M.T.M. en M.B.T.

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Annemielie

M.T.M. en M.B.T.

Bericht door Annemielie »

Hoi,

ik ben de theorie aan het leren op de website en dit snap ik hier niet:

Bij het verkeersbord C43 en C21 kan je toch eigenlijk geen verschil zien welk bord gaat over de M.T.M. en welke over de M.B.T.?

Of bord C23 bvb., het ziet er net hetzelfde uit: een blauw bordje eronder met hoeveel ton hier niet meer door mag.

Hoe kan je dan weten over welke massa het gaat?


En stel bij bord C21 dat je aangereden komt met een vrachtwagen met een M.T.M. van 7,5 ton, maar op dat moment is de M.B.T. maar 4 ton, mag je er dan voorbij?


Terwijl dan bvb. bij het bord C43, als je daar met een vrachtwagen komt met een M.T.M. van 5 ton en de M.B.T. is 3 ton, mag je er dan voorbij?


Ik snap het niet goed en vind dat de borden er ongeveer hetzelfde uitzien.

Dank voor verheldering!
Annemielie
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

MTM MBT

Hier staat alles uitgelegd.
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge
Contacteer:

Bericht door wobotje »

Kijk ook even hier.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Een handige tip: bij alle borden die verband hebben met snelheid , inhalen en parkeren geldt de maximaal toegelaten massa (=MTM).
(ezelsbruggetje: SIP=MTM)

Bij alle andere borden* moet je rekening houden met de massa in beladen toestand (MBT).

*: enige uitzondering: het verbod voor cruise control (C48)
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Johan

Bericht door Johan »

Alle borden die de toegang verbieden gecombineerd met een bord met gewicht hebben betrekking op M.B.T.
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge
Contacteer:

Bericht door wobotje »

Zoals ik ook al schreef in de VGV: Verkeersborden met onderbord massa: MTM of MBT?
Plaats reactie