bestuurder die voorrang heeft geeft voorrang, mag ik verder?

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Ebu26
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 mei 2019, 23:46

bestuurder die voorrang heeft geeft voorrang, mag ik verder?

Bericht door Ebu26 »

Je bent je praktijkexamen aan het afleggen en bent aan een kruispunt gekomen waar de voorrang van rechts geld, of waar je voorrang moet verlenen. Jij verleent voorrang aan de bestuurder, maar die bestuurder verleent ook voorrang aan jou terwijl hij zelf voorrang heeft, misschien denkt hij van "ik ga haar helpen zodat zij niet gaat stresseren of falen voor haar examen". Wat moet je dan doen? Mag je verder rijden wanneer een bestuurder die normaal gezien voorrang heeft jouw laat doorgaan? Of is hij verplicht gebruik te maken van zijn voorrang? En dan zullen de auto's achter ons zeker beginnen te claxoneren omdat het verkeer onnodig stopt :shock:

Ik weet al dat bij druk verkeer bestuurders op de rijbaan met druk verkeer (die voorrang hebben) andere bestuurder MOGEN laten invoegen of de rijbaan laten oversteken (dat is hoffelijk rijgedrag). Maar is dat ook zo wanneer er geen file is?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: bestuurder die voorrang heeft geeft voorrang, mag ik verder?

Bericht door GRO »

Stel, jij stopt om voorrang te geven. De bestuurder die voorrang heeft, vertrekt niet en doet zelfs teken dat jij eerst mag rijden. Je kunt uiteraard geen minuten blijven staan wachten.
Belangrijk is dat de examinator merkt dat jij weet dat de andere voorrang hoort te krijgen.
Dit kan je oplossen door te zeggen. "Die bestuurder wil duidelijk zijn voorrang niet krijgen. Ik zal dus maar voorzichtig vertrekken en het verkeer niet langer ophouden".
Ebu26
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 mei 2019, 23:46

Re: bestuurder die voorrang heeft geeft voorrang, mag ik verder?

Bericht door Ebu26 »

GRO schreef: 20 sep 2020, 15:47 Belangrijk is dat de examinator merkt dat jij weet dat de andere voorrang hoort te krijgen.
Ah ok, bedankt
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: bestuurder die voorrang heeft geeft voorrang, mag ik verder?

Bericht door Inazuma »

En de andere bestuurder in 't oog blijven houden, want die blijft voorrang hebben ...


Tijd die men aarzelt om toch door te rijden terwijl men geen voorrang heeft, is typisch zo ongeveer gelijk aan de tijd waarna de voorrang hebbende, maar zijn voorrang àf gevende bestuurder denkt "'Ja zeg hé ... dan rij ik zelf maar door !"
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: bestuurder die voorrang heeft geeft voorrang, mag ik verder?

Bericht door de rijprof »

Best een bedankhandje opsteken.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie