nummer hulpdiensten

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
mat

nummer hulpdiensten

Bericht door mat »

Hallo, bij het proefexamen krijg je deze vraag

B - 528
Welk nummer vorm je om bij een ongeval met gewonden de hulpdiensten te verwittigen?

A/ 101 of 112
B/ 100 of 101
C/ 100 of 112

Het blijkt dat het juiste antwoord A is; ik zou juist denken dat bij gewonden het logischer is om de ambulance te bellen dus 100 (ik had antwoord C genomen).

Kan iemand mij de logica uitleggen?
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

@ Mat,

Vergeet even die vraag. Ik ga de nummers aanpassen.

Onthoud dat je voor GOCA 101 / 112 moet kiezen.
Matthias.

max. snelheid

Bericht door Matthias. »

Nog eens bevestiging vragen,

Bij een weg van minstens 4 rijstroken, gescheiden door een middenberm mag je max. 120
Bij een weg van minstens 4 rijstroken, gescheiden door wegmarkeringen mag je max. 90

Wanneer er echter een verdrijvingsvlak van bv. 1m20 is tussen de 2 rijrichtingen, dan mag je ook max. 90 veronderstel ik?

(een verdrijvingsvlak is toch een wegmarkering?);
of vergis ik mij en mag je toch 120?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Een verdrijvingsvlak is inderdaad een markering. De wegcode zegt hierover immers:

TITEL III: Verkeerstekens
HOOFDSTUK III: Wegmarkeringen
Artikel 77: Andere markeringen

77.4. Verkeersgeleiders en verdrijvingsvlakken mogen op de grond worden aangebracht door witte evenwijdige schuine strepen.
De bestuurders mogen niet rijden, stilstaan of parkeren op deze markeringen.

bron: www.wegcode.be

Dus is de maximum snelheid inderdaad beperkt tot 90 km/u.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Afbeelding

Dit voorbeeld staat bij onze proefexamens
Gast

Bericht door Gast »

xantingo schreef:77.4. Verkeersgeleiders en verdrijvingsvlakken mogen op de grond worden aangebracht door witte evenwijdige schuine strepen.
De bestuurders mogen niet rijden, stilstaan of parkeren op deze markeringen.
Maar ge moogt daar misschien wel ne motsiklet parkeren:

23.4. Motorfietsen mogen buiten de rijbaan en de parkeerzones bedoeld in artikel 75.2 opgesteld worden zonder het verkeer van de andere weggebruikers te hinderen of onveilig te maken.
1984

Bericht door 1984 »

Het is buiten de kwestie, maar op verdrijvingsvlakken mogen BESTUURDERS niet rijden, niet parkeren en niet stilstaan. Iemand op "ne motosiklet" is ook nog altijd een bestuurder.
Gast

Bericht door Gast »

En wat betekent dan volgens u artikel 23.4?
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

23.4. Motorfietsen mogen buiten de rijbaan en de parkeerzones bedoeld in artikel 75.2 opgesteld worden zonder het verkeer van de andere weggebruikers te hinderen of onveilig te maken.
Dit zegt toch niet dat een motorfiets op een verdrijvingsvlak mag staan?
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef:En wat betekent dan volgens u artikel 23.4?
Volstrekt niets ...


Ten eerste omdat wat dit artikel toestaat, voordien ook al mocht of zelfs moest - zie Art 23.1 en 23.2
http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art23


Ten tweede omdat het niets verandert aan de nadrukkelijke parkeerverboden uit ondermeer Art 24 en 25 of een ander parkeerverbod zoals dat op verdrijvingsvlakken, die nog steeds bestaan en waarop geen uitzondering voorzien is voor motorfietsen

http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art24
http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art25



Bovenstaand antwoord is onder enig voorbehoud daar er nog geen rechtspraak ten gronde is - 23.4 is maar recent ingevoerd - maar ik geef je bitter weinig kans ..
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Ik heb ook de indruk dat een verdrijvingvlak op de rijbaan aanwezig is terwijl art 23.4 het heeft over buiten de rijbaan.

Of ben ik het nu te ver aan het zoeken :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Bericht door Gast »

Benny Stinkens schreef:Ik heb ook de indruk dat een verdrijvingvlak op de rijbaan aanwezig is terwijl art 23.4 het heeft over buiten de rijbaan.
Zéér goed, Benny. 10 op 10.
Plaats reactie