voorrang

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
japie

voorrang

Bericht door japie »

Normaal moeten auto's geen voorrang geven aan straten waaruit geen verkeer kan komen (éénrichtingsstraten).
Betekent dit dat er ook geen voorrang gegeven moet worden aan fietsers die deze straten verlaten (aangezien fietsers vrijwel altijd in beide richtingen mogen fietsen).

mvg
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Waar haal jij deze verkeersregel?
japie

Bericht door japie »

Een wijziging van de wegcode van eind 2002 stelde al een einde aan de absurditeit dat iemand die in een verboden richting uit een eenrichtingsstraat kwam aangereden, toch voorrang van rechts moest verleend worden. Toen werd de voorrangsregel uitgebreid met het zinnetje ,,op een regelmatige manier van rechts komen'.

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... 032006_082



Nu luidt mijn vraag: indien een fietser uit een éénrichtingsstraat komt, moet men deze dan voorrang geven indien die van rechts komt?


mvg
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Er zijn zoveel eenrichtingsstraten waar fietsers toch in beide richtingen mogen rijden.

Het is dus best mogelijk dat die fietser uit die straat mag komen.
japie

Bericht door japie »

Ik heb de indruk dat jullie mij niet zo goed begrijpen, daarom zal ik het proberen grafisch voor te stellen... met de nadruk op proberen.

Ik heb de tekening zelf gemaakt en ik heb geen enkele tekentalenten, dus openen op eigen risico.... :p

http://img91.imageshack.us/my.php?image ... ed15ju.jpg


Wat ik dus bedoel is: moet de auto de fiets voorrang verlenen omdat deze van rechts komt OF moet de fiets stoppen omdat die een éénrichtingsstraat is ingereden.


mvg
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste

Een tekening zegt vaak meer dan 1000 woorden.

(PS de blauwe pijl moet wel naar boven gericht staan hé)

Wat zeggen uw borden:
1. Het is een eenrichtingsstraat.
2. Bestuurder van motorvoertuigen mogen er niet inrijden
3. Fietsers wel.

Ik zal zelf even een tekening maken om uw vraag te illustreren.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Afbeelding

Op dit kruispunt heeft de bestuurder van de bromfiets klasse A voorrang van rechts en moet de auto voorrang verlenen.

Er staat immers op de rijbaan waarop de auto rijdt geen bord dat zegt dat hij voorrang heeft.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

@ japie:

In dit geval komt de fietser rechtmatig van rechts (= hij heeft geen overtreding begaan om van rechts te kunnen komen). Daarom heeft hij dan ook voorrang van rechts.
japie

Bericht door japie »

Hartelijk dank voor jullie antwoord.

Nu begrijp ik het volkomen.




veel succes en nogmaals bedankt, mvg
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: voorrang

Bericht door Benny Stinkens »

japie schreef: Normaal moeten auto's geen voorrang geven aan straten waaruit geen verkeer kan komen (éénrichtingsstraten).
Betekent dit dat er ook geen voorrang gegeven moet worden aan fietsers die deze straten verlaten (aangezien fietsers vrijwel altijd in beide richtingen mogen fietsen).

mvg
Zelfs de wetgeving buiten beschouwing gelaten spreek jij jezelf tegen in je vraag
Quote: Normaal moeten auto's geen voorrang geven aan straten waaruit geen verkeer kan komen (éénrichtingsstraten).
Hier zeg je dat er geen verkeer kan uitkomen
Quote: Betekent dit dat er ook geen voorrang gegeven moet worden aan fietsers die deze straten verlaten (aangezien fietsers vrijwel altijd in beide richtingen mogen fietsen).
Hier zeg je dat er wel verkeer kan uitkomen

Dus is mijn mening:
Ofwel kan er geen verkeer uitkomen (op een wettelijke mannier) en dan hoef je Jozef zijn posting maar te volgen.

Ofwel kan er dus wel verkeer ( op een wettelijke mannier uitkomen) en dan telt de voorrang van rechts wel want de voorrang telt van bestuurder tot bestuurder en die fietser is dus ook een bestuurder die op gereglementeerde wijze uit deze straat (weg) komt.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Ik heb de indruk dat Japie uitgaat van éénrichtingsstraten waar fietsers wel in beide richingen mogen fietsen. Ik heb ze in Leuven nog niet kunnen vinden, maar in Nederland is dat meer regel dan uitzondering.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

@ japie:

Voor een fietser geldt dezelfde regel als voor een auto: als hij onrechtmatig uit die straat komt (omdat het een eenrichtingsstraat is waarin fietsers niet in beide richtingen mogen rijden), dan heeft hij geen voorrang van rechts.

Het feit dat een fietser een "kwetsbaardere" weggebruiker is (vroeger "zwakke" weggebruiker geheten) doet hieraan geen afbreuk: indien die fietser geen voorrang verleent aan een bestuurder die van links komt, begaat hij een overtreding, waarvan de rechter kan oordelen dat ze een oorzakelijk verband heeft met een eventueel ongeval.

Indien de rechter aldus de verantwoordelijkheid voor het ongeval volledig ten laste van de fietser zou leggen, zal deze laatste (of zijn verzekeraar burgerlijke aansprakelijkheid gezin, ook wel "familiale" genoemd) de schade aan derden moeten vergoeden.

Het enige verschil met een motorvoertuig is dat een fietser, ondanks zijn aansprakelijkheid voor het ongeval, zijn eigen lichamelijke letsels zal vergoed krijgen van de verzekeraar van het bij de aanrijding betrokken motorvoertuig.

Wees als automobilist evenwel altijd volgende verkeersregel indachtig:
Quote: AR 7.1. Elke weggebruiker moet de bepalingen in dit reglement naleven.

Onverminderd de naleving van de bepalingen in dit reglement mag de bestuurder kwetsbaardere verkeersdeelnemers niet in gevaar brengen, met name wanneer het gaat om fietsers en voetgangers, inzonderheid wanneer het kinderen, bejaarden of personen met een handicap betreft.

Hieruit volgt dat, onverminderd de artikelen 40.2 en 40ter, tweede lid, elke bestuurder dubbel voorzichtig moet zijn bij aanwezigheid van dergelijke kwetsbaardere weggebruikers, of wanneer hun aanwezigheid op de openbare weg kan voorzien worden, in het bijzonder op een openbare weg zoals gedefinieerd in artikel 2.38.

AR 7.2. De weggebruikers moeten zich zo gedragen op de openbare weg dat ze geen hinder of gevaar veroorzaken voor de andere weggebruikers, hierin begrepen het personeel dat aan het werk is voor het onderhoud van de wegen en de uitrusting langs de weg, de diensten voor toezicht en de prioritaire voertuigen.
AR 7.1 en 7.2 vormen samen de kern van het huidige verkeersreglement. Bij een ongeval zal de rechter altijd nagaan in hoeverre de respectievelijke partijen hieraan voldaan hebben.

AR 2.38, waarvan sprake op het einde van AR 7.1, is de definitie van een straat, die slechts weinige weggebruikers kennen:
Quote: AR 2.38. "Straat": een openbare weg in een bebouwde kom die geheel of gedeeltelijk omgeven is met bebouwing en met toegangen tot activiteiten langs de weg en die gekenmerkt is door het gedeeld gebruik van de ruimte door verschillende soorten weggebruikers. De wegen die gelegen zijn in een zone 30, ofwel in een woonerf of erf, zijn straten.
Let op: de wegen in een zone 30, in een woonerf of erf, zijn onbetwistbaar "straten" uit hoofde van dit artikel. Er kunnen echter ook elders in de bebouwde kom "straten" zijn.
Plaats reactie