Politiewagen fout geparkeerd

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Ebu26
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 mei 2019, 23:46

Politiewagen fout geparkeerd

Bericht door Ebu26 »

AfbeeldingAfbeelding

Ik heb net twee artikelen gelezen in HLN van hetzelfde incident waar een politiewagen fout geparkeerd stond. Maar volgens beide auteurs en de politie is parkeren op de berm van een oversteekplaats (zoals politiewagen op de foto staat) niet verboden, ze zeggen dat het alleen verboden is op de rijbaan tot op 5 meter voor de oversteekplaats. Maar ik dacht dat het ook verboden was op de berm net naast de oversteekplaats. (waar politiewagen op foto staat)

Daar staat ook:
HLN schreef:De politie verduidelijkte in het geval van Schilde alvast dat de auto fout geparkeerd staat omdat het volgens hen om een verharde berm gaat die als een trottoir moet worden beschouwd. Met het zebrapad had het niets te maken.
Je mag toch op een verharde gelijkgrondse berm parkeren (als je 1,5 meter vrije ruimte laat voor voetgangers)?
En is een trottoir normaal gezien niet verhoogd?

In dit tweede artikel staat:
HLN schreef:Fout geparkeerd?
De vraag is of deze wagen fout geparkeerd is. Het lijkt alleszins van niet. Volgens de wegcode is er een parkeerverbod op oversteekplaatsen voor voetgangers, en op de rijbaan op minder dan 5 meter voor deze oversteekplaatsen. Maar deze politiewagen staat niet op de oversteekplaats, en ook niet op de rijbaan. Binnen de bebouwde kom geldt ook een parkeerverbod op verhoogde bermen, maar hier gaat het om een gelijkgrondse berm.

Trottoir
Toch geeft de politie toe dat de wagen wel degelijk fout geparkeerd staat. “Het feit dat de berm waarop de politiewagen geparkeerd staat verhard is, wil zeggen dat die als trottoir gezien wordt”, legt Evelyn Tiebos van de lokale politiezone Voorkempen uit. “De inspecteur die het voertuig daar parkeerde, is dus wel degelijk in fout. Net zoals alle andere voertuigen die op de foto te zien zijn. De inspecteur in kwestie is daarop aangesproken en wij zullen intern bekijken hoe we dat gaan behandelen. Uiteraard staan wij als politie niet boven de wet en moeten ook wij de verkeersregels respecteren. Wij betreuren dit voorval dan ook enorm.”
De inspecteur die het voertuig daar parkeerde, is dus wel degelijk in fout. Net zoals alle andere voertuigen die op de foto te zien zijn.
Maar als de andere voertuigen in de foto 1,5 meter vrije ruimte laten voor voetgangers zijn ze toch correct geparkeerd?

Wat deed de agent die dit voertuig geparkeerd heeft fout?
Wat mag je en mag je niet op de plaats in die foto's nu eigenlijk doen?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Politiewagen fout geparkeerd

Bericht door Benny Stinkens »

Maar als de andere voertuigen in de foto 1,5 meter vrije ruimte laten voor voetgangers zijn ze toch correct geparkeerd?
Neen, op een troittoir mag je niet parkeren, ook niet als je 1,5 met vrij laat :idea:
Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod
1° onverminderd artikel 23.4, op de trottoirs en, binnen de bebouwde kommen, op de verhoogde bermen, behoudens plaatselijke reglementering;

Wat mag je en mag je niet op de plaats in die foto's nu eigenlijk doen?
Niets. Als de rijbaan niet verdeeld is in rijstroken zouden de auto's op de rijbaan kunnen parkeren, minstens 5 meter voor het zebrapad of gewoon achter het zebrapad.
(onder voorbehoud dat de weg breed genoeg is en er geen andere dingen buiten de foto staan die ik niet kan zien)
Maar op deze plaats kan dat ook niet want het is in een bocht :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Politiewagen fout geparkeerd

Bericht door Inazuma »

Da's al een ouwe :lol:

Staat fout omdat er geen 1,5m vrij is op de berm, aan buitenkant vd weg
Niet omdat hij aan een oversteekplaats staat ... buiten de rijbaan


De absurditeiten van de wegcode ...
Laatst gewijzigd door Inazuma op 15 mar 2021, 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Politiewagen fout geparkeerd

Bericht door Inazuma »

Feit dat een berm verhard is, maakt er géén trottoir van.

Deze is verhard met iets dat voor trottoirs normaal niet gebruikt wordt
Ebu26
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 mei 2019, 23:46

Re: Politiewagen fout geparkeerd

Bericht door Ebu26 »

Inazuma schreef: 15 mar 2021, 10:29 Staat fout omdat er geen 1,5m vrij is op de berm, aan buitenkant vd weg
Ah dus het is geen trottoir zoals Benny het zegt?
Niet omdat hij aan een oversteekplaats staat ... buiten de rijbaan
Maar op de berm van een oversteekplaats parkeren is toch ook verboden? En niet alleen op de oversteekplaats zelf.

Ik heb jullie niet goed begrepen. Mag je, zoals de politiewagen staat op de berm van een oversteekplaats parkeren of niet?

In LES 7 staat:
Je mag niet op een oversteekplaats (niet op de rijbaan en niet op de berm) parkeren of even stilstaan om bijvoorbeeld iemand te laten in- of uitstappen. En je mag het ook niet op de rijbaan (wel op de berm) tot op 5 meter voor de oversteekplaats.
Ook in de videos van de theorielessen wordt dit uitgelegd:
in deze video op de website wordt uitgelegd dat het niet mag

Ook in deze video wordt getoond dat je op de berm van een oversteekplaats niet mag parkeren.

Dit is dus wat ik begrijp: Waar de groene vinkjes staan mag je parkeren en waar de rode kruisen zijn mag je dat niet
Afbeelding
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Politiewagen fout geparkeerd

Bericht door Inazuma »

Ebu26 schreef: 15 mar 2021, 11:36 Ah dus het is geen trottoir zoals Benny het zegt?
Dit zijn van die betonnen "eierdozen" met zand tussen

Een verharding die oncomfortabel, en niet geschikt is als trottoir

:arrow: Verharde, gelijkgrondse berm.

Waarschijnlijk zelfs bedoeld om op te laten parkeren.

Maar op de berm van een oversteekplaats parkeren is toch ook verboden?
Neen
Enkel op de oversteekplaats zelf
En die loopt enkel op de rijbaan ... niet op de berm

Als de oversteekplaats doorgetrokken wordt op de berm, mag je er niet staan ...
Mag je, zoals de politiewagen staat op de berm van een oversteekplaats parkeren of niet?
Wel op de berm
Niet zoals deze politiewagen staat (laat geen plaats open aan buitenkant vd berm)
Ebu26
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 mei 2019, 23:46

Re: Politiewagen fout geparkeerd

Bericht door Ebu26 »

Inazuma schreef: 15 mar 2021, 12:56
Maar op de berm van een oversteekplaats parkeren is toch ook verboden?
Neen
Enkel op de oversteekplaats zelf
En die loopt enkel op de rijbaan ... niet op de berm
Ah dus de laatste drie rode kruisjes net onder het aanwijzingsbord in mijn tekening moeten groene vinkjes zijn?
Heb ik het juist begrepen? (uiteraard als het bord minstens 2 meter hoog is en mijn auto niet hoger is dan 1,65m)
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Politiewagen fout geparkeerd

Bericht door Inazuma »

Ebu26 schreef: 15 mar 2021, 13:05
Ah dus de laatste drie rode kruisjes net onder het aanwijzingsbord in mijn tekening moeten groene vinkjes zijn?
Heb ik het juist begrepen? (uiteraard als het bord minstens 2 meter hoog is en mijn auto niet hoger is dan 1,65m)
Ja

ik denk dat je een fietspad getekend hebt tussen rijbaan en berm ?

normaal wordt in zo'n geval tegenwoordig dan het zebrapad ook op fietspad geschilderd
(voetgangers kunnen nergens staan tussen rijbaan en fietspad)
Ebu26
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 mei 2019, 23:46

Re: Politiewagen fout geparkeerd

Bericht door Ebu26 »

Maar waanneer ik een code had en proefexamen deed op de website zag ik deze twee vragen:
Afbeelding

Afbeelding
De antwoorden op de vragen gaan toch overeen met mijn tekening?
is vraag 673 fout?

Ik ben nog altijd in de war :?
Zie ik hier iets over het hoofd?
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Politiewagen fout geparkeerd

Bericht door GRO »

@Ebu 26
Stel dat de zwarte auto in vraag 673 vlak voor de oversteekplaats op een berm zou mogen parkeren, dan kunnen voetgangers niet deftig op de oversteekplaats. Daarom wordt in theorieboeken aangeleerd: op een oversteekplaats op rijbaan en op de berm. Die op berm daar valt onder: parkeren verboden op elke plaats waar het voertuig hinder kan veroorzalen voor andere weggebruikers. En u zodanig parkeren dat een voetganger niet eens aanstalten kan maken om de oversteekplaats op te gaan is zeker hinder veroorzaken.
Die politiewagen staat dus om 2 reden fout. 1ste de 1,5 meter zoals Inazuma schreef en 2de hinder die hij kan veroorzaken als verschillende voetganget wille gaan oversteken.
Ebu26
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 mei 2019, 23:46

Re: Politiewagen fout geparkeerd

Bericht door Ebu26 »

GRO schreef: 15 mar 2021, 18:23 @Ebu 26
Stel dat de zwarte auto in vraag 673 vlak voor de oversteekplaats op een berm zou mogen parkeren, dan kunnen voetgangers niet deftig op de oversteekplaats. Daarom wordt in theorieboeken aangeleerd: op een oversteekplaats op rijbaan en op de berm. Die op berm daar valt onder: parkeren verboden op elke plaats waar het voertuig hinder kan veroorzalen voor andere weggebruikers. En u zodanig parkeren dat een voetganger niet eens aanstalten kan maken om de oversteekplaats op te gaan is zeker hinder veroorzaken.
Die politiewagen staat dus om 2 reden fout. 1ste de 1,5 meter zoals Inazuma schreef en 2de hinder die hij kan veroorzaken als verschillende voetganget wille gaan oversteken.
Was mijn tekening juist dan? Wat zou jij veranderen aan mijn tekening?
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Politiewagen fout geparkeerd

Bericht door GRO »

Jouw tekening:
- Op rijbaan vanaf oversteekplaats tot 5 meter ervoor: correct
- Op rijbaan na de oversteekplaats mag je parkeren: correct
- Op oversteekplaats op rijbaan en berm correct want je houdt rekening met twee regels:
. Niet op de oversteekplaats
. En je mag andere weggebruikers niet onnodig hinderen (door op de berm vlak voor die oversteekplaats de wagen te zetten)
Plaats reactie