Vraagje ivm banden

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Gwenneke
Berichten: 30
Lid geworden op: 28 feb 2006, 00:00

Vraagje ivm banden

Bericht door Gwenneke »

Op de site staat dat je alleen vooraan radiaalbanden mag plaatsten als er achteraan ook zijn. BEst rijd je met vier radiaalbanden.

Nu heb ik ook boek liggen, en was daar in begonnen leren, maar is veel te ingewikkeld uitgelegd, maar daar staat dus ook dat als de vooras met radiaalbanden is uitgerust ook de achterste banden radiaalbanden moeten zijn.

Dan werd er in boek een vraag gesteld
Ik heb twee radiaalbanden en twee diagonaalbanden gekocht. Hoe moet ik ze op mijn voertuig monteren?

a) hiervoor bestaat geen richtlijn
b) twee radiaalbanden voor, twee diagonaalbanden achter
c) twee diagonaalbanden voor, twee radiaalbanden achter

???????? het moeten er toch overal dezelfde zijn, zowel voor als achteraan?
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Aansluitende op deze vraag, heb ik ook nog een vraagje hierover.
Wat is precies het verschil in structuur en functie tussen radiaalbanden en diagonaalbanden? In welke situaties gubruik je de 2 soorten?
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Het zit zo. :p

Als je twee radiaalbanden vanvoor plaatst, moet je verplicht ook twee radiaalbanden vanachter plaatsen.
Maar dat is niet zo met diagonaalbanden. Als je diagonaalbanden vanvoor plaatst, ban je niet verplicht om vanachter ook diagonaalbanden te plaatsen.
Dus:

vanvoor radiaal - achteraan radiaal
vanvoor diagonaal -achteraan diagonaal of radiaal
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Anonymous schreef: Aansluitende op deze vraag, heb ik ook nog een vraagje hierover.
Wat is precies het verschil in structuur en functie tussen radiaalbanden en diagonaalbanden? In welke situaties gubruik je de 2 soorten?
Radiaalbanden : hierin lopen de koordlagen (binnen in je band) recht.
Diagonaalbanden : hierin lopen de koordlagen diagonaal.

Radiaalbanden geven veel beter mee dan diagonaal banden en omdat je je voorste wielen bestuurd met je stuurwiel terwijl je achterste wielen eigenlijk maar gewoon achter de voorste lopen zegt men dus dat de beter meewerkende banden best van achter liggen.

In welke situaties gubruik je de 2 soorten?
Maak je daarover maar geen zorgen want het is zo dat diagonale banden bijna niet meer gemaakt worden.
Je moet het alleen maar weten omdat het nog altijd in de wet staat.

Hoe herkennen?
Uiterlijk zie je geen verschil behalve dat er op eentje ergens een R staat en op de andere een D.

Dus ofwel
1) 4 diagonale
2) 4 radiale
3) 2 diagonale voor en 2 radiale achter.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie