schoolbus

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Quote: Artikel 39bis: Gedrag tegenover voertuigen voor schoolvervoer

39bis1. De voertuigen voor schoolvervoer worden gesignaleerd door het volgende bord:

Afbeelding

Dit bord heeft een zijde van ten minste 0,40 m de achtergrond ervan moet van retro-reflecterende produkten voorzien zijn.

Dit bord moet goed zichtbaar op het linkergedeelte vooraan en achteraan op het voertuig aangebracht zijn het moet verwijderd of afgedekt worden wanneer het voertuig niet gebruikt wordt voor schoolvervoer.

39bis2. De bestuurders moeten dubbel voorzichtig zijn bij het naderen van een voertuig, gesignaleerd zoals bepaald in 1 hierboven. Zij moeten bovendien hun snelheid aanzienlijk matigen en zo nodig stoppen wanneer de bestuurder van het aldus gesignaleerde voertuig al de richtingsaanwijzers doet werken en hiermee beduidt dat de kinderen gaan in- of uitstappen.
Een bus die een halte nadert nog inhalen, is zeer gevaarlijk (in Duitsland is dit uitdrukkelijk verboden van zodra een lijn- of schoolbus al haar richtingsaanwijzers ontsteekt). Er zijn immers dikwijls mensen die nog op het laatste ogenblik aangelopen komen en snel de weg willen oversteken om de bus nog te halen.

Ook als je uit de tegengestelde richting komt, dien je uiterst voorzichtig te zijn. Er kan immers een kind achter de bus uitkomen en de rijbaan overlopen.
Domien

schoolbus

Bericht door Domien »

Er stopt een schoolbus voor mij om kinderen af te zetten. Wat moet ik doen, stoppen of voorbijrijden met dubbele voorzichtigheid?
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: schoolbus

Bericht door Rafael »

Domien schreef: Er stopt een schoolbus voor mij om kinderen af te zetten. Wat moet ik doen, stoppen of voorbijrijden met dubbele voorzichtigheid?
Ik zou eerst kijken hoe druk de baan is, en hoeveel kinderen er af moeten. Als het gewoon een schoolbus is, die kinderen afzet na de schooldag, dan moet er maar 1 uit, en sta je hoogstens een minuutje stil. In dat geval zou ik wachten. Als er meerdere afmoeten, aan de school zelf, zou ik kijken hoe druk de baan is. Een schoolbus inhalen, doe je best uiterst traag, dus moet je al redelijk wat ruimte vrij hebben eer je voorbij kan.

Maar dit is slechts wat ik zou doen Dus nog even wachten tot Jozef of Eugeen of iemand anders met de exacte oplossing komt
Plaats reactie