voorlopig rijbewijs ook voor brommer B

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Kevina

voorlopig rijbewijs ook voor brommer B

Bericht door Kevina »

Hallo,
mag ik met mijn voorlopig rijbewijs een b klasse brommer besturen of moet ik daarvoor nog een speciale test ofzo afleggen?

alvast bedankt voor het antwoord
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Met een voorlopig rijbewijs B mag je niet met een bromfiets klasse B rijden.

Enige oplossing: examen A3 doen
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Eugeen, ik denk dat je je eigen vraag beantwoordt.
Zoals jij schrijft:
Quote: Heb je een echt rijbewijs B, dan mag je wel met een bromfiets klasse B rijden
De regering gaat er dus van uit, dat wanneer je auto kan rijden dat je dan ook brommer kan rijden (denk ik ook). Probleem is natuurlijk dat je geen begeleider mee kan nemen op jouw brommer, maar ik vind dat als je 18 uur les hebt gevolgd en dus een voorlopig rijbewijs zonder begeleider hebt verdient, dat je dan ook wel veilig brommer kan rijden.
Eerlijk gezegd vind ik een brommerrijbewijs zoiezo wat overdreven. Maar ieder zijn mening, he. Bedenk ook dat je met een brommer in België maar 45 km/uur mag rijden (In nl. 50 voor de geïnteresseerden). Een beetje een stevige fietser haalt zo'n 30 km/uur op een vlakke weg. Om nog maar te zwijgen over wielrenners die harder dan 50km/uur kunnen rijden op een vlakke weg. 45 km/uur is niet echt snel, vind ik. Het brommer rijden vergt dan ook niet zo veel vaardigheid in mijn ogen.
Ik ben me er niet bewust van dat het relatieve aantal ongevallen met brommerbestuurders is gedaald sinds de invoering van het brommerrijbewijs.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

BBB schreef: Eerlijk gezegd vind ik een brommerrijbewijs zoiezo wat overdreven.
Een 16-jarige, die met een bromfiets klasse B op de openbare weg mag rijden, zou dus volgens jouw geen rijbewijs moeten hebben.

Voorrangsregels, verkeersborden, wegcode etc... zijn dan allemaal niet belangrijk voor die mannen. Zolang ze hun evenwicht maar houden.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Quote: Voorrangsregels, verkeersborden, wegcode etc... zijn dan allemaal niet belangrijk voor die mannen. Zolang ze hun evenwicht maar houden.
Nee Eugeen, dit zijn zeer belangrijke zaken. Zo belangrijk dat ik hier eerst en vooral een rol voor het onderwij zie weggelegd. Ik weet niet hoe het in België werkt maar in Nederland krijg je op de basisschool theorieles over het verkeer, uiteraard gericht op het fietsen. Bij mijn weten geldt voor bromfietsers bijna dezelfde regels als voor fietsers. Het grootste verschil is dat ze soms op de openbare weg moeten, dan weer op het fietspad. Zo ze het niet weten dan staan er altijd nog borden. Ik veronderstel dat iedere 16-jarige de belangrijke borden en regels kent die van toepassing zijn op fietsers en bromfietsers. Waarom niet op school in het 1ste jaar en het 4de jaar een theorieëxamen, dat werkt toch veel beter en het wordt dan 2 keer herhaald waardoor het zeker blijft hangen. Zoveel tijd kost dat niet voor scholen. Geld lijkt me ook geen probleem, want het zou goedkoper moeten zijn dan wanneer je bij het GOCA examen doet omwille van schaalvoordelen.

Dus samengevat: Theoriekennis vind ik belangrijk, maar daar zijn betere manieren voor. Praktijkexamen, waarom?
Benny heeft ook brommer leren rijden zonder examen en het is toch goed afgelopen. Brommer rijden is toch vrij eenvoudig, iets wat ik van autorijden niet zal zeggen.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste BBB

Ik merk in je uitleg dat jij het behalen van een rijbewijs B of A3 voornamelijk vanuit praktijkoogpunt bekijkt. Ik bedoel dus het effectief leren rijden op de baan.

Maar ik zie het zowel op vlak van theorie en op vlak van praktijk.

In Belgie is de theorie voor het behalen van een rijbewijs A3 groter dan voor het behalen van een rijbewijs B. De jongeren moeten immers de wegcode kennen en daarenboven de specifieke theorie voor A3.

Ik zou maar niet veronderstellen dat de jongeren al die theorie op school geleerd krijgen hoor. Ik denk dat als je een fietser van 16 jaar, die nog niets gestudeerd heeft, eens een theorie-examen zou laten afleggen, dat je zou verschieten hoe miniem de kennis wel is.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

@ BBB:
Je schreef: Bedenk ook dat je met een brommer in België maar 45 km/uur mag rijden
"Maar" 45 km/h, met een voertuig waarop je totaal geen enkele vorm van passieve beveiliging hebt. Als je tegen 50 km/h (om het wat af te ronden) tegen een onvervormbaar voorwerp knalt, komt dat overeen met een vrije val van "maar" 10 meter hoogte. Als student geneeskunde zul je je wellicht kunnen voorstellen wat je dan binnenkrijgt in het ziekenhuis (als er à¼berhaupt nog iets binnenkomt).
Quote: Het brommer rijden vergt dan ook niet zo veel vaardigheid in mijn ogen.
Een bromfietser die niet de juiste kijk-, rem- en uitwijktechniek leren beheersen heeft, geraakt vroeg of laat betrokken in een ongeval met zwaar lichamelijk letsel.

Een brommer is een voertuig in labiel evenwicht (2 wielen die er kunnen onderuit schuiven) en heeft geen resem correctietechnieken zoals ABS e.d.

Ik heb onlangs nog een bromfietser stomweg bij het oprijden van een trottoir op zijn smikkel zien gaan.
Quote: Het grootste verschil is dat ze soms op de openbare weg moeten, dan weer op het fietspad. Zo ze het niet weten dan staan er altijd nog borden. Ik veronderstel dat iedere 16-jarige de belangrijke borden en regels kent die van toepassing zijn op fietsers en bromfietsers.
Ja man ... een goed gedacht en een kurken ziel, en dan blijf je wel drijven hé.

Ik zie nog vrijwel elke dag bromfietsen klasse B in de bebouwde kom op het fietspad rijden, hoewel dat al geruime tijd verboden is. Maar dat staat niet op borden.
Kevina

Bericht door Kevina »

Eigenaardig...Waarom mag je met een auto rijden en niet met bromfiets klasse B.Dit is toch belachelijk?
Is het mogelijk met een rijbewijs B of ook niet?
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste,

Waarom vind je het belachelijk dat wanneer je theorie-examen hebt afgelegd voor een rijbewijs B, dat je dan met een auto mag rijden en niet met een bromfiets klasse B???

Je weet toch dat je voor rijbewijs A3 meer theorie moet kennen dan voor een rijbewijs B.
Je moet immers alle theorie voor B kennen PLUS de specifieke theorie voor A3.

Heb je een echt rijbewijs B, dan mag je wel met een bromfiets klasse B rijden (zie het als een kadootje van de regering).
Plaats reactie