2 questions

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Beste Dina,
Quote: Dus voordat ik alleen mag rijden moet ik 9 mnd wawchten als ik het goed heb begrepen?
Dit heb je helaas niet goed begrepen
Als je geslaagd bent voor je theorieexamen en je wil met model 3 verder gaan hoef je geen lessen meer te volgen.
maar je moet dan wel min. 9 maanden met een begeleider rijden
Zeker niet alleen.
Na die 9 maanden kun je op gaan voor je praktijkexamen.
Lees hiernaast een de topic "rijbewijs B Wanneer/wie"
dan zal het je wel duidelijk worden.
Indien je dan nog vragen hebt mag je ze hier natuurlijk nog posten.
Alvast veel succes
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Dina
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 mar 2006, 00:00

Bericht door Dina »

Merci voor je antw!!!

heb dan nog misschien een hele domme vraag.... waar geef je aan dat je voor model 3 gaat? of is dat niet nodig? ik neem aa, dat er maar een theorieexamen is voor elk model rijbewijs?

dan ben ik denk ik klaar met vragen!

alles is erg duidelijk en destof en vragen ZIJN TOP!
dank jullie
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Site: topic RIJBEWIJS WIE/WANNEER
Quote: 3. Stageperiode:

- Start: De stageperiode begint vanaf het moment dat je het voorlopig rijbewijs Model 3 in het gemeentehuis gekregen hebt.
- Tijd: De stageperiode duurt minimum 9 maanden en maximum 12 maanden.
- Wat omvat het?
a. Tijdens deze periode doe je met begeleider verder praktische ervaring op.
b. Je mag dan uiteraard niet alleen rijden.
c. Met een voorlopig rijbewijs Model 3 mag je enkel in België rijden.
e. Het reglementair L-kenteken moet achteraan op het voertuig aangebracht zijn.
f. Je mag niet rijden op vrijdag, zaterdag, zondag, de vooravond van wettelijke feestdagen en op wettelijke feestdagen van 22 uur tot 6 uur 's anderendaags. Dit verbod is niet van toepassing op de kandidaat die de leeftijd van 24 jaar bereikt heeft.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Dina schreef: waar geef je aan dat je voor model 3 gaat?
Bij de aanvraag voor een voorlopig rijbewijs op het gemeentehuis.
Quote: ik neem aa, dat er maar een theorieexamen is voor elk model rijbewijs?
Dat klopt!
Dina
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 mar 2006, 00:00

2 questions

Bericht door Dina »

1Ik ben een nederlandse die nu al bijna een jaar in brussel woont... Ik wil nu voor mijn rijbewijs gaan.. Het is tocg mogelijk om mijn theorie te doen etc.. als ik geen belgische ID heb maar gewoon een NL? de EU is een, niet waar? ik kan dus mijn NLpaspoort en mijn verblijfskaart naar het theorieexamen meebrengen?

2ik wil voor mijn rijbewijs model 3 gaan... Maar zijn de 18 uur lessen verplicht?? En je moet echt al die maanden wachten?? ik heb in nederland al meer dan 15 lessen gehad voordat k verhuisde naar hier! en heb het rijden al onder de knie alleen de verkeersregelementen nog niet! is het niet zo als een rijinstructeur ziet dat je al die vaardigheden al onder de knie hebt hij je niet verplicht tot 18 uur? en je examen laat doen voor je praktijk? nie?


ik hooor het heel graag van jullie?

bij voorbaat dank!!!!!!!!

groetjesss Dina
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Dina, ik ben zelf ook Nederlander en studeer in Leuven.
Ik kan me voorstellen dat het allemaal wat onduidelijk is, had ik ook. Ik zal dan ook eventjes wat uitleg geven.

Inderdaad, als je ingeschreven staat in een belgische gemeente, dan mag je in België theorie- en praktijkexamen doen.
In België zijn de modellen nogal star, er wordt inderdaad niet gekeken naar je niveau , maar naar het aantal uren wat je gevolgd hebt. (uitzondering, je moet een minimum niveau hebben als je model 2 volgt om jouw voorlopig rijbewijs te krijgen na 18 uur les). Bij elk model geldt dat je eerst stage moet doen voordat je examen mag doen. Stage wil zeggen dat je een voorlopig rijbewijs krijgt en met een begeleider (of bij model 2 alleen) mag rijden. hoe korter het aantal lesuren behorende bij het model wat je kiest is hoe langer is de stageperiode.

