stopbord versus omgekeerde driehoek?

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
fredbel6
Berichten: 17
Lid geworden op: 13 sep 2007, 21:31

stopbord versus omgekeerde driehoek?

Bericht door fredbel6 »

Hallo,
ik gebruik al een tijdje deze site, maar dit is de eerste keer dat ik een vraag voor het forum heb. :)

Ik heb twee vraagjes:

1.

(niet lachen aub )

Afbeelding
Begrijp ik goed dat de auto voor het stopbord bovenaan moet wachten tot de auto onderaan gepasseerd is?

Maar indien ja, wat als die auto onderaan eigenlijk niet goed kan zien of daar aan de andere kant wel een stopbord staat en geen driehoek?
(Wat de onderste dus zou kunnen doen denken dat de bovenste "voorrang van rechts" heeft)


Afbeelding
Heeft de onderste hier weer voorrang ( en indien ja, opnieuw : hoe weet hij dat?)



Met heel veel dank.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Afbeelding Bord B1

Het bord B1 zegt alleen dat je als bestuurder moet voorrang verlenen en zo nodig stoppen aan BESTUURDERS op de KRUISENDE baan (die dus van links of van rechts komen.

Afbeelding Bord B5

Stoppen en voorrang verlenen.
fredbel6
Berichten: 17
Lid geworden op: 13 sep 2007, 21:31

Bericht door fredbel6 »

Bedankt, maar ik snap het nog steeds niet zo goed dan, want zoals ik het nu begrijp heeft de onderste in beide situaties wel altijd voorrang, maar hoe weet hij dat?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

B1 zegt dat je moet voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende baan.
B5 zegt dat je moet stoppen en voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende baan.

Noch B1 noch B5 zeggen iets over je tegenligger.

In verband met je tegenligger (bestuurder aan de andere kant van het kruispunt) gelden de regels KORTE BOCHT en LANGE BOCHT.

Zie uitleg in het PDF-bestand op onze site i.v.m. voorrang.

Uw eerste tekening:
Tegenligger heeft voorrang , want maakt de korte bocht

Uw tweede tekening:
Tegenligger heeft voorrang. want rijdt rechtdoor

Je moet dus eigenlijk niet weten welk bord bij uw tegenligger staat. Dat heeft geen belang.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: stopbord versus omgekeerde driehoek?

Bericht door Inazuma »

fredbel6 schreef: (niet lachen aub )
Met vragen over voorrang wordt er niet gelachen.

Afbeelding

http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art12#12.3
12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.

De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt:

a) wanneer hij uit een openbare weg of een rijbaan met een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek) of met een verkeersbord B5 (stop) komt.



Beide tegenliggers moeten dit opvolgen, maar geen van beide rijdt op de voorrangsweg waaraan zij voorrang moeten verlenen ...

Tussen de tegenliggers gelden dan ook de normale regels bij het veranderen van richting :

http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art19#19.3
19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :

3° voorrang verlenen aan de tegenliggers op de rijbaan die hij gaat verlaten;



De bestuurder die "van boven" komt heeft hier dus voorrang.


Voor de linksafslaande bestuurder, komt de rechtsafslaande tegenligger overigens ook van rechts.



Afbeelding


Je komt hier in dezelfde situatie terecht :
De linksafslaande bestuurder moet voorrang verlenen aan de rechtdoor rijdende bestuurder.
fredbel6
Berichten: 17
Lid geworden op: 13 sep 2007, 21:31

Re: stopbord versus omgekeerde driehoek?

Bericht door fredbel6 »

Inazuma schreef:
fredbel6 schreef: (niet lachen aub )
Met vragen over voorrang wordt er niet gelachen.
Ik bedoelde "met mijn tekeningetjes" :wink: (de volgende keer zet ik er wel "A" en "B" bij)

Maar goed, ik denk dat ik jullie uitleg wel snap, maar dan snap ik toch niet wat er is gebeurd op pagina 67 van dat andere boek dat ik gebruik "Wees wegwijs":
Afbeelding


Ik vond het zo gek dat het antwoord b is, ik heb dit gevraagd aan veel chauffeurs die ook automatisch zeiden dat het D B C A zou moeten zijn. :oops: :?:

Met veel dank,
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Foutje in het boek van Wees Wegwijs.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: stopbord versus omgekeerde driehoek?

Bericht door Inazuma »

fredbel6 schreef: Maar goed, ik denk dat ik jullie uitleg wel snap, maar dan snap ik toch niet wat er is gebeurd op pagina 67 van dat andere boek dat ik gebruik "Wees wegwijs":
Afbeelding
Wanneer is dat boekje gedrukt :?:
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Ik heb contact gehad met Wees Wegwijs en deze vraag is uit de nieuwe editie van het handboek verwijderd.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

eugeen schreef:Ik heb contact gehad met Wees Wegwijs en deze vraag is uit de nieuwe editie van het handboek verwijderd.
Lijkt me logisch, en verklaart meteen waarom ze in oudere edities wel staat.

Iedereen is zogezegd nog in beweging, dat betekent dat bestuurder C nog moet stoppen.

Tot voor 1 maart kon die alleen weer vertrekken door een maneuver te doen, maar daarbij moest hij aan alle andere weggebruikers voorrang verlenen !

De verkeersborden inzake voorrang gelden boven de voorrangsregels tegenover bestuurders die zich op de (voorrangs)weg of -rijbaan bevinden, maar niet tegenover de bestuurders die dezelfde (ondergeschikte) weg volgen - daar gelden de gebruikelijke voorrangsregels.

Tot 1 maart moest C dus voorrang verlenen aan de afslaande bestuurder A omdat C een maneuver doet door weer te vertrekken na verplicht gestopt te zijn - zelfs al moet men normaal bij het afslaan voorrang verlenen aan de tegenliggers ...
[als A ook gestopt was, zou C voorrang gehad hebben ...)


Vanaf 1 maart doet C géén maneuver meer door weer te vertrekken uit stilstand en mag C dus eerst door omdat A afslaat en A daarbij voorrang dient te verlenen aan de tegenliggers.


Pfwwiwww ...
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Inazuma schreef:Pfwwiwww ...
Zeg wel :? :? :? :mrgreen:
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

eugeen schreef:Ik heb contact gehad met Wees Wegwijs en deze vraag is uit de nieuwe editie van het handboek verwijderd.
Ik had vandaag het nieuwe handboek geraadpleegd en de vraag is inderdaad verwijderd.
De reden voor de bizarre situatie was wellicht inderdaad die welke Inazuma aanhaalt, en is dus door de gewijzigde wetgeving niet meer van toepassing.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie