ruiter

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
solange85
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 okt 2007, 21:01

ruiter

Bericht door solange85 »

Hoi,

ik heb een vraagje.
weet iemand of je een ruiter mag inhalen vlak voor een zebrapad...
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

De wegcode zegt hierover:

17.2. Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:

5° wanneer de in te halen bestuurder stopt voor een oversteekplaats voor voetgangers of een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen of deze oversteekplaatsen nadert op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten.


Een ruiter wordt hier niet bij vermeld, dus ga ik er van uit dat hij (zij) wel mag ingehaald worden op die plaats.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Dit is eigenlijk een zeer goede vraag waar niet direct in de wet een oplossing staat.

een twijfelgeval dus.
WAAR IS (SINDS 1 MAART 2007) HET LINKS INHALEN VAN EEN GESPAN (vb.1) OF EEN VOERTUIG OP MEER DAN TWEE WIELEN (vb.2) OF EEN TWEEWIELIG MOTORVOERTUIG (vb. 3) VERBODEN?
Hier zou ik zeggen dat het niet verboden is omdat een ruiter geen van de 3 is.
- Een bestuurder die een oversteekplaats voor voetgangers nadert, er vertraagt of er stopt mag NIET ingehaald worden.
(
- Een bestuurder die een oversteekplaats voor fietsers of bromfietsers nadert, er vertraagt of er stopt mag NIET ingehaald worden.
Hier zou ik dan zeggen dat het niet mag omdat een ruiter wel een bestuurder is.

Defensief gezien zou ik het in geen geval doen want een met een ruiter
(lees paard) weet je maar nooit en dan nog bij een oversteekplaats lijkt het me linke boel.

ben benieuwd wat de anderen erover te zeggen hebben. :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Benny Stinkens schreef:Dit is eigenlijk een zeer goede vraag waar niet direct in de wet een oplossing staat.
Toch wel: het antwoord van xantingo is perfect. :wink:
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Op een paar minuten zijn sommige me al voor :wink:

Zoals je ziet denken de meeste dat het mag en ik kan er me best bij aansluiten maar het aanraden doe ik je nog altijd niet omdat ik het zoals ik reeds eerder melde wel linke boel vindt.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Benny Stinkens schreef: Zoals je ziet denken de meeste dat het mag en ik kan er me best bij aansluiten maar het aanraden doe ik je nog altijd niet omdat ik het zoals ik reeds eerder melde wel linke boel vindt.
Daar heb je gelijk in, het kan gevaarlijke situaties creëren en dus hoort het niet bij een defensieve rijstijl.
Maar wettelijk gezien mag het (helaas) wel.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Je moet dan toch maar eens kijken hoe vaak het je overkomt dat je sneller rijdt dan een bestuurder in een andere rijstrook of file bij het naderen van een oversteekplaats waar geen voetganger of fietser te zien is.

Nergens staat van waar dat naderen geldt, nergens staat van wanneer je reeds inhaalt (er staat zelfs niet eens in de wegcode wat inhalen precies is ...)

Bedenk dat de gebruikelijke uitzonderingen op het inhalen (16.2 icm F13 of F15 of 9.4 / 9.5) in dit geval niet gelden :!:


Als je er niet constant en nadrukkelijk op let, gebeurt het je vooraleer en zonder dat je er enig erg op hebt. Daar komt zelfs geen gevaar aan te pas, maar je bent wel een derdegraadsovertreding aan het maken.


Schrik niet als je er echt gaat op letten .... :wink:
Plaats reactie