hier in België. Ik tel letterlijk de dagen af dat ik hier nog moet verblijven: nog 217 tot 1 juli 2008. Het einde van de tunnel komt in zicht.
Lieve
Berichten: 269
Lid geworden op: 23 okt 2007, 16:43
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door Lieve »

Jozef schreef: Ik tel letterlijk de dagen af dat ik hier nog moet verblijven: nog 217 tot 1 juli 2008. Het einde van de tunnel komt in zicht.
:o Waar ga je naartoe dan ?
groetjes, Lieve
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Lieve schreef:
Jozef schreef: Ik tel letterlijk de dagen af dat ik hier nog moet verblijven: nog 217 tot 1 juli 2008. Het einde van de tunnel komt in zicht.
:o Waar ga je naartoe dan ?
We gaan in een dorpje in de Alpen wonen. :wink:
Plaats reactie