Er zijn voor jouw 3 mogelijkheden:
1. Je volgt geen les, dan mag je na 9 maanden examen doen. (model 3)
2. Je volgt 10 uur les, dan mag je na 6 maanden examen doen. (model 1)
3. Je volgt 20 uur les, dan mag je na 3 maanden examen doen. (model 2)
Let er hierbij op dat de stageperiode niet onbeperkt is (ik geloof altijd 3 maanden). Als je stageperiode verlopen is, dan gelden er weer aparte regels.

Je begeleider, voor als je model 1 of model 3 volgt, moet 24 jaar of ouder zijn en minstens 6 jaar zijn/haar rijbewijs hebben. Ook moet je begeleider in België wonen en mag je met een voorlopig rijbewijs uiteraard alleen in België rijden.

Er is ook nog een achterdeurtje voor jouw waarmee je minder lang hoeft te wachten na je laatste les. Als je ervoor zou kiezen om met model 3 te beginnen en 3 maanden later overstapt naar model 2, dan kan je direct na je laatste les examen doen.
De reden daarvoor: Je mag 1 keer overstappen van model 3 naar model 2 en de stageperiode die je dan al hebt afgelegd onder model 3 mag je mee overnemen naar model 2.
Als je hier dus voor kiest, dan vraag je model 3 aan bij het gemeentehuis in Brussel en na 1,5 a 2 maanden start je met je lessen. Je volgt 20 uur les en als de 3 maanden officieel voorbij zijn, dan stap je officieel over van model 3 naar model 2. Veel Nederlanders die in België wonen kiezen voor deze methode. (Welkom in België )


Ik denk dat je nu wel ongeveer begrijpt hoe het allemaal werkt en wat je opties zijn. Laat je nog even weten op de topic wat je gaat kiezen?
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Heel goed uitgelegd BBB.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste,

Als jij in België gedomicilieerd bent kan jij in Belgisch examencentrum naar keuze theorie-examen afleggen.

Model 3.

Lees zeker eens goed op onze site de uitleg die je vindt onder het topic RIJBEWIJS WIE/WANNEER.

De uren die je in een Nederlandse rijschool gevolgd hebt zullen echter niet meegerekend worden.
Quote: 4. Het praktijkexamen MODEL 3

- Wanneer? Ten vroegste na 9 maanden stage en ten laatste voor de 12 maanden stage voorbij zijn.
- Waar? In een erkend en bevoegd examencentrum.
- Met welk voertuig? De eerste twee examens mag je met je eigen voertuig rijden. De begeleider vergezelt je.
Dina
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 mar 2006, 00:00

Bericht door Dina »

ah jaa sorrry waas in de war met model 2....

Dus voordat ik alleen mag rijden moet ik 9 mnd wawchten als ik het goed heb begrepen?

dank je Eugeen voor je snelle reactie
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Diana, je schreef:
Quote: alleen het laaste gedeelte snap ik nie! in mijn woorden begrijp ik dat ik eerst model 3 kan gaan en dan na 2 mnd ib het gemeentehuis aangeef dat ik toch voor model 2 wil en dan kan ik examen afleggen? of moet ik dan na die 2 mnd weer 18 uur lesse? Question sorry ik moet echt in dit systeem inkomen!!!
Je hebt het bijna goed begrepen, alleen is het zo dat je na precies 3 maanden overstapt van model 3 naar model 2. Je start de lessen na 2 maanden (of iets eerder) en je plant het zo dat de laatste les precies 3 maanden is nadat je je voorlopig rijbewijs model 3 hebt gekregen.

Dit systeem heeft 2 voordelen:
1. Zoals Benny correct zegt kan je dan direct na je laatste les examen doen in plaats van dat je 3 maanden moet wachten.
2. Als je geen auto tot je beschikking hebt (en die kans is groot) dan is dit veel handiger.

Stel dat je het op de officiele manier zou doen. Je volgt model 2. Na 18 uur les krijg je een voorlopig rijbewijs. Je mag pas na 3 maanden examen doen. Als je dan geen auto hebt zijn er 2 mogelijkheden.
1. Je rijdt 3 maanden niet en zakt waarschijnlijk voor je examen.
2. Je blijft 3 maanden lang lessen volgen en bent nog eens een paar duizend euro extra kwijt.

