Betrapt zonder rijbewijs

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Shaukathusnain

Betrapt zonder rijbewijs

Bericht door Shaukathusnain »

Beste,

Ik was gisteren betrapt geweest door de politie aan de parking. Ik heb een voorlopig rijbewijs met een begeleider voor 36 maanden. Jammergenoeg had ik die niet bij me. Toen ze me betrapten was ik niet aan het rijden met de auto van mijn vader. Ik zat wel aan het stuur en had ik niemand vervoerd. Mijn vader was daar niet van op de hoogte. Mijn vraag is. Welke straf zal ik krijgen en wat voor soort boete zal ik krijgen?

Mvg
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Betrapt zonder rijbewijs

Bericht door de rijprof »

Toen ze me betrapten was ik niet aan het rijden met de auto van mijn vader. Ik zat wel aan het stuur en had ik niemand vervoerd.
Was je daarvoor aan het rijden?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Shaukathusnain

Re: Betrapt zonder rijbewijs

Bericht door Shaukathusnain »

Ik heb daarvoor nog 1 km gereden tot aan de frietkot. Normaal gezien doe ik dat nooit maar het was te koud om te voet te gaan. Dus heb ik de auto genomen.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Betrapt zonder rijbewijs

Bericht door Inazuma »

Woon je in Alaska :?:
Want in België is het in geen tijden zo koud geweest dat je niet aan fietkot geraakt ...

Het is niet rijden zonder rijbewijs
Het is overtreden van de scholingsvoorwaarden bij je voorlopig rijbewijs

https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... /458-t4hs3

Artikel 30

§ 2. Met geldboete van 50 euro tot 500 euro, wordt gestraft hij die:

1° een overtreding heeft begaan van de bepalingen door de Koning vastgesteld krachtens artikel 23, §1, 2° en 4°, hetzij als bestuurder, hetzij als persoon die een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing;


Uitgesproken boetebedrag (en die hierboven) x 8 doen (= de opdeciemen)

Dus boete van 400 tot 4000 € bij veroordeling
(Doorgaans 400-1200)

Plus gerechtskosten
200€ voor "slachtofferfonds"
20€ fonds juridische bijstand
Samen zo'n 300€

En vermelding op strafblad

Worden dure frietjes ...


Door het geflater en gelanterfant van de politiek is er wettelijk géén "rijverbod" (verval recht tot sturen) mogelijk voor deze inbreuk
Bijgevolg ook geen herstelonderzoeken om hersteld te worden in dat recht.

En zo rijden er dus velen rond met een -momenteel eindeloos verlengd- voorlopig rijbewijs B ...
Shaukathusnain

Re: Betrapt zonder rijbewijs

Bericht door Shaukathusnain »

Inderdaad en heel erg bedankt! Bestaat er een kans dat ze de rijbewijs van mijn vader zouden innemen want hij is eigenlijk mijn begeleider. Maar hij was daar totaal niet op de hoogte van.
Zullen ze mij misschien ook nog eens een theorie examen laten doen of een rijverbod geven?
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Betrapt zonder rijbewijs

Bericht door Inazuma »

Shaukathusnain schreef: 30 jan 2021, 12:05 Inderdaad en heel erg bedankt! Bestaat er een kans dat ze de rijbewijs van mijn vader zouden innemen want hij is eigenlijk mijn begeleider.
Neen
Was geen begeleider op dat moment

Hij kan dus ook niet gestraft worden ...

Zullen ze mij misschien ook nog eens een theorie examen laten doen of een rijverbod geven?
Zoals boven al staat, kan dat wettelijk niet ... dat is niet voorzien als straf
Plaats reactie