Kopen van aanhangwagen in het buitenland

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Ziepkes

Kopen van aanhangwagen in het buitenland

Bericht door Ziepkes »

Wat moet ik doen wanneer ik een aanhangwagen wil kopen in het buitenland en hem direct achter mijn wagen wil hangen om ermee naar huis te rijden. Wanneer hij minder dan 750 kg is zie ik geen probleem: geoon je eigen plaat erop en rijden maar (of toch niet?) Maar wanneer hij meer dan 750 kg is moet hij dus een eigeninschrijving hebben. Die heeft mijn aanhanger dus niet, vermits ik hem pas in Nederland of Duitsland gekocht heb. Nochtans ben ik van het moment dat ik op Belgisch grondgebied kom aan de Belgische wet onderworpen. En wat zolang ik nog op Nederlands,Duits, Frans enz. grondgebied rijd? Mag dat dan met het kenteken waaronder hij in dat land is ingeschreven?
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Re: Kopen van aanhangwagen in het buitenland

Bericht door bibi585 »

Ziepkes schreef:Wat moet ik doen wanneer ik een aanhangwagen wil kopen in het buitenland en hem direct achter mijn wagen wil hangen om ermee naar huis te rijden. Wanneer hij minder dan 750 kg is zie ik geen probleem: geoon je eigen plaat erop en rijden maar (of toch niet?)?
Effe je verzekeringsagent vooraf verwittigen kan zeker geen kwaad. :wink:
Ziepkes schreef:Maar wanneer hij meer dan 750 kg is moet hij dus een eigeninschrijving hebben. Die heeft mijn aanhanger dus niet, vermits ik hem pas in Nederland of Duitsland gekocht heb. Nochtans ben ik van het moment dat ik op Belgisch grondgebied kom aan de Belgische wet onderworpen. En wat zolang ik nog op Nederlands,Duits, Frans enz. grondgebied rijd? Mag dat dan met het kenteken waaronder hij in dat land is ingeschreven?
Indien de aanhanger nog ingeschreven en verzekerd is is een telefoontje naar je verzekeringsagent vooraf en je eigen nummerplaat naast (niet erop) de originele nummerplaat voldoende dacht ik om tot thuis of de garage te rijden.
Meestal is die echter niet meer verzekerd of ingeschreven en dan dient er een speciale nummerplaat bestemd voor uitvoer aangevraagd te worden in het land van herkomst. Deze is dan maar een bepaalde tijd geldig en in die tijd moet je dan zien je gelijkvormigheidsattest, verzekering, inschrijving in orde te krijgen.
Je verzekeringsagent en/of de verkoper kan je daarbij helpen.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Kijk eens even hier, daar, en ginder, dat gaat je al wat op weg helpen.
Ziepkes

Aanhanger buitenland

Bericht door Ziepkes »

Alvast bedankt voor de tips. Verzekering verwittigen: uiteraard. De tips refereren naar de invoer van een caravan. Wat ik op het oog heb zal zeker niet meer ingeschreven zijn, waarschijnlijk zelfs nooit geweest want het betreft een oude legeraanhangwagen, waar een generator op gemonteerd staat. Gelden precies dezelfde regels voor de invoer van een aanhanger als voor een caravan?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Wanneer de aanhangwagen een maximum toegelaten massa van meer dan 750 kg heeft, moet hij in België ingeschreven worden.

Ik vermoed dat de procedure dan min of meer gelijklopend zal zijn met een caravan van meer dan 750 kg.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

xantingo schreef:Wanneer de aanhangwagen een maximum toegelaten massa van meer dan 750 kg heeft, moet hij in België ingeschreven worden.

Ik vermoed dat de procedure dan min of meer gelijklopend zal zijn met een caravan van meer dan 750 kg.
Dacht ik ook. :wink:
Plaats reactie