Dat is dus het grote voordeel van dit achterdeurtje. Als je een auto tot je beschikking hebt, dan is er geen probleem. Als je geen auto tot jouw beschikking hebt dan is dit achterdeurtje de enige goede manier om je rijbewijs te halen.
Voor alle duidelijkheid zal ik het achterdeurtje nog een keer stapsgewijs uitleggen:

1. Je slaagt voor jouw theorieexamen.
2. Je vraagt op het gemeentehuis voorlopig rijbewijs model 3 aan.
3. Je wacht ongeveer 2 maanden
4. Je volgt 20 uur les bij de rijschool en spreidt die 20 uur zodanig dat de 20 uur les eindigt precies drie maanden na het aanvragen van jouw voorlopig rijbewijsmodel 3
5. Je kan direct na jouw laatste les op examen gaan. Het grote voordeel: Je hoeft die 3 maanden stage niet meer te doen!! Die heb je immers (zogenaamd) al gedaan in die 3 voorgaande maanden dat je jouw voorlopig rijbewijs model 3 had.

Dit is volstrekt legaal en veel buitenlanders doen dat omdat ze geen auto tot hun beschikking hebben op het moment dat ze hun rijbewijs willen halen.
Het is inderdaad ingewikkeld, maar als je deze 5 stappen precies volgt, dan zal het wel lukken!


Quote: Maar BBB is het niet zo dat de theorie hier ook anders is een beetje dan NL!
Ja, er zijn inderdaad wat verschillen tussen NL en België. Als je de Nederlandse theorie goed kent, dan zal je hier ook wel makkelijk kunnen slagen. Ik heb in Nederland mijn theorie-examen gedaan en ik vond de proefexamens op deze website veel gemakkelijker.
Een voorbeeld van een verschil in regels? In België is het zo dat een automobilist die voorrang heeft haar voorrang verliest wanneer hij stopt en daarna weer terug in beweging komt. Let op, ook de meeste belgische politieagenten zijn niet zo gecharmeerd van deze regel en handelen daarnaar, maar officieel is dat de regel.

Je vroeg ook nog:
Quote: Je bedoelt dat neem ik aan de les met mijn begeleider?
Nee, de lessen moet je bij de rijschool volgen. Als je het prettiger vindt kan je vragen ofdat er nog iemand anders meemag, maar ofdat de rijscholen dat doen, dat weet ik niet.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Diana,
als je nog vragen hebt, dan mag je mij ook een PB sturen als je dat liever doet.
Je ziet onderaan mijn reactie PB staan, klik daarop en ik ben de enige die jouw vraag ziet. Ik zal dan per PB antwoorden.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

BBB schreef: Dina, ik ben zelf ook Nederlander en studeer in Leuven.
Ik kan me voorstellen dat het allemaal wat onduidelijk is, had ik ook. Ik zal dan ook eventjes wat uitleg geven.

Inderdaad, als je ingeschreven staat in een belgische gemeente, dan mag je in België theorie- en praktijkexamen doen.
In België zijn de modellen nogal star, er wordt inderdaad niet gekeken naar je niveau , maar naar het aantal uren wat je gevolgd hebt. (uitzondering, je moet een minimum niveau hebben als je model 2 volgt om jouw voorlopig rijbewijs te krijgen na 18 uur les). Bij elk model geldt dat je eerst stage moet doen voordat je examen mag doen. Stage wil zeggen dat je een voorlopig rijbewijs krijgt en met een begeleider (of bij model 2 alleen) mag rijden. hoe korter het aantal lesuren behorende bij het model wat je kiest is hoe langer is de stageperiode.

Er zijn voor jouw 3 mogelijkheden:
1. Je volgt geen les, dan mag je na 9 maanden examen doen. (model 3)
2. Je volgt 10 uur les, dan mag je na 6 maanden examen doen. (model 1)
3. Je volgt 20 uur les, dan mag je na 3 maanden examen doen. (model 2)
Let er hierbij op dat de stageperiode niet onbeperkt is (ik geloof altijd 3 maanden). Als je stageperiode verlopen is, dan gelden er weer aparte regels.

Je begeleider, voor als je model 1 of model 3 volgt, moet 24 jaar of ouder zijn en minstens 6 jaar zijn/haar rijbewijs hebben. Ook moet je begeleider in België wonen en mag je met een voorlopig rijbewijs uiteraard alleen in België rijden.

