Voorlopig rijbewijs en quad

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Eddy De Wilde
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 okt 2005, 00:00

Voorlopig rijbewijs en quad

Bericht door Eddy De Wilde »

Goedenavond Eugeen,

Een leerling van mij vroeg me of ze met een voorlopig rijbewijs (B) ook een quad mag besturen.
In de wetgeving vond ik enkel dat voor het besturen van een quad (en trike) een rijbewijs B vereist is, maar over een voorlopig rijbewijs vond ik niets. Ik heb daarom haar vraag voorgelegd aan het examencentrum en aan mijn rijschooldirecteur. Hieronder hun (beknopt) antwoord:

Examencentrum: "Voor het besturen van een quad (trike) is een rijbewijs B vereist, maar een voorlopig rijbewijs is niet toegelaten."

Rijschooldirecteur: "Een quad (trike) wordt beschouwd als een voertuig van de categorie B, ongeacht of het voertuig een motornummerplaat of autonummerplaat voert. Voor het besturen ervan is een rijbewijs B vereist, maar ook een voorlopig rijbewijs (model 2) zou toegelaten zijn. De wetgving voorziet geen expleciet verbod voor houders van een voorlopig rijbewijs. Sturen met een leervergunning, model 3 of 1 kan niet, vermits de begeleider niet in (op) het voertuig kan plaatsnemen, maar vermits een kandidaat model 2 alleen mag rijden is er voor hem geen probleem. Examen afleggen met dergelijk voertuig kan uiteraard niet." Hij voegde er ook aan toe dat bij eventuele politiecontrole de agenten ervan uitgaan dat het niet mag, daar zij vaak zelf onvodoende op de hoogte zijn. Collega-instructeurs zijn ook van mening dat een quad of trike enkel mag bestuurd worden met een definitief rijbewijs B, maar niet met een voorlopig rijbewijs.
Kunnen jullie mij duidelijkheid geven in deze materie, zodat ik mijn leerling de juiste informatie kan geven?
Hartelijk dank,

De Wilde Eddy

PS. Op mijn vraag van 3 maanden geleden omtrent links afslaan op een kruispunt met pijlen heb ik tot op heden geen enkel antwoord gekregen van de Federale Overheid Mobiliteit!
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: Rijschooldirecteur: "Een quad (trike) wordt beschouwd als een voertuig van de categorie B, ongeacht of het voertuig een motornummerplaat of autonummerplaat voert. Voor het besturen ervan is een rijbewijs B vereist, maar ook een voorlopig rijbewijs (model 2) zou toegelaten zijn. De wetgving voorziet geen expleciet verbod voor houders van een voorlopig rijbewijs.
Hallo Eddy

Ik denk dat de rijschooldirecteur gelijk heeft.

Het examencentrum heeft gelijk, maar dezelfde regel geldt ook voor een personenwagen. Daarvoor is ook een rijbewijs B nodig.

Met een voorlopig rijbewijs mag je leren rijden. Je moet er wel een L ophangen.
Quote: Hij voegde er ook aan toe dat bij eventuele politiecontrole de agenten ervan uitgaan dat het niet mag, daar zij vaak zelf onvodoende op de hoogte zijn.
Als zij oordelen dat het niet zou mogen, zullen zij daar vermoedelijk een reden voor hebben die wij over het hoofd zien. Misschien kan één van de politiemensen even verduidelijken hoe zij zouden reageren en waarom.
Quote: Collega-instructeurs zijn ook van mening dat een quad of trike enkel mag bestuurd worden met een definitief rijbewijs B, maar niet met een voorlopig rijbewijs.
En waarom denken zij dat. Steunen zij zich op één of andere regel, of is het gewoon een buikgevoel?
Quote: PS. Op mijn vraag van 3 maanden geleden omtrent links afslaan op een kruispunt met pijlen heb ik tot op heden geen enkel antwoord gekregen van de Federale Overheid Mobiliteit!
Je hebt vermoedelijk wel het antwoord kunnen lezen dat ik van GOCA heb gekregen.
svenn
Berichten: 127
Lid geworden op: 31 dec 2005, 00:00

Bericht door svenn »

posting gewist door svenn

Laatst aangepast door svenn op Za Jul 08, 2006 12:05 pm, in totaal 1 keer bewerkt
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

@ Sven

Maar het geeft niet direct een antwoord op de vraag of je nu al of niet met een voorlopig rijbewijs B een quad mag besturen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

BBB schreef: Vraagje aan mensen die en in een auto én in een quad hebben gereden: Is het rijden in een quad moeilijker of gevaarlijker?
Uiteraard is het besturen van een "quad" moeilijker en gevaarlijker. Een quad kan namelijk gemakkelijk omkantelen in een te snel genomen bocht. Bij een auto ligt het zwaartepunt zo laag, dat hij meestal slechts omkantelt als hij bij het zijdelings verschuiven tegen een hindernis (zoals een trottoirrand) botst. En als een quad omkantelt, is dat alvast voor je haardos niet bevorderlijk.

Stel je ook even voor wat er met de bestuurder van een quad gebeurt als hij achteraan op een ander voertuig inrijdt: jawel, hij belandt door de achterruit van dat voertuig in het interieur ervan.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Ik ben wel Eugeen niet, maar ik zie geen enkele reden waarom iemand met een voorlopig rijbewijs model 2 geen drie- of vierwieler met motor zou mogen besturen.
Eddy De Wilde schreef: Hij voegde er ook aan toe dat bij eventuele politiecontrole de agenten ervan uitgaan dat het niet mag, daar zij vaak zelf onvodoende op de hoogte zijn.
Voorwaar een wijs man, die rijschooldirecteur!

Eddy, wat ik in jouw posting mis, zijn de argumenten waarop diegenen zich baseren die beweren dat het niet mag. Aanvaard geen toogpraat in de aard van "het gezond verstand" of "het lijkt me logisch", of erger nog, beweringen dat ze het opgezocht hebben (zoals die politieagent met de spiegels op een bromfiets in een andere draad), dat alleen maar aangeeft dat ze het niet weten. Vraag naar artikels uit de wet of haar uitvoeringsbesluiten, of arresten van het Hof van Cassatie.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Afgaande op de regels die op deze site staan en op het papiertje wat ik heb gekregen na mijn theoretisch examen denk ik dat die rijschoolhouder gelijk heeft.

Een quad is een categorieB-voertuig.
Met een voorlopig rijbewijs model2 mag je alleen rijden in een categorieB-voertuig.
Dus zie ik geen reden waarom je niet in een quad zou mogen rijden.
Uiteraard kan het niet met een ander voorlopig rijbewijs omdat er dan een begeleider bij moet zijn en ik begrijp dat er in een quad geen passagiersplaats is.

Ook ik ben benieuwd naar de reden waarom sommige agenten menen dat het niet zou mogen. Vraagje aan mensen die en in een auto én in een quad hebben gereden: Is het rijden in een quad moeilijker of gevaarlijker?
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Quote: TITEL III: Het rijbewijs
HOOFDSTUK II: De scholing
Afdeling 2: Voorlopig rijbewijs
Artikel 6
2° Het voertuig :

a) moet behoren tot de categorie of subcategorie van voertuigen waarvoor het voorlopige rijbewijs geldig verklaard is
Quote: TITEL II: Indeling van de motorvoertuigen in categorieën voor de toepassing van de bepalingen betreffende het recht tot sturen
Artikel 2
°1.
3° Categorie B:
auto’s met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 3.500 kg en met ten hoogste acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend.....
De drie- en vierwielers met motor behoren eveneens tot deze categorie
Quote: 6° «driewieler met motor», elk driewielig motorvoertuig dat niet beantwoordt aan de bepaling van de bromfiets en waarvan de maximale ledige massa niet meer dan 1000 kg bedraagt
7° «vierwieler met motor», elk vierwielig motorvoertuig, andere dan die welke als bromfietsen worden beschouwd, met een lege massa van ten hoogste 400 kg of 550 kg voor voertuigen gebruikt voor het goederenvervoer en met een netto-maximumvermogen van de motor van ten hoogste 15 kW. Voor de elektrische voertuigen geldt die massa zonder de batterijen
Wat is het probleem eigenlijk??
Het lijkt mij toch heel duidelijk dat je ermee mag rijden.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Volstrekt duidelijk Digital. Helaas is het volgens Eddy niet duidelijk voor het examencentrum en de politieagenten.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Nu wel.
Plaats reactie