5 meter voor rotonde stilstaan & parkeren

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Ebu26
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 mei 2019, 23:46

5 meter voor rotonde stilstaan & parkeren

Bericht door Ebu26 »

Een van de vragen op de website vraagt tot op hoeveel meter je voor een rotonde niet mag stilstaan of parkeren (op de rijbaan en de berm)

het juiste antwoord is 5 meter. Maar ik herinner niet dat ik dit ergens in de theorielessen heb gezien en kan online of in de forum ook niets vinden. Ik wil graag meer informatie hierover
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: 5 meter voor rotonde stilstaan & parkeren

Bericht door Stefan Peeters »

En welke vraag zou dat precies kunnen zijn?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: 5 meter voor rotonde stilstaan & parkeren

Bericht door Benny Stinkens »

Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod
7° in de nabijheid van de kruispunten, op minder dan 5 meter van de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan, behoudens plaatselijke reglementering;


De toegangsweg naar de rotonde en de rotonde zelf vormen een kruispunt :idea:

In les 25 kan je terug vinden hoe het zit met stilstaan en parkeerverbod aan kruispunten.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: 5 meter voor rotonde stilstaan & parkeren

Bericht door Inazuma »

Rotonde is -per definitie- een openbare weg
(1 vd weinige bepalingen wat een openbare weg is :mrgreen: )

2.39. "Rotonde" : weg waarop het verkeer in één richting geschiedt rond een aangelegd middeneiland en gesignaleerd met verkeersborden D5 en waarvan de toegangswegen voorzien zijn van verkeersborden B1 of B5.


Die openbare weg is dus onderscheiden van de andere wegen die op de rotonde uit komen

Verschillende wegen :arrow: kruispunt

Kruispunt :arrow: minstens 5m van de (verlenging van) de dwarsrijbaan parkeren
Ebu26
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 mei 2019, 23:46

Re: 5 meter voor rotonde stilstaan & parkeren

Bericht door Ebu26 »

Ah ja nu ben ik er zeker van, bedankt :)
Ik dacht al dat dat de reden was maar wou het toch voor de zekerheid vragen :mrgreen:
Stefan Peeters schreef: 15 mar 2021, 06:41 En welke vraag zou dat precies kunnen zijn?
Dat was vraag 12613 toen ik nog een code had. Ik weet niet of dat nu nog altijd zo is
Plaats reactie