Nieuw theoretisch examen

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
rainbowniagara

Nieuw theoretisch examen

Bericht door rainbowniagara »

Hoi

Mijn voorlopig rijbewijs was vervallen op 18-7-2019.
Mijn theoretisch rijbewijs heb ik begin juli 2016 behaald en is dus ook verlopen.

Ik had mijn plannen voor het behalen van mijn rijbewijs opgeborgen, maar mijn huidige toestand is nu zo veranderd dat ik het opnieuw zou moeten doen.

Mag ik mij nu opnieuw aanbieden voor het theoretisch rijexamen af te leggen?
Ik zou voor 4 december het voorlopig rijbewijs moeten hebben.

Bedankt alvast
rainbowniagara

Re: Nieuw theoretisch examen

Bericht door rainbowniagara »

en nog een bijkomend vraagje: toen ik de vorige keer meegedaan heb, had ik mijn vader als begeleider en kreeg ik een voorlopig rijbewijs.
Als ik de uitleg van de overheid goed gelezen heb, krijg ik wanneer ik geen begeleider heb, maar pas mijn voorlopig rijbewijs als ik met glans de 20 uur van de rijschool gevolgd heb. Dus niet daarvoor?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Nieuw theoretisch examen

Bericht door Benny Stinkens »

Je theorie mag je gerust gaan afleggen.
Maar een nieuw voorlopig rijbewijs gaat een ander paar mouwen zijn :!:
Vermits het vorige vervallen is zit je met een wachttijd van 3 jaar :idea:

Je hebt nu 2 opties: (eerst theorie opnieuw slagen)
1) 6u praktijkles volgen en een voorlopig rijbewijs M12 aanvragen (is met begeleider)
of
2) 6u praktijkles volgen en met de rijschool op examen gaan zonder voorlopig rijbewijs (een bijlage 4)
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
rainbowniagara17

Re: Nieuw theoretisch examen

Bericht door rainbowniagara17 »

En de begeleider moet dan een vormingscursus volgen?
Is er ook een voorwaarde hoe lang dat het geleden is dat hij/zij iemand anders begeleidt heeft?

Via de rijschool krijg ik dan een voorlopig rijbewijs of enkel wanneer ik praktijkexamen heb gedaan?

Het probleem zit hem hier dat mijn vader is overleden en heeft een auto. De nummerplaat moet worden ingeleverd. De verzekering is betaald, maar de auto kan volgens de verzekeringsmaatschappij niet worden overgezet op iemand zijn naam zonder rijbewijs. Een voorlopig rijbewijs zou wel geldig zijn. Ik heb maar tijd tot 4 december. Ik heb tot twee jaar geleden ongeveer 16 uur les gevolgd, maar uiteindelijk opgegeven en vorig jaar bij het verstrijken van de geldigheid mijn rijbewijs terug ingeleverd.
rainbowniagara

Re: Nieuw theoretisch examen

Bericht door rainbowniagara »

Ze spreken ook van een stageattest.
Ik heb wel een formulier gekregen dat ik mijn voorlopig rijbewijs heb binnen geleverd, maar ik denk niet dat ik zo'n attest heb ontvangen.
Kan dit nog gehaald worden in het gemeentehuis?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Nieuw theoretisch examen

Bericht door Benny Stinkens »

Ik neem aan dat je van Vlaanderen bent :?:
Ze spreken ook van een stageattest.
Wie is "ze" :?:
Ik heb wel een formulier gekregen dat ik mijn voorlopig rijbewijs heb binnen geleverd
Dat is die bijlage 4 :idea:
En de begeleider moet dan een vormingscursus volgen?
Neen, dit is afgeschaft :idea:
Is er ook een voorwaarde hoe lang dat het geleden is dat hij/zij iemand anders begeleidt heeft?
1 jaar tenzij:
- behalve voor dezelfde kandidaat, niet op een ander voorlopig rijbewijs als begeleider vermeld geweest zijn binnen
het jaar vóór de datum van afgifte van uw voorlopig rijbewijs. Dit verbod is niet van toepassing voor de begeleiding
van zijn echtgenoot of de persoon waarmee hij wettelijk
samenwoont of een feitelijk gezin vormt, zijn kinderen,
kleinkinderen, zussen, broers en pleegkinderen of die van
zijn echtgenoot of de persoon waarmee hij wettelijk samenwoont of een feitelijk gezin vormt.

Via de rijschool krijg ik dan een voorlopig rijbewijs of enkel wanneer ik praktijkexamen heb gedaan?
Als je 6u praktijkles gevolgd hebt in een erkende rijschool krijg je daar een attest van.
Met dat attest en je bijlage 4 ga je naar de gemeente om een voorlopig rijbewijs M12 aan te vragen :idea:
Uiteraard ook met de gegevens van je begeleider(s)

Spring eens binnen in je rijschool naar keuze.
Zij zullen je haarfijn uitleggen wat je kan en wat je mag :idea:

Veel succes :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Re: Nieuw theoretisch examen

Bericht door Gast »

Bedankt voor de uitleg.

Met "ze" bedoel ik de overheid. Had ik misschien beter moeten formuleren.
Plaats reactie