Theorieboek

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Bramgames

Theorieboek

Bericht door Bramgames »

1.
In mijn Theorieboek staat nergens in van de symbolen van voertuigen van daschbord in mijn theorieboek hoe ga ik ze dan kunnen leren.
2.
Als een arts oordeelt dat je niet meer mag rijden moet je dat binnen de vier dagen naar het gemeente huis gaan als je niet meer met de auto mag rijden maar wat betekent wettelijke feestdagen niet inbegrepen.
3.
Bij autosnelwegen en autowegen moet je een gevarendriehoek plaatsen als je pech of een ongeval hebt maar moet zichtbaar zijn van 50 meter wilt het dan zeggen dat je op de autosnelweg 50 meter moet bij doen van die 100 en bij autoweg en gewone weg ook moet je het dan 50 meter bij doen van die 30.
4.
Kan je een duidelijk uitleg geven over de spits strook snap het niet.
als je met 6 passagiers vervoert moet je dan 6 fluovestjes mee doen exclusief de begeleider moest je pech of ongeval hebben.
wat betekend voetgangers mogen het verkeer niet nodeloos belemmeren.
5
wat betekend in een woonerf mag je alleen je auto voor aangelegde plaatsen zijn voorzien parkeren.
ik snap die zone's niet van aangelegde straten snap het niet.
6.
Wat betekent als het bord oplicht zone 30 bv.
Mag je in een straat rijden dat voorbepaalde weggebruikers is?...
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Theorieboek

Bericht door GRO »

Zeker de filmpjes bekijken die bij de lessen staan.
1.
Is voornamelijk praktijk.
Die je voor theorie moet weten, zoals lichten of ABS, staan bij de theorie
2
Vier werkdagen.
3.
Voor alle wegen moet de gevarendriehoek ZICHTBAAR zijn voor aankomende voertuigen vanop 50m.
4.
https://www.gratisrijbewijsonline.be/th ... pechstrook
Scrol in deze les naar beneden tot je De spitsstrook ziet staan.

Fluojasje. Staat toch uitgelegd: Enkel de bestuurdet moet verplicht een vestje dragen. Passagiers niet verplicht.
5.
Je mag in een woonerf parkeren op plaatsen of vakken die aangegeven zijn.
6
Ik versta je vraag niet.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Theorieboek

Bericht door Inazuma »

Bramgames schreef: 17 feb 2021, 17:12 6.
Wat betekent als het bord oplicht zone 30 bv.
Sommige schoolomgevingen zijn aangeduid met een bord Zone 30 dat met LED-lichtjes werkt

Dat brandt ("licht op") enkel als er schoolkinderen zijn (enfin, in theorie toch)

En is een zwarte rechthoek als het niet oplicht
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Theorieboek

Bericht door de rijprof »

