Busstroken kunnen ook dambordmarkeringen hebben?

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Ebu26
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 mei 2019, 23:46

Busstroken kunnen ook dambordmarkeringen hebben?

Bericht door Ebu26 »

Ik dacht dat dambordmarkeringen alleen bij bijzondere overrijdbare beddingen voorkwamen, maar ik zie nu bij een hoofdstuk waar het over dambordmarkeringen gaat op de website van de VAB dat het ook bij een busstrook voorkomt. En als uitleg onder de foto staat:
Deze busstrook wordt onderbroken om bestuurders de parallelweg te laten inrijden.
Afbeelding

Het blauwe bord waarop BUS staat heeft onderbroken strepen en is dus geen bijzondere overrijdbare bedding, toch? Maar er zijn daar ook tramsporen, deze foto en uitleg brengt me een beetje in de war, waarom staat op die bord geen TRAM vermeld?
GRO
Administrator
Berichten: 12745
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Busstroken kunnen ook dambordmarkeringen hebben?

Bericht door GRO »

77.8. Een dambordmarkering die bestaat uit witte vierkanten, mag op de grond worden aangebracht.

Zij bakent de plaats af voorbehouden aan voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer op een bijzondere overrijdbare bedding of de plaats die eigen beddingen en bijzondere overrijdbare beddingen met elkaar verbinden.
Waarom het bedrijf dat de site voor VAB maakt net met zo'n afbeelding dit illustreert, weet ik ook niet.
Wij geven de raad aan mensen die via onze site leren, van andere sites weg te blijven om verwarring te voorkomen.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Busstroken kunnen ook dambordmarkeringen hebben?

Bericht door Inazuma »

Neen

Dit is niet reglementair gebruik van de dambordmarkering

zoveelste illustratie van weg-wanbeheer dus ...

Probleem is dat sommigen, inclusief VAB, de veelvuldige inbreuken van de overheid vervolgens als correct gaan zien ...
Plaats reactie