gebruik van knipperlichten in concreet voorbeeld

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
wollebol

gebruik van knipperlichten in concreet voorbeeld

Bericht door wollebol »

Hallo,
ik heb een vraagje mbt. het gebruik van de vier knipperlichten.
Ik zal deze illustreren adhv. een voorbeeld.

Mijn pa komt thuis van boodschappen te doen als hij dit doet, dan zet hij de auto voor de deur, deels op het trottoir, deels op het fietspad, en dan worden de boodschappen snel ingeladen naar binnen. ...Op die momenten zet hij z'n pinkers op.

Na het bekijken van de theorie, is me duidelijk dat dit eigenlijk niet mag.

...
vraag: als je dit ziet als een 'waarschuwing van een obstakel', mag dit dan wel? (de auto is in dit geval het obstakel)
vraag: wat moet je dan wél doen??

groetjes
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Je vader begaat drie overtredingen:
  • Stilstaan op een trottoir.
  • Stilstaan op een fietspad.
  • De vier richtingsaanwijzers gebruiken wanneer dit niet toegestaan is (de auto vormt niet onvrijwillig een obstakel).
Hij moet zijn auto, zonder de vier richtingsaanwijzers, laten stilstaan op een plaats waar dat reglementair toegestaan is.

Voor het stilstaan speelt de tijd geen rol. Je vader hoeft zich geenszins te haasten, hij mag er desgewenst uren over doen. Hij moet wel voortdurend bezig zijn met louter lossen. Als hij bijvoorbeeld enkele bakken bier meegebracht heeft, en hij alvast al een aantal flesjes uit de bak haalt en ze in de koelkast stopt, dan is het niet meer stilstaan, maar parkeren.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

De 4 pinkers / richtingaanwijzers / knipperlichten of hoe je ze wil noemen, mogen alleen gebruikt worden om andere bestuurders te verwittigen voor een gevaar.

http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art51

Artikel 32bis: Gelijktijdig gebruik van al de richtingsaanwijzers

De inrichting die toelaat al de richtingsaanwijzers van een voertuig gelijktijdig te laten werken, mag slechts gebruikt worden in de gevallen voorzien in artikelen 39bis.2 en 51 of om de andere weggebruikers te wijzen op een dreigend gevaar voor ongeval.



Art 39bis gaat over de schoolbus
Art 51 gaat over defecte voertuigen die niet als geparkeerd opgesteld kunnen worden, of bij op de weg gevallen lading



Het spreekt voor zich dat je dat gevaar dan niet zelf bewust mag creëren :!:
Dan geef je aan dat het voertuig gevaarlijk stil of geparkeerd staat ... maar dan is het stilstaan parkeren net verboden :!:

http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art24

Artikel 24: Stilstaan- en parkeerverbod
Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :


(Dan volgen een aantal specifieke gevallen, maar die lijst is niet beperkend.)
wollebol
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 okt 2007, 16:22

Bericht door wollebol »

bedankt voor de reacties
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Bij heel veel auto's gaan ook de 4 richtingaanwijzers branden als je ze open of dicht doet omwille van het alarm.

Alhoewel het nergens in de wet terug te vinden is is dit uiteraard geen probleem :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Benny Stinkens schreef:Bij heel veel auto's gaan ook de 4 richtingaanwijzers branden als je ze open of dicht doet omwille van het alarm.

Alhoewel het nergens in de wet terug te vinden is is dit uiteraard geen probleem :wink:
Ik vind dat juist wel een probleem. Een bevoegd persoon kan op dat ogenblik immers de objectieve materiële vaststelling doen dat het voertuig geparkeerd staat met de 4 richtingsaanwijzers in werking, wat verboden is. Het verbod voorziet geen uitzondering naargelang de duur van de werking van de 4 richtingsaanwijzers en de wijze waarop ze in werking gesteld worden.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Jozef, ik zie daar niet echt een probleem; de frequentie waarmee de richtingaanwijzers knipperen verschilt nl. (meestal) nogal van de frequentie tijdens normaal gebruik.

Het technisch reglement zegt:
De frequentie van de knipperingen moet gelegen zijn tussen 60 en 120 periodes per minuut.

Bij in- of uitschakelen van een alarm gaan de richtingaanwijzers (alweer meestal) heel snel knipperen of even continu branden. Het verschil in functie is dan toch wel duidelijk.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie