Fotje op de site ?

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
My*

Fotje op de site ?

Bericht door My* »

Ik ben volop in zwier om de theorie voor mijn rijbewijs C te studeren, en daarvoor is het noodzakelijk eerst nog even de theorie van het B-rijbewijs te herhalen, aangezien er verondersteld wordt dat deze materie nog steeds gekend is.
Bij de theorie voor het rijbewijs B stootte ik daarnet op een stukje tekst dat mij de wenkbrauwen bedenkelijk deed fronsen. Bij het onderdeel "Wegmarkeringen" - "Overlangse markeringen die de rijstroken aanduiden" stond het volgende:

Citaat:
4. (Tip ex) Witte doorlopende en onderbroken streep naast elkaar:


- Wanneer een DOORLOPENDE en een ONDERBROKEN WITTE STREEP naast elkaar getrokken zijn, moet de bestuurder alleen rekening houden met de streep die zich aan zijn kant bevindt.

- De bestuurder die deze strepen overschreden heeft om in te halen, mag daarna de witte doorlopende streep opnieuw overschrijden om zijn normale plaats op de rijbaan te hernemen.
(Er staat ook nog een tekeningetje bij dat het geheel zou moeten verduidelijken)

Dat laatste lijkt mij toch wel heel vreemd. Als ik volgens deze regel redeneer, mag ik dus zonder enige schroom over een witte doorlopende lijn rijden, wanneer ik iemand heb ingehaald. Bovendien is het tegenstrijdig met het stukje tekst dat daaraan vooraf gaat, en waarin staat dat je als bestuurder enkel rekening dient te houden met de streep die zich aan jou kant bevindt.

Zie ik iets cruciaals over het hoofd, of is er gewoon een klein foutje geslopen in deze overigens voortreffelijke site?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

- Wanneer een DOORLOPENDE en een ONDERBROKEN WITTE STREEP naast elkaar getrokken zijn, moet de bestuurder alleen rekening houden met de streep die zich aan zijn kant bevindt.

- De bestuurder die deze strepen overschreden heeft om in te halen, mag daarna de witte doorlopende streep opnieuw overschrijden om zijn normale plaats op de rijbaan te hernemen.
Beste,

Als er in het midden van rijbaan tussen de rijstroken een witte doorlopende streep en een witte onderbroeken streep naast elkaar zijn, dan moet de bestuurder alleen rekening houden met de streep die langs zijn rijstrook ligt.

Is de onderbroken streep het dichtst bij zijn rijstrook, dan mag hij inhalen en nadien over de witte doorgetrokken streep terug naar zijn rijstrook rijden.

Dit mag hij alleen als hij een voertuig ingehaald heeft.
Dat laatste lijkt mij toch wel heel vreemd
Er zijn wel meerdere zaken in de wegcode die soms vreemd overkomen. :lol:
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Fotje op de site ?

Bericht door Stefan Peeters »

My* schreef: Dat laatste lijkt mij toch wel heel vreemd. Als ik volgens deze regel redeneer, mag ik dus zonder enige schroom over een witte doorlopende lijn rijden, wanneer ik iemand heb ingehaald. Bovendien is het tegenstrijdig met het stukje tekst dat daaraan vooraf gaat, en waarin staat dat je als bestuurder enkel rekening dient te houden met de streep die zich aan jou kant bevindt.

Zie ik iets cruciaals over het hoofd, of is er gewoon een klein foutje geslopen in deze overigens voortreffelijke site?
eugeen schreef:Is de onderbroken streep het dichtst bij zijn rijstrook, dan mag hij inhalen en nadien over de witte doorgetrokken streep terug naar zijn rijstrook rijden.

Dit mag hij alleen als hij een voertuig ingehaald heeft.
Het zou toch eerder vreemd zijn, moest je over de onderbroken streep iemand mogen inhalen, om dan niet terug naar rechts te mogen.
Wat zou je dan gaan doen? Links blijven rijden? Dat zou nog niet te lang duren, tot bij de eerste tegenligger...

Dat is de reden waarom deze uitzondering op het overschrijden van de doorlopende witte lijn voorzien is.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie