Inhalen bij bord F13

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Ebu26
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 mei 2019, 23:46

Inhalen bij bord F13

Bericht door Ebu26 »

Een examenvraag op een andere website bracht mij in de war wanneer ik daar nog aan het studeren was, dit was de vraag:
Afbeelding
Ik had het tweede antwoord geselecteerd maar die was blijkbaar fout, het juiste antwoord was Neen.

in LES 15 op de website staat dat het wel mag omdat het dan niet als inhalen wordt beschouwd:
De wegcode spreekt niet over inhalen, wanneer er file of druk verkeer is en het verkeer op de ene rijstrook wat sneller rijdt dan op de andere.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Evenmin als je deze aanwijzingsborden volgt, waarbij je een richting of bestemming kan kiezen en dus ook een rijstrook.
Ik wil er zeker van zijn dat ik hier niet iets over het hoofd zie :roll:

Mag je hier nu rechts inhalen of niet?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Inhalen bij bord F13

Bericht door Inazuma »

Vanaf de F13 haal je niet meer in
En mag je dus langs rechts passeren ...

Welke is het :?:
Want zelfs die van de VL overheid staat vol flaters
En ze worden er niet gecorrigeerd op verzoek ...


Als ze GRO dàt budget zouden geven ... :idea: :shock:
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Inhalen bij bord F13

Bericht door Inazuma »

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /174-art16


16.2. Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd behalve voor de toepassing van artikel 17.2.5°.

(17.2.5 is inhalen bij naderen oversteekplaats)
Ebu26
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 mei 2019, 23:46

Re: Inhalen bij bord F13

Bericht door Ebu26 »

Inazuma schreef: 25 mar 2021, 21:09 Vanaf de F13 haal je niet meer in
En mag je dus langs rechts passeren ...
Dus ik zie hier niet iets over het hoofd, thanks :)
Inazuma schreef: 25 mar 2021, 21:09 Welke is het :?:
Want zelfs die van de VL overheid staat vol flaters
En ze worden er niet gecorrigeerd op verzoek ...
Dit is op de oefenwebsite van de VAB, ik ga dit ook aan hun melden. Ik krijg vaak een antwoord terug, maar niet altijd.
Inazuma schreef: 25 mar 2021, 21:09 Als ze GRO dàt budget zouden geven ... :idea: :shock:
Echt waar eh, GRO + GRO Forum is de beste :mrgreen:

Oh nu dat ik het herinner, er was nog een andere vraag dat mij in de war bracht, deze:
Afbeelding
Ik dacht dat je op een 2x2 weg (minstens 2 rijstroken in elke rijrichting) niet uiterst rechts moet rijden als dat het best naar je bestemming beantwoord. Ook hier had ik het tweede antwoord geselecteerd. Ik dacht dus dat je op die weg in de foto links mocht blijven rijden als dat het best naar je bestemming beantwoord. maar het juiste antwoord was Nee
Laatst gewijzigd door Ebu26 op 25 mar 2021, 21:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Inhalen bij bord F13

Bericht door Inazuma »

Ze zijn aan die brug bezig, je moet de brug rechts er naast gebruiken in die richting :mrgreen:
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Inhalen bij bord F13

Bericht door Inazuma »

Art 9.5

Zijn van toepassing hier: 2, en 3 ... behalve het druk verkeer want dat mankeert

En aangezien de verkeersdrukte het links rijden niet rechtvaardigt ... mag het niet.


9.5. Wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt, mag het verkeer in meerdere files geschieden :

1° op rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;

2° op rijbanen met éénrichtingsverkeer;

3° op rijbanen verdeeld in rijstroken waarboven verkeerslichten als bedoeld in artikel 62bis zijn aangebracht.
Ebu26
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 mei 2019, 23:46

Re: Inhalen bij bord F13

Bericht door Ebu26 »

Inazuma schreef: 25 mar 2021, 21:58 2° op rijbanen met éénrichtingsverkeer;
Maar als een rijbaan met éénrichtingsverkeer in de bebouwde kom is mag je wel gewoon links blijven rijden zelfs als er geen druk verkeer is, correct?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Inhalen bij bord F13

Bericht door Inazuma »

Ebu26 schreef: 25 mar 2021, 22:29 Maar als een rijbaan met éénrichtingsverkeer in de bebouwde kom is mag je wel gewoon links blijven rijden zelfs als er geen druk verkeer is, correct?
Als die rijstrook best aan je bestemming beantwoordt ...


9.4. Binnen de bebouwde kommen mogen de bestuurders de rijstrook volgen die het best aan hun bestemming beantwoordt :

1° op de rijbanen met éénrichtingsverkeer in rijstroken verdeeld;

2° op de rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Inhalen bij bord F13

Bericht door de rijprof »

Afbeelding
Je bent op dat ogenblik nog niet voorbij het bord F13.

Afbeelding
Je bent daar buiten de bebouwde kom, geen F13 of F15 en er is geen druk verkeer. Dus rechts rijden
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Inhalen bij bord F13

Bericht door Benny Stinkens »

De rijprof schreef:Je bent op dat ogenblik nog niet voorbij het bord F13.
Volgens mij hoeft dat ook niet :?:
Het bord telt niet noodzakelijk vanaf het bord zoals bv; een verbodsbord :idea:

Je moet de aanwijzingen van dat bord opvolgen, dat kan ook al van voor het bord.
Of zie ik dit verkeerd :?:

9.3.1. Elke bestuurder die de rijbaan volgt moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven, behalve op pleinen of om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Inhalen bij bord F13

Bericht door de rijprof »

Wel, daar is eerder discussie over geweest. De aanwijzingen volgen, van waar telt het? Vanaf het bord of wanneer je de aanwijzingen kunt zien in de verte?
Meestal geldt een bord vanaf waar het geplaatst is. Ik twijfel.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Inhalen bij bord F13

Bericht door GRO »

@ebu 26

Zoals eerder al werd aangegeven zijn er op de site van VAB (van Epyc) hier en daar wat fouten.
Maar je moet begrijpen dat het niet de bedoeling kan zijn dat als je daar iets raars tegen komt, dat je dan op het GRO forum bevestiging komt vragen om nadien aan VAB de correctie te melden.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Inhalen bij bord F13

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef: 27 mar 2021, 10:28 Wel, daar is eerder discussie over geweest. De aanwijzingen volgen, van waar telt het? Vanaf het bord of wanneer je de aanwijzingen kunt zien in de verte?
Meestal geldt een bord vanaf waar het geplaatst is.
Goh, moet je het dan al zien hangen :?:
Of moet je 't kunnen lezen :?:
Of is 't ook al genoeg dat je wéét dat 't er hangt :?:


Doe maar zo ongeveer vanaf 't bord ...
Ebu26
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 mei 2019, 23:46

Re: Inhalen bij bord F13

Bericht door Ebu26 »

GRO schreef: 27 mar 2021, 11:21 @ebu 26

Zoals eerder al werd aangegeven zijn er op de site van VAB (van Epyc) hier en daar wat fouten.
Maar je moet begrijpen dat het niet de bedoeling kan zijn dat als je daar iets raars tegen komt, dat je dan op het GRO forum bevestiging komt vragen om nadien aan VAB de correctie te melden.
Ik vraag het niet om hen daarna het juiste te melden, ik dacht dat je allerlei vragen over de wegcode op GRO kon vragen, waarom wordt het een probleem wanneer iets op een andere website je in de war brengt? Want zoals ik al heb gezegd geven ze niet altijd een antwoord.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Inhalen bij bord F13

Bericht door GRO »

Omdat je schreef:
ik ga dit ook aan hun melden.
Plaats reactie