Er is ook nog een achterdeurtje voor jouw waarmee je minder lang hoeft te wachten na je laatste les. Als je ervoor zou kiezen om met model 3 te beginnen en 3 maanden later overstapt naar model 2, dan kan je direct na je laatste les examen doen.
De reden daarvoor: Je mag 1 keer overstappen van model 3 naar model 2 en de stageperiode die je dan al hebt afgelegd onder model 3 mag je mee overnemen naar model 2.
Als je hier dus voor kiest, dan vraag je model 3 aan bij het gemeentehuis in Brussel en na 1,5 a 2 maanden start je met je lessen. Je volgt 20 uur les en als de 3 maanden officieel voorbij zijn, dan stap je officieel over van model 3 naar model 2. Veel Nederlanders die in België wonen kiezen voor deze methode. (Welkom in België )


Ik denk dat je nu wel ongeveer begrijpt hoe het allemaal werkt en wat je opties zijn. Laat je nog even weten op de topic wat je gaat kiezen?
Hee BBB...

dank jee voor je uitleg!: tis mij nu erg duidelijk!
alleen het laaste gedeelte snap ik nie! in mijn woorden begrijp ik dat ik eerst model 3 kan gaan en dan na 2 mnd ib het gemeentehuis aangeef dat ik toch voor model 2 wil en dan kan ik examen afleggen? of moet ik dan na die 2 mnd weer 18 uur lesse? sorry ik moet echt in dit systeem inkomen!!!

Maar BBB is het niet zo dat de theorie hier ook anders is een beetje dan NL!

Ben nu bezig met studeren... Ik ga woensdag theorieexamen afleggen...
Dina
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 mar 2006, 00:00

Bericht door Dina »

Ik ben GAST hier boven...

vergeten in te loggen!!!!



Er is ook nog een achterdeurtje voor jouw waarmee je minder lang hoeft te wachten na je laatste les. Als je ervoor zou kiezen om met model 3 te beginnen en 3 maanden later overstapt naar model 2, dan kan je direct na je laatste les examen doen.
De reden daarvoor: Je mag 1 keer overstappen van model 3 naar model 2 en de stageperiode die je dan al hebt afgelegd onder model 3 mag je mee overnemen naar model 2.
Als je hier dus voor kiest, dan vraag je model 3 aan bij het gemeentehuis in Brussel en na 1,5 a 2 maanden start je met je lessen. Je volgt 20 uur les en als de 3 maanden officieel voorbij zijn, dan stap je officieel over van model 3 naar model 2. Veel Nederlanders die in België wonen kiezen voor deze methode. (Welkom in België )

Je bedoelt dat neem ik aan de les met mijn begeleider?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: Je bedoelt dat neem ik aan de les met mijn begeleider?
Neen Dina,
Les volgen doe je met een lesgever in een rijschool.
Stage rijden doe je met je begeleider.

@BBB
Quote: Je volgt 20 uur les en als de 3 maanden officieel voorbij zijn, dan stap je officieel over van model 3 naar model 2. Veel Nederlanders die in België wonen kiezen voor deze methode. (Welkom in België)
Ik ben ook geen voorstander van zo een achterpoortje.
Normaal gezien is het de bedoeling dat je eerst 18 uren volgt dan je 3 maanden stage gaat rijden en dan de laatste 2 uren neemt.
Dus alle 20 uren nemen achter elkaar is niet de bedoeling.

Die laatste 2uren worden trouwens best vlak voor je examen genomen zodat je inderdaad nog net les gehad hebt voor je examen.

Het enige wat je dus bereikt met je achterpoortje is dat jij 20 uren les hebt en dan op examen kunt gaan.
terwijl een andere 18 uren les heeft dan 3 maanden stage dan 2 uren les en dan op examen kan gaan.

Dus op de totale tijd win je gene bal.

Je zult wel denken dat het gemakkelijker is om na 20 uren les te kunnen slagen in plaats van 18u + 3mnd stage + 2 uren.

Maar ik ben van mening ofwel kun je rijden en je slaagt ofwel ben je er niet klaar voor en je zult beter moeten doen.

Een rijbewijs heb je in je hele leven nodig dus zorg dat je bekwaam bent zonder achterpoortjes te moeten gebruiken.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Merci, Eugeen.
Voor het geval dat... voel je vrij om de tekst letterlijk (of evt. met kleine aanpassingen) te gebruiken.
Plaats reactie