dringend

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

dringend

Bericht door gast »

hallo iedereen,

ik heb een dringend vraagje,

ik ben nu bezig met rijden maar ik vind het heel moeilijk om te snappen waar ik nu voorrang van rechts moet verlenen,
als er een verkeersbord staat oké, maar als ik bijvoorbeeld gewoon in het dorp rijd dan zijn er zijstraten die voorrang hebben op mij
ik snap dit eigenlijk niet zo goed,

ik hoop dat iemand me kan helpen
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Op ieder kruispunt waar:

het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon, enhet verkeer niet geregeld wordt door verkeerslichten, ener geen voorrangsborden staan (omgekeerde driehoek of stopbord)geldt de voorrang van rechts.

Ik weet dat heel wat mensen in vele dorpen het daar moeilijk mee hebben. Ze gaan ervan uit dat je voorrang hebt als je op de breedste weg rijdt, of op de doorgaande weg, of op de hoofdweg, enz.

Houd er voorzichtigheidshalve rekening mee dat er mensen zijn die dat denken, maar niets van dat alles is waar. Met andere woorden, verwacht niet dat je voorrang zult krijgen, maar geef zelf wel voorrang waar het moet.

De uitzonderingen waarbij een bestuurder die van rechts komt, toch geen voorrang heeft, zijn:

de bestuurder komt uit een aardeweg, en de dwarsweg heeft een rijbaan.juist alvorens het kruispunt op te rijden, moet de bestuurder een doorlopend voetpad of fietspad oversteken.de bestuurder komt niet op regelmatige wijze van rechts (hij is bijvoorbeeld door een eenrichtingsstraat in de verboden richting gereden).de bestuurder is gestopt, en brengt zijn voertuig opnieuw in beweging.Terloops, een paar tips voor een volgende posting:

Schrijf bij het onderwerp waarover het gaat, in dit geval bijvoorbeeld "Voorrang van rechts". Dat is gemakkelijker om achteraf iets op te zoeken dan als er alleen maar "dringend" staat.Geef een gebruikersnaam in, zodat er geen verwarring ontstaat met andere gasten.Bedankt om hiermee rekening te willen houden, en altijd welkom.
Plaats reactie