1.
In mijn Theorieboek staat nergens in van de symbolen van voertuigen van dashboard in mijn theorieboek hoe ga ik ze dan kunnen leren.
Misschien kan Google verduidelijkheid geven. "dashboard symbolen"
2.
Als een arts oordeelt dat je niet meer mag rijden moet je dat binnen de vier dagen naar het gemeente huis gaan als je niet meer met de auto mag rijden maar wat betekent wettelijke feestdagen niet inbegrepen.
Zaterdag is in principe een werkdag (voor een parkeerschijf telt zaterdag mee), maar zaterdag wordt niet in rekening gebracht in de administratie van het gemeentehuis.
Dus werkdagen op het gemeentehuis zijn: Ma, Di, Wo, Do, Vrijdag.
Zaterdag en zondag + wettelijke feestdagen tellen hier niet mee. Let op dit geldt enkel voor de administratie van de overheid.
3.Bij autosnelwegen en autowegen moet je een gevarendriehoek plaatsen als je pech of een ongeval hebt maar moet zichtbaar zijn van 50 meter wilt het dan zeggen dat je op de autosnelweg 50 meter moet bij doen van die 100 en bij autoweg en gewone weg ook moet je het dan 50 meter bij doen van die 30.
Op een snelweg geldt 100 meter. Meestal is dat rechtdoor met goed zicht (uitzondering op- en afrit).
Als je ergens op een andere weg, een autoweg of op- of afrit van een snelweg met pech staat net voorbij een onoverzichtelijke bocht of helling kan het aankomende verkeer niet tijdig jouw voertuig opmerken en moet je vóór de bocht (of helling) de gevarendriehoek zetten zodat het aankomende verkeer jouw gevarendriehoek kan zien op minstens 50 meter op voorhand.
Voor de rest, als het zicht voor naderende voertuigen goed is, gelden de gewone regels: 100 m op snelweg, 30 meter op andere wegen en binnen de bebouwde kom mag het minder zijn dan 30 meter (als het niet anders kan), desnoods op het dak van de auto.
Zorg vooral dat de gevarendriehoek goed zichtbaar is voor het aankomende verkeer (minstens 50 meter op voorhand).
4. Kan je een duidelijk uitleg geven over de spitsstrook snap het niet.
Afbeelding
Een spitsstrook is eigenlijk een aparte rijstrook die tijdelijk kan worden opengesteld als volwaardige rijstrook d.m.v. signalisatie, als het heel druk is. Wat snap je niet?
als je met 6 passagiers vervoert moet je dan 6 fluovestjes mee doen exclusief de begeleider moest je pech of ongeval hebben.
Als je pech hebt op een autosnelweg of autoweg moet je als bestuurder een fluohesje dragen, zodra je je voertuig verlaat op plaatsen waar je niet mag stoppen of parkeren (bv. op de pechstrook).
De passagiers zijn niet verplicht om een zo een fluohesje te dragen als ze uitstappen, maar het is uiteraard wel veiliger als ze dat wel doen. Achter de vangrail is de veiligste plaats om op de hulpdiensten of pechverhelping te wachten.
1 fluohesje is verplicht voor de bestuurder als hij uitstapt op een auto(snel)weg. Passagiers mogen (aan te raden), maar moeten geen fluohesje dragen.
wat betekent voetgangers mogen het verkeer niet nodeloos belemmeren.
In een woonerf mag je de hele openbare weg gebruiken als voetganger, maar je mag het doorgaand verkeer niet belemmeren.
5.wat betekent in een woonerf mag je alleen je auto voor aangelegde plaatsen zijn voorzien parkeren.
ik snap die zone's niet van aangelegde straten snap het niet.
Je mag enkel parkeren op de aangeduide plaatsen. In de parkeervakken.
6.Wat betekent als het bord oplicht zone 30 bv.
Een opgelicht bord kan 'aan' staan (met licht aan, verlicht) en kan 'uit' staan (licht is gedoofd). Soms zet met deze borden enkel 'aan' tijdens de schooluren (of spits) en geldt 30km/u. Voor of na de schooluren (of spits) kan men deze lichtborden uitzetten en geldt de normale snelheid.
Zonder licht = zwart bord, niet leesbaar, niet geldig.
Mag je in een straat rijden dat voor bepaalde weggebruikers is?...
Enkel toegelaten voor de weggebruikers waarvan je een symbool ziet.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Theorieboek

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef: 20 feb 2021, 18:37 Een spitsstrook is eigenlijk een pechstrook die tijdelijk wordt opengesteld als rijstrook d.m.v. signalisatie als het heel druk is. Wat snap je niet?
Een spitsstrook is een rijstrook die slechts beperkt opengesteld wordt ...

Spitsstrook is een rijstrook en deel van de rijbaan, in tegenstelling tot de pechstrook.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Theorieboek

Bericht door de rijprof »

OK, 'k heb het aangepast.
Te Bertem en Wijnegem was het vroeger een pechstrook waarvan ze een spitstrook gemaakt hebben en ik dacht dat het steeds een pechstrook bleef vandaar mijn verkeerde opvatting. Bedankt om te verbeteren! :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
elisa1

Re: Theorieboek

Bericht door elisa1 »

Ik heb 2 weken geleden een theorieboek besteld en net gekregen.
Als ik mijn code wil ingeven dan staat er dat ik een gsm nrm moet ingeven en bij de code een cijfer.

Wat moet ik doen?
Alvast bedankt
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: Theorieboek

Bericht door Rafael »

Als je op de juiste website zit (staat normaal in het boek uitgelegd, maar heb het boek zelf niet), heb je de keuze tussen "BANK-code", "BOEK-code" en "SMS-code". Dan kies je voor "BOEK-code".
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Theorieboek

Bericht door GRO »

Je moet naar de site gaan die in het boek staat.
Plaats reactie