Vraag 10 bij voorrangregels

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Jim

Vraag 10 bij voorrangregels

Bericht door Jim »

Beste,

Bij vraag 10: voorrangregels staat bij het foute antwoord: Voertuig 'C' is links t.o.v. voertuig 'B'.

Mijn eerste indruk was voertuig B omdat deze rechtdoor moet, maar blijkbaar was deze indruk mis.

Kan u daar een grondigere uitleg bij geven of is dat de enige reden?
Ik kan namelijk zulke dingen gemakkelijker en langer onthouden als er een 'diepere' uitleg of logica achter zit.

Maandag ga ik mij inschrijven voor het theoretisch examen!!

mvg
Jim
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Afbeelding
Jim schreef: Voertuig 'C' is links t.o.v. voertuig 'B'
Dit raakt kant nog wal. Geen van beide voertuigen komt links of rechts ten opzichte van het andere aan op het kruispunt. Veeleer zijn ze tegenliggers ten opzichte van elkaar.

Indien voertuig B niet zou gestopt zijn, moest de bestuurder van voertuig C, welke links afslaat, inderdaad voorrang verlenen aan de bestuurder van voertuig B, zijn tegenligger.

Ook wanneer voertuig B gestopt is, behoudt het nog altijd deze voorrang. Zou het bijvoorbeeld iets verder gestopt zijn en aangereden worden door het links afslaande voertuig C, dan zou de bestuurder van dit laatste aansprakelijk kunnen gesteld worden.

Maar: zodra het gestopte voertuig B opnieuw in beweging komt, voert het een maneuver uit, en verliest het zijn voorrang.

Dit is de reden waarom voertuig C eerst het kruispunt mag oprijden, nu voertuig B gestopt is.
GRO
Administrator
Berichten: 12772
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Jozef schreef: Dit raakt kant nog wal.
Je hebt gelijk Jozef. Dat was een uitleg die waarschijnlijk ooit eens in het midden van de nacht geschreven is.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Hartelijk dank
Echt een goeie site die jullie gemaakt hebben!!
Thumbs up
Plaats reactie